Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Hőtechnika | |||
Thermal engineering
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENBMHO | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 2 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Fülöp Tamás Attila (71563077012) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | fulop@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://edu.gpk.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMETE94BG03 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEENBEHK, BMEGEENBGHK |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy bemutassa a hallgatóknak az energia-(hő-)terjedés alapvető módjait, a mennyiségi leírás alapvető összefüggéseit és a vonatkozó műszaki feladatokban való alkalmazását. Tárgyalja az állandósult és időben változó hővezetési problémák megoldását, figyelembe véve a peremfeltételeket és az esetleges belső hőforrásokat. Ismerteti az analitikus és numerikus megoldások alapelveit és egyszerűbb példáit. Tárgyalja a hőátadás jelenségét és a hőátadási tényező gyakorlati meghatározását. Tárgyalja a bordázatok és hőcserélők révén megvalósuló hőátvitelt, hőtechnikai méretezésük alapjait. Megismerteti a hőmérsékleti sugárzás alapvető összefüggéseit, műszaki jelentőségét (előnyeinek kihasználását, hátrányainak kiküszöbölését) és a testek közötti sugárzásos hőátvitel gyakorlati számításának módjait. A konkrét hőtechnikai jelenségeken és a hozzájuk kapcsolódó műszaki feladatokon túlmenően általánosan hasznos modellezési és problémamegoldási ismereteket nyújt.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
A hallgató birtokában van a hőközlés általánosan használt fogalomrendszerének. A hallgató átfogóan ismeri a hőátviteli feladatok és problémák megoldására szolgáló módszereket és eljárásokat. A hallgató tájékozott a valós rendszerek absztrakt hőátviteli modellekkel történő leírásában. A hallgató tisztában van az energia-(hő-)terjedés alapvető mechanizmusaival. A hallgató tájékozott az időben változó hővezetés differenciálegyenletében és annak analitikus és numerikus megoldásának alapelveiben, egyszerűbb példáiban. A hallgató ismeri a hővezetési feladatok első-, másod- és harmadfajú peremfeltételeit, és a kapcsolódó mechanizmusokat, jelenségköröket. A hallgató ismeri a hővezetés hasonlósági számait és a dimenziótlan alapmegoldásának gyakorlati alkalmazását. A hallgató felidézi az átskálázás és dimenziótlanítás hasznait és kivitelezését általános szinten is. A hallgató értelmezi a hőmérsékleti sugárzásra vonatkozó alapvető törvényeket, a testek sugárzással kapcsolatos tulajdonságait, a vonatkozó jelenségeket és a gyakorlat szempontjából fontos hatásaikat. A hallgató birtokában van az egyszerű testek állandósult, hővezetési hőmérsékleteloszlásának leírásának. A hallgató érti a testek felmelegedését/lehűlését leíró koncentrált paraméterű modell alkalmazását. A hallgató tisztában van a hőátadási jelenségek leírásának alapelveivel.
Képesség
A hallgató alkalmazza a hőközlés általánosan használt fogalomrendszerét. A hallgató működteti a hőátviteli feladatok és problémák megoldására szolgáló módszereket és eljárásokat. A hallgató alkalmazza a valós rendszerek absztrakt hőátviteli modellekkel történő leírását. A hallgató azonosítja az energia-(hő-)terjedés alapvető mechanizmusait. A hallgató felhasználja az időben változó hővezetés differenciálegyenletét és annak analitikus és numerikus megoldásának alapelveit, egyszerűbb példáit. A hallgató elkülöníti a hővezetési feladatok első-, másod- és harmadfajú peremfeltételeit, és a kapcsolódó mechanizmusokat, jelenségköröket. A hallgató működteti a hővezetés hasonlósági számait és a dimenziótlan alapmegoldásának gyakorlati alkalmazását. A hallgató működteti az átskálázást és dimenziótlanítást általános szinten is. A hallgató felhasználja a hőmérsékleti sugárzásra vonatkozó alapvető törvényeket, a testek sugárzással kapcsolatos tulajdonságait, a vonatkozó jelenségeket és a gyakorlat szempontjából fontos hatásaikat. A hallgató kiszámítja az egyszerű testek állandósult, hővezetési hőmérsékleteloszlását. A hallgató kiszámítja a testek felmelegedését/lehűlését leíró koncentrált paraméterű modell jóslatát. A hallgató alkalmazza a hőátadás leírásának alapelveit.
Attitűd
A hallgató törekszik a gondos, pontos, hibamentes munkavégzésre, a folyamatos önellenőrzésre. A hallgató folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását. A hallgató nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. A hallgató törekszik a hőátviteli problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. A hallgató törekszik a műszaki problémák korlátos erőforrások esetén is kivitelezhető megoldására, ilyen szempontú átfogalmazására. A hallgató érvényesíti az energiahatékonyság és környezettudatosság elvét termodinamikai feladatok megoldásában.
Önállóság és felelősség
A hallgató önállóan végzi a hőátviteli feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. A hallgató elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket. A hallgató felelősséget érez az adott hőtechnikai szituációhoz választott modellért: a modell legyen elegendően egyszerű, de elegendően gazdag. A hallgató gondolkozásában elkötelezett a rendszerelvű megközelítés iránt. A hallgató elfogadja a mérnöki döntésekkel járó felelősséget.
Oktatási módszertan
Előadások táblán vagy táblagépen + kivetített segédanyagok elmagyarázása; az előadáson elhangzott ismeretekhez kapcsolódó tantermi számítási gyakorlatok táblán vagy táblagépen, szintén segédanyagokat is kivetítve; eszköz- és szoftverbemutatók; kommunikáció írásban és szóban. Az órai aktivitást bónuszpontok rendszere is serkenti, a hallgatók bátorítva vannak akár "rossz" kérdések, megjegyzések megtételére is, az oktató minden ilyenből is pozitív tanulságot bont ki és ismertet.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Bergman, Lavine, Incropera, Dewitt: Fundamentals of Heat and Mass Transfer, 2017, ISBN 9781119320425
Jegyzet
Környey Tamás: Hőátvitel, Egyetemi jegyzet, Műegyetemi Kiadó, 2016
Fülöp Tamás: Chapters in thermodynamics, lecture notes, BME, 2021
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://edu.gpk.bme.hu
ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/muszaki_hotan/Hoatvitel_jegyzet.pdf
ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/muszaki_hotan/BEHK&BGHK&BMHT_Gyakorlati_feladatok_gyujtemenye_hallgatoi.pdf
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2026. augusztus 31. |
Általános szabályok
A teljesítmény értékelése két évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tudás, képesség típusú kompetenciaelemek komplex, írásos értékelési módja 90 perces zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz számítási feladatokat kell megoldani, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tudás, képesség típusú kompetenciaelemek komplex, írásos értékelési módja 90 perces zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz számítási feladatokat kell megoldani, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 14 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések csak ÖSSZEVONTAN javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 32 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Mechatronikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Összefüggéseiben ismeri és alkalmazza a mechatronikai mérnöki szakmához kötött természettudományos és műszaki elméleti ismereteket és ok-okozati összefüggéseket.
Képesség
- Képes összetett mechatronikai tervezése során felmerülő nem szokványos problémák megoldásához az elméleti ismereteit önállóan bővíteni és az új elméletet a probléma gyakorlati megoldásában alkalmazni.
- Képes eredeti ötletekkel gazdagítani a szakterület tudásbázisát.
Attitűd
- Törekszik az önművelésre, önfejlesztésre aktív, egyéni, autonóm tanulással.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
A hallgató ismeri a matematikai és fizikai alapokat. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
A hallgató képes matematikai és fizikai alapproblémák megoldására. |