Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Fluidágyas Konverzió | |||
Fluidized bed conversion
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENDFAK | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Szentannai Pál (71958279199) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | szentannai@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tárgy oktatásának célja a hallgatók megismertetése az FBC mint modern energetikai technológia alapvető részjelenségeivel, annak a világ energiatermelésben elfoglalt jelenlegi helyzetével, valamint aktuális fejlesztési irányaival – hiszen az FBC számos előnnyel rendelkezik a hagyományos, szilárd tüzelőanyagokra támaszkodó energetikai technológiákhoz képest, mint például az alacsony NOX-kibocsátás, az inherens kénmegkötés, valamint a gyenge minőségű, akár problematikus szilárd tüzelőanyagok (pl. biomasszák és hulladékok) hatékony energetikai hasznosításának lehetősége.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a fluidágyas berendezésekben lejátszódó alapvető áramlástani jelenségeket. Ismeri a heterogén keveredéa alapvető típusait, és képes azok figyelembe vételére. Leírja a tüzelés és elgázosítás fő feladatait, különbségeit, és alkalmazási területeit. Különbséget tesz a fluidágyas konverzió különböző alkalmazási területei között. Tájékozott a fluidágyas konverzió nemzetközi szinten jelentős fejlődési irányaiban. Tájékozott a szennyezőanyag kibocsátás és a gáztisztítás ismert módszereiben. Ismeri a legfontosabb tüzelőanyagok jellemzőit, és képes azokat figyelembe venni. Alkalmazza, összehasonlítja és összeveti a buborékos és a cirkulációs berendezéseket. Érti a szilárd anyagot visszakeringető és a légelosztó rendszerek működésének alapjait. Tisztában van a léptékváltás, illetve az átszámítás módszertanának (scale-up) alapjaival.
Képesség
Használja a fluidágyas berendezésekben lejátszódó áramlástani jelenségekről meglévő ismereteit. Alkalmazza a heterogén keveredés alapvető típusairól összegűjtött tudást. Alkalmazza a tüzelés és elgázosítás fő feladatairól, különbségeiről meglévő tudását. Alkalmazza a fluidágyas konverzió különböző alkalmazási területei közötti eltérésekről szerzett információkat. Használja a fluidágyas konverzió nemzetközi szinten jelentős fejlődési irányairól kialakult képet. Képes a szennyezőanyag kibocsátás és a gáztisztítás módszereivel kapcsolatos ismereteit. Leírja a legfontosabb tüzelőanyagok jellemzőit, tulajdonságait és legfontosabb összetevőit. Kiválasztja a megfelelő (buborékos, cirkulációs stb.) berendezéset. Feltárja a szilárd anyagot visszakeringető és a légelosztó rendszerek működésével kapcsolatos ismereteit. Kezeli a léptékváltás, illetve az átszámítás módszertanának (scale-up) alapjait.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a fluidágyas konverzióval kapcsolatos tudását. Nyitott az új energetikai eszközök és megoldások figyelembe vételére. Törekszik az energetikai eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energetikai gondolkodásmód megközelítéseit a feladatok megoldása során. Figyelemmel követi a fluidágyas konverziós technológiai rendszerekben bekövetkező változásokat. Eredményeit a szakma szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadásokhoz előzetesen közzétett anyagok tartoznak, így a hallgatók azokat az előadáson saját jegyzeteikkel ki tudják egészíteni. Az előadások a főbb (on-line) elérhető írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Basu P. Combustion and gasification in fluidized beds. Boca Raton: CRC/Taylor & Francis, 2006. ISBN 9780429075018
Jegyzet
Jelenleg nem áll rendelkezésre jegyzet, az legkorábban 2025-ben várható.
Online elérhető tanulástámogató anyag
ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Dynamic_simulatiom_of_energy_engineering_systems
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 1. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a szóbeli vizsga alapján történik. Az vizsga: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, szóbeli értékelési módja szóbeli vizsga formájában, a vizsga egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására a problémammegoldó és a tudományos kompetenciákra.fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a vizsga során. A viszga megszervezése és lebonyolítása során külön hangsúlyt fektetünk.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban kerül sor. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, szóbeli értékelési módja szóbeli vizsga formájában, a vizsga egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására a problémammegoldó és a tudományos kompetenciákra.fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a vizsga során. a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, szóbeli értékelési módja szóbeli vizsga formájában, a vizsga egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására a problémammegoldó és a tudományos kompetenciákra.fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a vizsga során. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 25 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki tudományok PhD képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |