Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Hidrogén energetika | |||
Hydrogen energy
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENBVHE | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Bereczky Ákos László (71957682772) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | bereczky@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.energia.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | BMEGEENBGHG | |||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy megismertesse a hallgatókat a hidrogén energetikai hasznosításával. Ezen belül bemutatásra kerülnek a hidrogén fő kémiai és fizikai tulajdonságai. Részletes ismertetésre kerülnek az előállítási módszerek, azon belül külön kiemelve a megújuló eljárásokat, melyek segítségével "zöld" hidrogén állítható elő. A következő szakaszban a hidrogén tárolás főbb módszerei kerülnek taglalásra, kiegészítve a földgázba keveréssel. A következő kiemelt terület a hidrogén hasznosítása mind keveretlen, mind földgázhoz kevert esetekben. Bemutatásra kerülnek a különböző üzemanyagcellák, valamint a gázturbinákban és gázmotorokban történő felhasználás. Ezután a hidrogén előállítás költségei, gazdasági jellemzők, versenyképesség kerül taglalásra. Végül a különböző elterjesztési és elterjedési stratégiákat mutatjuk be a hallgatóknak.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Rendszerbe foglalja a hidrogén jelentőségét a jövő energetikai rendszereiben; Ismeri a hidrogén fizikai és kémiai tulajdonságait; Megkülönbözteti a hidrogén előállítási technológiákat; Megnevezi a "zöld hidrogén" előállításával kapcsolatos technológiák részegységeit, és földalatti tárolásának módszereit; Különbséget tesz a hidrogén szállítási és tárolási módok között; Különbséget tesz a különböző üzemanyagcellák felépítés és működése között; Értelmezi a hidrogén fő tüzeléstechnikai paramétereit és azok hatásait a felhasználásra; Rendszerbe foglalja a hidrogén felhasználásának módszereit az energiatermelésben; Összefoglalja a hidrogén felhasználás költségeit és versenyképességét; Birtokában van az EU-s és a nemzeti hidrogénstratégia fő elemeinek;
Képesség
Értelmezi a hidrogén jelentőségét a jövő energetikai rendszereiben; Azonosítja a hasznosításhoz szükséges kritikus fizikai és kémiai tulajdonságokat; Értelmezi a különböző hidrogén előállítási eljárások módszereit; Vizsgálja a hidrogén tárolásához és elosztásához szükséges körülményeket; Alkalmazza a termodinamikában tanultakat a hidrogén cseppfolyósítása és szállítása során; Kiválasztja az adott feladatra megfelelő üzemanyagcellák típusát és működését; Azonosítja a hidrogén fő tüzeléstechnikai paramétereit és azok hatásait a felhasználásra; Kiválasztja az adott feladathoz megfelelő hidrogén felhasználás módszerét; Értelmezi a hidrogén felhasználás költségeit és versenyképességét; Feltárja az EU-s és a nemzeti hidrogénstratégia fő elemeit.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a tudását a kutatásmódszertan területén is. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a kutatásmódszertan szükséges eszközrendszerének megismerésére és rutinszerű használatára. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét a kutatásai során. Figyelemmel követi a tudományban, a gazdasági és társadalmi rendszerekben bekövetkező változásokat.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
Az előadások alapvetően frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az előadásokhoz előzetesen közzétett diasorok és folyamatosan bővülő digitális jegyzet tartozik, így a hallgatók azokat az előadáson saját jegyzeteikkel ki tudják egészíteni. Az előadások és az (on-line) elérhető írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez. Az előadások alapján a hallgatók csoportos feladatot végeznek a frontális oktatás során megismertek, illetve a rendelkezésre álló információk alapján és kidolgoznak egy-egy csoportos projektet.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Detlef Stolen: Hidrogen and fuel Cells: Wily-VCH, ISBN: 978-3-527-32711-9, Weinheim, 2010.
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre nyomtatott jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2024.
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. április 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajátítását mérik fel. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 6. és a 14. oktatási héten kerül sor. A két összegző teljesítményértékelésen egyenként 50-50 pont szerezhető. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az attitűd, az autonómia, a csoportban együttműködés és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy csoportosan (4-6 fős csoportokban) készítendő téma kidolgozása és abból írott beszámoló és előadás elkészítése, majd a gyakorlati csoportok előtti prezentációja. A feladatok témája tetszőlegesen, szakirodalmi források felhasználásával választható, de lehetőség van egyedi témaválasztásra is előzetes egyeztetés útján. A választott témákat a hetedik oktatási hétig kell véglegesíteni. A feladattal legfeljebb 40 % szerezhető. A feladat készítését az előadó, vagy gyakorlatvezető koordinálja, szükség esetén konzultál a készítőcsoporttal és előadás előtt ellenőrzi az elvégzett munkát. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 60 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 73 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 73 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések csak ÖSSZEVONTAN javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 9 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. április 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik a globális társadalmi és gazdasági folyamatokról.
- Ismeri és érti a műszaki szakterülethez kapcsolódó és a szakmagyakorlás szempontjából kiemelt fontosságú más területek (elsősorban logisztikai, menedzsment, környezetvédelmi, minőségbiztosítási, információtechnológiai, jogi, közgazdasági, munka- és tűzvédelmi, biztonságtechnikai területek) terminológiáját, főbb előírásait és szempontjait.
- Széles körű elméleti és gyakorlati felkészültséggel, módszertani és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik az összetett gépészeti rendszerek és folyamatok tervezéséhez, gyártásához, modellezéséhez, üzemeltetéséhez és irányításához.
Képesség
- Felkészült a gépészeti rendszerek és folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására és rendszerezésére, elemzésére, következtetések levonására.
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
Attitűd
- Törekszik a fenntarthatóság és energiahatékonyság követelményeinek érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |