Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Kalorikus gépek G | |||
Heat engines G
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENBGKG | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Laza Tamás | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | laza@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEENBGTD, BMEVEKFBXMK | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy bemutassa a hallgatóknak a termodinamika körfolyamatokat megvalósító berendezéseket, az azokban lejátszódó valóságos folyamatokat. Ezek megértéséhez szükséges tüzeléstechnikai alapismeretek is átadásra kerülnek, így a mindennapi életben fellépő problémák egy része is könnyen megérthetővé válik (pl. tűzgyújtás a grillezéshez, háztartási kazán működése, klimatizálás, hőszivattyűs fűtés, belső égésű motorok működése, légszennyezése).
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri és használja a gyakorlatban a tüzeléstechnikai alapfogalmakat. Érti és felhasználja az égéselméleti ismeretanyagot a környezetvédelemben. Ismeri a háztartási és ipari kazánokban lejátszódó folyamatokat. Értelmezi az akciós gőzturbina felépítését, az energiaátalakítás módját. Ismeri a reakciós gőzturbina felépítését, az energiaátalakítás módját. Érti az energetikai célú gázturbina kialakítását, a turbinájának, kompresszorának, tüzelőterének szerepét. Tudomása van a repülésben használatos gázturbina felépítésének főbb jellemzőiről. Tájékozott a kompresszoros hűtőgép működését illetően. Átlátja a kompresszió és szikragyújtású motor felépítését, a bennük lejátszódó folyamatokat. Tisztában van a belső égésű motorok teljesítménynövelésének lehetőségeivel, azok előnyeivel, hátrányaival.
Képesség
Képes a valós berendezésekben lejátszódó égési folyamatok azonosítására. Képes a valós rendszerek absztrakt termodinamikai modellekkel történő leírására. Különbséget tesz a különböző károsanyag-csökkentő módszerek megoldásai között. Képes a termodinamikai folyamatok állapotdiagramokban történő ábrázolására. Alkalmazza az összetettebb, valós berendezésekben lejátszódó termodinamikai problémák megoldását. Különbséget tesz a különböző keverékképző rendszerek működési, szabályzási és konstrukciós megoldásai között. Alkalmazza a termodinamikai ismereteit, felismeri az elméleti folyamatoktól való eltéréseket. Kiválasztja az az adott igényhez megfelelő hűtőberendezés típusát. Leírja a gőzturbinák szabályzási módszerei és azok konstrukciós elemeit. Leírja a belső égésű motor (Diesel, Otto, Wankel) körfolyamatainak veszteségeit.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Törekszik a berendezésekben lejátszódó állapotváltozásokat leíró egyenletek rutinszerű használatára. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását a hőerőgépek területén. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a kalorikus elven működő gépekkel kapcsolatos problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fogékony a tudományban, a gazdasági és társadalmi rendszerekben bekövetkező változásokra. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének energetikai gépekkel kapcsolatos feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a termodinamikai feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Széleskörű ismeretei felhasználásával magabiztos és megalapozott döntést hoz. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során elválik egymástól az előadás és gyakorlat, mind tartalmában, mind pedig módszertanában. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadások a nyomtatott formában é sonline elérhető írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez. A gyakorlati foglalkozások az előadásoktra épülő tematikával segítik elő az ismeretek alkalmazását és készségszintű elsajátítását. A gyakorlatok során az előzetesen otthon, önállóan elsajátított ismereteket a gyakorlatvezető segítségével részben közösen, részben egyénileg oldják meg.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Penninger Antal: Kalorikus Gépek. ISBN: 978-963-313-028-5, Budapest, 2011.
Online elérhető tanulástámogató anyag
ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Kalorikus_gepek/Vizsga/
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. május 3. |
Hatályosság vége: | 2025. december 31. |
Általános szabályok
A félv közben csak egy fakulttaív teljesítményértékelés van, a 14. héten. Ha az sikeres (elegalább elégséges osztályzat), akkor a vizsga megírása elhagyható, csak a megajánlott jegyeseknek kiírt vizsgaalkalmat kell felvenni. A tanulási eredmények értékelése fakultatív összegző írásbeli értékelés alapján történik. Ez a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, azaz gyakorlati feladatokat is meg kell oldani, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. A vizsga szóbeli teljesítményértékelés a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, szóbeli értékelési módja, alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, egyszerű elméleti és gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani. Felkészülési idő 10 perc.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, szóbeli értékelési módja, alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, azaz egyszerű elméleti és gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló felkészülési idő 10 perc. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 43 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. május 3. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Rendelkezik a gépészeti területhez kapcsolódó méréstechnikai és méréselméleti ismeretekkel.
- Széles körű elméleti és gyakorlati felkészültséggel, módszertani és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik az összetett gépészeti rendszerek és folyamatok tervezéséhez, gyártásához, modellezéséhez, üzemeltetéséhez és irányításához.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes a szakterületén belül felmerülő speciális problémák sokoldalú interdiszciplináris megközelítésére és megoldására.
- Képes információs és kommunikációs technológiákat és módszereket alkalmazni műszaki problémák megoldására.
Attitűd
- Törekszik a minőségi követelmények betartására és betartatására.
- Törekszik a környezettudatosság, az egészségtudatosság és fenntarthatóság elvárásainak megfelelően megszervezni és elvégezni feladatait.
- Megszerzett műszaki ismeretei alkalmazásával törekszik a megfigyelhető jelenségek minél alaposabb megismerésére, törvényszerűségeinek leírására, megmagyarázására.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
- Felelősséggel viseltetik a fenntarthatóság, a munkahelyi egészség- és biztonságkultúra, valamint a környezettudatosság iránt.
- Döntései során figyelemmel van a környezetvédelem, a minőségügy, a fogyasztóvédelem, a termékfelelősség, az egyenlő esélyű hozzáférés elvére és alkalmazására, a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, valamint a mérnöketika alapvető előírásaira.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |