Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Hőtan szigorlat | |||
Thermodynamics and heat transfer (Comprehensive examination)
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENBEHS | |||
Tantárgyjelleg | kontaktóra nélküli tanegység (kritériumkövetelmény) | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | szigorlat | |||
Tantárgy kreditértéke | 0 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Györke Gábor (77125907503) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | gyorke.gabor@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://edu.gpk.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező kritériumkövetelmény | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEENBETD, BMEGEENBEHK, BMEGEENAEG2 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgyként megjelenő kritériumkövetelmény célja, hogy felmérje és értékelje a hallgató Műszaki termodinamika E (BMEGEENBETD) és Hőközlés E (BMEGEENBEHK) tantárgyakban elsajátított tudás és képesség típusú kompetenciáit. A két tantárgy tananyagának együttes értékelése írásbeli és szóbeli formában történik (40-60%-os súllyal). Az írásbeli részvizsga elején legfeljebb 10 perces időtartamban alapfogalmakat felmérő "beugró" részvizsga is megrendezhető. A "beugró" részvizsga kérdés- és a szóbeli részvizsga tételsorát a tárgyfelelős a hallgatók számára elérhetővé teszi. Az írásbeli részvizsgán két-két összetett számításos feladatot kell megoldani termodinamika és hőközlés témakörből.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a termodinamika és a hőközlés általánosan használt fogalomrendszerét. Átfogóan ismeri a termodinamika alapjait képző valamennyi főtételt és a hőterjedés mechanizmusait. Érti az állapot- és fázisdiagramok felépítését és használatának módját. Tájékozott az energiaátalakító (munkaszolgáltató és munkafelvevő) gáz- és gőzkörfolyamatok felépítéséről és működéséről. Ismeri a hőmérsékleti sugárzás alaptörvényeit és alkalmazni tudja életszerű problémák megoldására. Értelmezi a Fourier-egyenletet és az egyszerű testek állandósult hőmérséklet-eloszlásának leírását. Tájékozott az időben állandósult belső hőforrásos hővezetés alapeseteivel és a hőmérsékletlefutási diagramokkal. Átlátja az időben változó hővezetés differenciálegyenletét, a hővezetés hasonlósági számait és a dimenziótlan alapmegoldásának gyakorlati alkalmazását. Érti a hőátadás alapegyenleteit és a belőlük nyerhető hasonlósági számokat. Tudomása van a rekuperatív, regeneratív és keverő hőcserélő készülékek alapvető felépítéséről és működéséről. Értelmezi a hőcserélők hőmérlegét és hőátvitelét leíró egyenleteket és a hőtechnikai méretezésük módszereit.
Képesség
Képes a valós rendszerek absztrakt termodinamikai modellekkel történő leírására. Alkalmazza a termodinamikai rendszerekben végbemenő folyamatok leírásához szükséges modelleket. Megoldja a termodinamikai rendszerek és folyamatok többszempontú analízisét. Képes a termodinamikai folyamatok állapotdiagramokban történő ábrázolására. Értelmezi az egyszerűbb és összetettebb termodinamikai problémákat. Javaslatot tesz összetett, nagy számításigényű feladatok megoldására. Feltárja a rendszerekben végbemenő lényeges hőterjedési folyamatokat. Képes a hőtechnikai rendszerek és folyamatok többszempontú analízisére. Értelmezi az összetett hőtranszport folyamatok részfolyamatait és azok mennyiségi leírását. Feltárja az egyszerűbb hőtranszport problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati hátteret. Informatikai ismereteinek birtokában kezeli a nagy számításigényű feladatokat.
Attitűd
Együttműködésre törekszik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását és műszaki ismereteit. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a termodinamikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a hőátviteli feladatok és problémák végig gondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a megalapozott tudományos kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Gondolkozásában a rendszerelvű, többszempontú megközelítést támogatja. Elkötelezett az elvárható legmagasabb szintű és minőségű munkavégzésre.
