Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Műszaki termodinamika E | |||
Engineering Thermodynamics E
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENBETD | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 2 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Imre Attila Rikárd | ||
beosztása: | egyetemi tanár | |||
elérhetősége: | imreattila@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | BMETE94BG01 | |||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEENAETD, BMEGEENBGTD |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy bemutassa a hallgatóknak a termodinamika alapvető elemeit, az egyensúlyt és termodinamika nulladik főtételét, a belső energia, munka, hő és entalpia fogalmát, a termodinamika első főtételét, az állapotfüggvények (belső energia, entalpia, szabad energia, szabad entalpia és entrópia) fontosságát, a termodinamika második és harmadik főtételét, a valós gázok tulajdonságait, az állapotdiagramokat, a gáz- és gőzközegű energiaátalakító körfolyamatokat, a hűtőgépeket és hőszivattyúkat.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a termodinamika általánosan használt fogalomrendszerét. Átfogóan ismeri a termodinamika alapjait képző valamennyi főtételt. Ismeri az állapotjelzők közötti főbb függvénykapcsolatokat. Értelmezi a Le Chatelier-Barun-féle elvet, a Gibbs-Duhem egyenletet. Értelmezi és tudja használni a termodinamikai entrópiamaximum elvét. Érti az állapotdiagramok és fázisdiagramok felépítését és használatának módját. Érti a többkomponensű rendszerek leírására szolgáló módszereket és jellemzőket. Tájékozott az energiaátalakító (munkaszolgáltató és munkafelvevő) gáz- és gőzkörfolyamatok felépítéséről és működéséről. Tisztában van a helyettesítő körfolyamat koncepciójával. Tudomása van a körfolyamatok jellemzésére szolgáló mennyiségek (hatásfok, hatásosság, teljesítménytényező) használatáról.
Képesség
Képes a valós rendszerek absztrakt termodinamikai modellekkel történő leírására. Alkalmazza a termodinamikai rendszerekben végbemenő folyamatok leírásához szükséges modelleket. Megoldja a termodinamikai rendszerek és folyamatok többszempontú analízisét. Képes a termodinamikai folyamatok állapotdiagramokban történő ábrázolására. Értelmezi az egyszerűbb és összetettebb termodinamikai problémákat. Javaslatot tesz összetett, nagy számításigényű feladatok megoldására. Képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni. Kiszámítja az ideális gázok tulajdonságait egyszerű állapotváltozások közben és végén. Használja a megfelelő termodinamikai és anyagjellemzőket tartalmazó adatbázisokat. Feltárja a komplex termodinamikai folyamatok egyszerű alkotórészeit.
Attitűd
Törekszik az együttműködésre az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti és tökéletesíti tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Bővíti a termodinamikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszerét. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének termodinamikai feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a termodinamikai feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Értékeli a megfelelően megalapozott kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Javaslatot tesz problémák rendszerelvű megközelítésű megoldására. Együttműködik a csoportos prokektekben a csoporthoz tartozó társaival.
Oktatási módszertan
Előadások megtartása, számítási gyakorlatok közösen és egyénileg elvégezve, kommunikáció írásban és szóban, megfelelő IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, ezek megfelelő szintű prezentációja, munkaszervezési technikák elsajátítása. Szükség esetén csoportos és egyéni konzultációk tartása. Minden előadás elején az előző előadás anyagából rövid teszt ; ennek eredményétől függően az előző anyag egyes részeinek átismétlése.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Környey T.: Termodinamika. Egyetemi jegyzet, Műegyetemi Kiadó, 2016
Online elérhető tanulástámogató anyag
Elektronikus jegyzet: ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/muszaki_hotan/Termodinamika_jegyzet.pdf
Példatár, feladatgyűjtemény: ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/muszaki_hotan/Termodinamika_peldatar.pdf
Segédlet: ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/muszaki_hotan/Hotan_Segedlet_2015.pdf
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. május 3. |
Hatályosság vége: | 2025. december 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése négy évközi írásbeli teljesítménymérés (két szintfelmérő és két összegző tanulmányi teljesítményértékelés), házi feladatok és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik. A szummatív teljesítményértékelések kétszer ismételhetők. Szorgalmi házi feladatokkal (10% többlet pont szerezhető), illetve az előadások elején az előző előadásokhoz kapcsolódó rövid teszt megírásával (5% többlet pont szerezhető) javítható a kötelező számonkéréseken elért eredmény. Ezek jellegükből adódóan nem javíthatók/pótolhatók.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | szintfelmérő (diagnosztikus) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgyon belüli további tanulmányi eredményes elvégzéséhez feltétlenül szükséges tudás típusú kompetencialemek meglétének ellenőrzése írásos formában (ellenőrző dolgozat), melyre a tantárgy gyakorlati foglalkozásán kerül sor; a szintfelmérő értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a gyakorlatvezető határozza meg; az ellenőrző dolgozatok állhatnak kifejtendő elméleti kérdésekből, melyek a lexikális tudást; tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a szintetizáló képességet és számítási feladatokból, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő legalább 10, legfeljebb 25 perc. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 80 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések csak ÖSSZEVONTAN javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás összevont formában lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 48 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Energetikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri az energetikai mérnöki szakmához szorosan kapcsolódó természettudományos és műszaki elméletet és gyakorlatot, rendelkezik a megfelelő szintű manuális készségekkel.
Képesség
- Képes az energetikai és energiaellátó rendszerek és folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására, rendszerezésére és elemzésére, majd ezek alapján következtetéseket levonására.
Attitűd
- Tevékenységét rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben, a fenntarthatóság és energiatudatosság szempontjait előtérbe helyezve végezi.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |