Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Energiastatisztika és -tervezés | |||
Energy statistics and planning
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENBEST | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 2 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Bihari Péter | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | bihari@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEENBEEN | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy megismertesse a hallgatókat az energetikai szektorban alkalmazott egyes adatfeldolgozási és statisztikai módszerekkel, a trend extrapolációs előrejelzési technikákkal, az energetikai, gazdasági és társadalmi folyamatok egyes leíró jellemzőivel, a jellemzők között lévő kapcsolatok feltárásét szolgáló ökonometriai módszerekkel. A statisztikai elemző módszerek és a dinamikus rendszerek elméletének felhasználásával a hallgatók képesek lesznek az energetika és kapcsolódó rendszerek közötti rendszerkapcsolatok feltárására, leírására és modellezésére.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a fontosabb leíró statisztikai fogalmakat, definíciókat. Ismeri az egyes statisztikai mennyiségek (helyzet- és szóródási mutatók, kvantilisek, alakmutatók) értelmezését, meghatározásának módját. Tisztában van a statisztikai sokaság ismérvek és mérési skálák szerinti feldolgozásával és leírásával. Tisztában van az egyszerű statisztikai elemzések módszereivel. Átlátja a heterogén sokaságok leírására alkalmas mutatószámokat (viszonyszámok, rész- és főátlagok). Érti a statisztikai ismérvek közötti kapcsolatok leírásának módját. Megkülönbözteti a standardizálás és indexszámítás alapvető eljárásait, mutatószámait. Átlátja az energetikai, gazdasági társadalmi folyamatok idősorelemzésének eszközeit. Rendszerbe foglalja az alapvető ökonometriai hipotézisvizsgálatokat (próbákat, minőségi mutatókat). Megkülönbözteti a többváltozó regresszióanalízis alapvető módszereit. Érti a dinamikus rendszerek elméletének alapvető részeit, elveit, eljárásait. Átfogó ismeretekkel a rendelkezik a dinamikus rendszerek modellezéséről.
Képesség
A statisztikai sokaság elemeit ismérvek szerinti rendezi és elkülöníti. Energetikai, gazdasági adatokokn egyszerű statisztikai elemzéseket végez. Statisztikai elemzéseit szöveges és grafikus formában is vázolja. Korrelációszámítással leírja a statisztikai ismérvek közötti kapcsolatokat. Regresszió-analízissel feltárja a statisztikai ismérvek közötti kapcsolatokat. Az összetett viszonyszámok között standardizálással különbséget tesz. Aggregátumok között az indexszámítás módszerével különbséget tesz. Feltárja a statisztikai ismérvekben mutatkozó ciklusokat, szezonális hatásokat. Ökonometriai elemzéssel feltárja a statisztikai ismérvek közötti determinisztikus kapcsolatokat. Többváltozós nemlineáris ökonometriai elemzésekkel meghatározza az ismérvek közötti kapcsolatokat. Előrejelzésre használja többváltozós nemlineáris regressziós függvényeket.. Dinamikus rendszerkapcsolati modelleket készítve megoldja az energiatervezési feladatot.
Attitűd
Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti az energiatervezéssel kapcsolatos tudását. Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az energiatervezési problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét az energiatervezési feladatok megoldása során. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez az energetika, az energiagazdálkodás problémái, valamint a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során az előadások és a gyakorlatok szerves egységet képeznek. A hallgatók az előadáson a frontális oktatás módszerével szereznek ismereteket az energiatervezés módszeréről. a leíró és következtetéses statisztikáról, az ökonometria alapjairól, amit a gyakorlatokon a valóságot modellező példákon keresztül alkalmaznak. A gyakorlatok fő témakörei: az energetika rendszerelvű leírása, mennyiségi és minőségi mutatóinak meghatározása, az alapvető statisztikai, ökonometriai ismeretek elsajátítása, az dinamikus rendszermodellezés alapjainak megismerése. Az ismeretek alkalmazását segíti továbbá a komplex, projekt jellegű, csoportosan készítendő házi feladat, amelynek során a hallgatók egy energiaellátó rendszer áttekintő tervét készítik el.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
A tantárgyhoz a 2021. évben még nem áll rendelkezésre ISBN számmal rendelkező tankönyv.