Oktatási módszertan
A tantárgyhoz nem tartozik külön oktatási módszertan. Műszaki termodinamika E tantárgy oktatási módszertana: Előadások megtartása, számítási gyakorlatok közösen és egyénileg elvégezve, kommunikáció írásban és szóban, megfelelő IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, ezek megfelelő szintű prezentációja, munkaszervezési technikák elsajátítása. Szükség esetén csoportos és egyéni konzultációk tartása. Minden előadás elején az előző előadás anyagából rövid teszt ; ennek eredményétől függően az előző anyag egyes részeinek átismétlése. Hőközlés tantárgy oktatási módszertana: Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, korszerű informatikai eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített házi feladatok, munkaszervezési technikák. Az előadáson elhangzott ismereteket tantermi számítási gyakorlatok és házi feladatok megoldásával sajátítják el a hallgatók. A házi feladatokon keresztül nagyobb önállóságra, valamint az ismereteik elmélyítésére van lehetőségük.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Bergman, Lavine, Incropera, Dewitt: Fundamentals of Heat and Mass Transfer, John Wiley & Sons, 2011, ISBN 9780471457282
Jegyzet
Környey T.: Termodinamika. Egyetemi jegyzet, Műegyetemi Kiadó, 2016
Környey T.: Hőátvitel, Egyetemi jegyzet, Műegyetemi Kiadó, 2012
Online elérhető tanulástámogató anyag
Elektronikus jegyzet: ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/muszaki_hotan/Termodinamika_jegyzet.pdf
Példatár, feladatgyűjtemény: ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/muszaki_hotan/Termodinamika_peldatar.pdf
Segédlet: ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/muszaki_hotan/Hotan_Segedlet_2015.pdf
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. december 31. |
Általános szabályok
A két tantárgy tananyagának együttes értékelése írásbeli és szóbeli formában történik. Az írásbeli részvizsga 40%-os, míg a szóbeli részvizsga 60%-os súllyal számít bele a szigorlati jegy kialakításába. Az írásbeli részvizsga elején 10-15 perces időtartamban alapfogalmakat felmérő "beugró" részvizsga is megrendezhető. A "beugró" részvizsga kérdéssora a tantárgy weboldalán elérhető. Minimumkövetelmény a "beugró" részvizsgán 80%.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Két-két összetett számításos példa a termodinamika és a hőközlés témakörből. Az írásbeli részvizsga, akkor sikeres, ha a hallgató a megszerezhető pontok több, mint 50%-át elérte és sikeres "beugró" részvizsgát tett. Az írásbeli részvizsgán a gyakorlati jellegű feladatok megoldása során az összetett probléma egyszerűsítése és elvi és számszerű megoldása, a megoldási stratégia kidolgozása a feladat. | |
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Sikeres írásbeli részvizsgát követően tételsor alapján teljesítendő a szóbeli részvizsga, amely az átfogó ismereteket, a helyes fogalmi gondolkodást, az ok-okozati kapcsolatok alkalmazását méri és értékeli alap- és emelt szintű tételeken keresztül. Az alap szintű tételek helyes bemutatásával legfeljebb közepes(3) szigorlati érdemjegy szerezhető. Az emelt szintű tételek bemutatása nem kötelező, viszont jó(4) vagy jeles(5) szigorlati jegy csak ezek bemutatásával szerezhető. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 40 % |
Szóbeli részvizsga | 60 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
összesen | 0 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. július 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Energetikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri az energetikai mérnöki szakmához szorosan kapcsolódó természettudományos és műszaki elméletet és gyakorlatot, rendelkezik a megfelelő szintű manuális készségekkel.
Képesség
- Képes az energetikai és energiaellátó rendszerek és folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására, rendszerezésére és elemzésére, majd ezek alapján következtetéseket levonására.
Attitűd
- Tevékenységét rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben, a fenntarthatóság és energiatudatosság szempontjait előtérbe helyezve végezi.
Önállóság és felelősség
- Önállóan Képes mérnöki feladatok megoldására.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |