Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Energetikai és környezetvédelmi mérések | |||
Energy and Environmental Measurements
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENBGEK | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 1 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Józsa Viktor | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | jozsa@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://edu.gpk.bme.hu/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEMIBXMT | ||
Gyenge előkövetelmény | BMEGEENBGKG | |||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEENBGEB, BMEGEENAG51 |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy tárgyalja a mérési eljárásokat és az elérhető mérési módszereket. Hangúlyt fektet a hőmérséklet mérési módszerek megismerésére, és azok különböző környezetben történő tervezésére. A hőmérséklet mérés mellett nyomás jelátalakítók tárgyalására is sor kerül, hiszen azok az energiatermelés második legfontosabb eszközei. A mérési módszerek célja az elméletben megtanult termodinamikai és hőátadási alapok gyakorlati alkamazása. A tantárgy egyik sarokköve az érzékelők kalibrációja, azok bizonytalanságának becslése, amelyet minden mérésnél javasolt meghatározni.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a mérések fogalomrendszerét és azok elvégzésének módját. Ismeri a hőmérséklet mérésének gyakorlati alkalmazási módszereit. Ismeri a gyakorta alkalmazott lineáris hő- vagy nyomásérzékelő kalibrálását. Azonosítja a valós alkalmazásokban előforduló termikus határviszonyokat. Érti a több érzékelővel rendelkező rendszerek bizonytalanságának becslését. Meghatározza a hőmérséklet-érzékelők elhelyezését és kialakítását. Tudomása van a hőmérséklet-érzékelők megfelelő elhelyezéséről és kialakításáról. Átlátja a hővezetés, a hőátadás és a hősugárzás mérési lehetőségeit. Megnevezi a gyakorlatban alkalmazott fűtőérték meghatározási módszereket. Tájékozott az ipari nyomásmérés lehetőségeivel, módszereivel kapcsolatban.
Képesség
Megtervezi egy gyakorta alkalmazott lineáris érzékelő kalibrálási eljárást. Meghatározza az energia rendszerek valódi határfeltételeit. Képes mérőrendszerek kialakítására, azok rendszerbe integrálására és kalibrálására. Kiválasztja a megfelelő hőmérőt az adott alkalmazáshoz, figyelembe véve a különböző gyakorlati szempontokat. Kiválasztja a megfelelő adatgyűjtő rendszert az adott alkalmazáshoz. Javaslatot tesz megfelelő mérési tervre egyszerű energetikai mérések esetén. Azonosítja az energiarendszerek releváns elemi hőfolyamatait. Használja az energiarendszer mérési adatainak csökkentését és a bizonytalansági becslés technikáit. Megtervezi a megfelelő mérőrendszert egyszerű energetikai mérések esetén. Értékeli az összegyűjtött mérési adatokat a döntéshozatal megkönnyítése érdekében.
Attitűd
Rendszerbe szervezi a mérési feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Fogékony a megalapozott szakmai kritikai észrevételek elfogadására. Megteremti a kapcsolatot és együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Bővíti tudását és gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza. Önkritikus és hangsúlyt fektet a folyamatos szakmai tudás fejlesztésére. Támogatja a legújabb mérési eszközöket a munkafolyamatokba történő integrálását. Törekszik a rendelkezésre álló technikák elmélyítésére és fejlesztésére, technikai problémák megoldására. Közzéteszi hibabecslést tartalmazó mérési eredményeit és értékelését.
Önállóság és felelősség
Elkötelezett szakirodalom folyamatos követésére, megértése és befogadására. Elfogadja a kritikát, és kész szakmailag megítélni annak relevanciáját. Egy csoport tagjaként együttműködik a technikai problémák megoldásában. Támogatja a rendszerszintű megközelítés integrálását problémamegoldások során. Leendő mérnökként felelősséget vállal az energiarendszerek környezetre gyakorolt hatásaiért.