Jegyzet
Szalai Ákos: Statisztika és jog. (2020). Elérhető: https://plwp.eu/2-uncategorised/240-2020-06
Online elérhető tanulástámogató anyag
ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Energiastatisztika_es_tervezes_BEST/Kiegeszites/Szucs_Ervin-Modellezes.pdf
https://dtk.tankonyvtar.hu/handle/123456789/3609
ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Energiastatisztika_es_tervezes_BEST/Kiegeszites/Statisztikai%20alapismeretek.pdf
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. május 3. |
Hatályosság vége: | 2025. december 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése három évközi írásbeli teljesítménymérés (egy összegző és két részteljesítmény-értékelés). Az összegző teljesítményértékelés a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja dolgozat formájában, amely a szükséges lexikális ismereteket kéri számon. A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája a csoportosan készített projekt jellegű házi feladat. A tantárgy félévközi érdemjeggyel zárul. A kredit megszerzésének feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseket a hallgató egyenként legalább 50%-os szinten teljesítse az esetleges ismétléssel, javítással, pótlással együtt.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja elektronikus képzésmenedzsment rendszerben megírt teszt formájában. A teszt alapvetően a megszerzett ismeretek rendszerezett ellenőrzésére és alkalmazására fókuszál. A teszt vegyesen tartalmaz feleletválasztós, szövegkiegészítős kérdéseket, továbbá az alkalmazási készségek felmérése céljából egyszerűbb számítási feladatokat. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A hallgatóknak három különböző típus részfeladat (esszé, ökonometriai feladat és dinamikus rendszermodellezési feladat) közül kell kettőt választani. Az esszé típusú feladat esetében a tantárgyban tárgyalt valamely lényeges elméleti rész alapos kifejtése a cél. Az ökonometriai feladatban valamely statisztikai adatbázis (KSH, Eurostat, OECD, ENSZ, Világbank, IEA, EIA stb.) alapján egy kiválasztott ország esetére elkészítendő egy leíró jellegű statisztika, mely a különféle energiahordozók (villamos energia, földgáz, jármű üzemanyagok, távhő) idősoros és gazdasági (pl. GDP), ill. társadalmi (pl. népesség, HDI) jellemzők közötti kapcsolatot írja le. A leíró statisztika alapján rövid (5 éves), közép (10 éves) és hosszú távú (30 éves) előrejelzés készítendő trend extrapolációval, valamint makrogazdasági/társadalmi forgatókönyvek alapján. A dinamikus modellezési feladatban egy tetszőleges energetika, társadalmi rendszer modelljét kell elkészíteni. A feladat csak csoportosan készíthető. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 60 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 15 |
összesen | 117 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Energetikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a vezetéshez kapcsolódó szervezési eszközöket és módszereket, az energetikai létesítmények tervezésével, létesítésével, üzemeltetésével és ellenőrzésével kapcsolatos jogszabályokat.
- Ismeri az energiagazdálkodás és energiatervezés folyamatát és módszertanát.
- Rendelkezik olyan ismeretekkel, melyek az energetikai rendszerek közép és hosszú távú stratégiai tervezéséhez szükségesek.
Képesség
- Képes a társadalmi-gazdasági folyamatok energetikával kapcsolatos statisztikai adatainak feldolgozására, rendszerezésére és elemzésére, és ezek alapján következtetések levonására.
- Képes az energetikai és energiaellátó rendszerek és folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására, rendszerezésére és elemzésére, majd ezek alapján következtetéseket levonására.
- Képes a szakterületén belül felmerülő speciális problémák sokoldalú interdiszciplináris megközelítésére és megoldására.
Attitűd
- Tevékenységét rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben, a fenntarthatóság és energiatudatosság szempontjait előtérbe helyezve végezi.
- Új, komplex megközelítést kívánó, stratégiai döntési helyzetekben, illetve nem várt élethelyzetekben is törekszik az energiahatékonyság, a fenntarthatóság, valamint a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével dönteni.
- Elkötelezett az emberi egészséget, a természetes és mesterséges környezetet nem veszélyeztető biztonságos munkavégzés, valamint az egészségfejlesztés iránt.
Önállóság és felelősség
- Felelősséggel viseltetik a gazdaságosság, hatékonyság, fenntarthatóság, az emberi egészség és biztonság, valamint a környezettudatosság terén.
- Döntései során figyelemmel van a környezetvédelem, a minőségügy, a fogyasztóvédelem, a fenntarthatóság, az egyenlő esélyű hozzáférés elvére és alkalmazására, a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, valamint a mérnök
- Elősegíti a szervezeti és egyéni egészségfejlesztés munkahelyi feltételeinek megteremtését, fenntartását és kiteljesedését.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
matematikai ismeretek, alapvető energetikai ismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
adatelemzés, programozás |