Oktatási módszertan
A kurzus integrálja a frontális előadásokat, és a csoportban végzett projektmunkát, mely utóbbi minden elemzési, egyszerűsített numerikus és részletes numerikus (végeselemes) problémamegoldásra épít. A személyes előadások tábla előtt zajlanak ("kréta és eszélgetés” típusú oktatás), vagy online elérhetőek, a laboratóriumok pedig számítógépes teremben zajlanak. A megszerzett ismereteket tovább mélyíti a csoportalapú problémamegoldás, az adatok kiértékelése és a közös megbeszélés, valamint a jegyzőkönyvek elkészítése. A félév második felében kötelezően elvégzendő laboratóriumi mérések végén lehetőseg van személyes konzultációra, amely szükséges a magas szintű csoportmunkához. A Matlab használatát az online OnRamp oktatóanyag segíti, amelyet a harmadik hét végéig kötelező megismerni.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Hugh W. Coleman, W. Glenn Steele: Experimentation, validation, and uncertainty analysis for engineers, Wiley, 2018, Hoboken, ISBN: 9781119417668
Jegyzet
V. Józsa et al.: Measurement guides for Energy and Environmental Measurement subject, BME Dept. of Energy Engineering, 2020, Budapest
Online elérhető tanulástámogató anyag
ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Energetikai_es_kornyezetvedelmi_meresek/segedletek
ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Measurement_at_Energy_and_Env._Protection/ Presentations/
ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Energetikai_es_kornyezetvedelmi_meresek/jegyzokonyvek/
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2023. május 1. |
Hatályosság vége: | 2027. július 15. |
Általános szabályok
A félév követelményei (1) a félévközi számonkérés megírása, (2) kötelező minimum részvétel az egyes laboratóriumokban, és ezáltal az ellenőrző dolgozat megírása kötelező minimális pontszámmal, valamint (3) a 4-5 fős csoportban végrehajtott összes laboratórium mérési jegyzőkönyvének benyújtása, egyenként minimum 40% -os pontszámmal. Mindhárom követelmény az osztályzat 1/3-át adja. A kimaradt laboratóriumi gyakorlatok pótlása kötelező. Ha a félév során ez nem lehetséges, egy előre megszabott laboratóriumi gyakorlatot biztosítunk, azonban a csoport jegyzőkönyvének benyújtási határideje nem változik. A félévközi számonkérés ismétlése és a laborbeugrók pótlása csak a pótlási héten lehetséges. A pótlási alkalom jobb osztályzat elérésre, vagyis javításra is felhasználható. Mindig a jobb eredményt vesszük figyelembe.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés megírása a bevezető előadások anyagából történik. Tartalmazza mind a hőmérséklet mérési alapelveinek és tervezésének elméleti ismereteit mind az érzékelők lineáris kalibrálását és a kapcsolódó statisztikai mennyiségeket, mind a bizonytalanság becslését. Az elméleti rész feleletválasztós, több megfelelő válasz lehetőségével (60%). A gyakorlati rész a kalibrálás és a bizonytalanság (40%) kiszámítása. Nincs minimális kitöltési követelmény, és kihagyható. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Minden laboratóriumi gyakorlat ellenőrző dolgozattal kezdődik, amely lefedi a mellékelt, általában 5-10 oldalas laboratóriumi útmutató anyagát. Ez az értékelés megkönnyíti a tanulók megfelelő felkészülését a mérésekre. Ezért az engedélyezett időkeret felhasználható a mérések végrehajtására és a részletek megbeszélésére azzal a felelős személlyel, akinek csak a mérést kell támogatnia. A feladatokat meg kell osztani a csoport tagjai között. Ez az ellenőrző dolgozat az egyes útmutatók végén felsorolt elméleti kérdésekből, vagy azok ismeretében megoldható problémamegoldást kér számom, esetleg azok kombinációját. Az ellenőrző dolgozat kevesebb, mint 10 percig tart, ha felkészülten érkezik. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 5 | |
Célja, leírása: | Laboratóriumi jegyzőkönyvek benyújtása az egyes laboratóriumi gyakorlatokról. Általános útmutatót adunk, amely felsorolja a kötelező elemeket és példákat mutat be: célkitűzés, a mérési beállítás és a szükséges elméleti háttér bemutatása, az eredmények bemutatása és megvitatása, valamint az eredmények (ek) lezárása, amely alapján a jegyzőkönyvet el kell készíteni. A függeléknek tartalmaznia kell az összes bizonytalansági és kalibrációs számítást. A dokumentáció mellett az összes számítást mellékletként kell benyújtani. A benyújtást a csoport minden tagjának meg kell erősítenie, és az összes tag megosztja az eredményt. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 33 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 33 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 34 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok alternatív részteljesítmény értékelés típusú feladattal kiválhatók a pótlási időszak végéig | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 28 |
összesen | 91 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2023. május 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2027. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Energetikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri az energetikai mérnöki szakmához szorosan kapcsolódó természettudományos és műszaki elméletet és gyakorlatot, rendelkezik a megfelelő szintű manuális készségekkel.
Képesség
- Képes az energetikai és energiaellátó rendszerek és folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására, rendszerezésére és elemzésére, majd ezek alapján következtetéseket levonására.
Attitűd
- Tevékenységét rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben, a fenntarthatóság és energiatudatosság szempontjait előtérbe helyezve végezi.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |