Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Önálló energetikai labor | |||
Laboratory project in energy
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENNEEL | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 0 | 3 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Józsa Viktor (76851283561) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | jozsa@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
Az önálló energetikai labor tárgy célja a méréstechnikais ismeretek célirányos elmélyítése egy választott területen, mely kapcsolódik a tanszék tevékenységéhez az oktatásban, kutatásban, illetve ipari problmémák megoldásában. A feladatok jellege igen eltérő, mivel a méréstechnika igen nagy területet ölel fel. Lehetséges feladattípusok: mérőrendszer tervezés, építés, felújítás, digitalizáció, számítógépes adatgyűjtés, balesetvédelmi kockázatok csökkentése, mérési eljárás fejlesztés, mérőrendszer fejlesztés, mérést támogató szoftver fejlesztés. Figyelem! A az aktuális feladatokról mindig a tárgyfelelős tud tájékoztatást adni, nem garantált, hogy minden típis minden félévben meghirdetésre kerül. A feladatok kiosztása ezek elvállalásának sorrendjében történik. A feladat kiméretétől függően lehetséges önállóan és csoportosan is megoldani ezeket.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Azonosítja a mérőrendszert és annak működési elveit. Érti a mérőlánc működését és az egyes elemek szerepét. Rendszerezi a mérőlánc elemeit fizikai működés alapján. Összegyűjti a mérőrendszer használója szempontjából biztonságkritikus problémákat. Érti a mérőrendszerek biztonságtechnikai szerepét és feladatai. Ismeri az adatgyűjtés elvét és az adattárolás módját, lehetőségeit. Értelmezi a mérőrendszer tervezett működését, rendeltetésszerű feladatát. Azonosítja a mérési feladatot és mérési eljárást dolgoz ki a feladat megoldására. Rendszerezi a mérőrendszer követelményeit, balesetvédelmi követelményeit, és a felhasználói igényeket. A modern mérőrendszerek általános működését és adatgyűjtési elveti érti.
Képesség
Képes önállóan üzembiztonsági szempontokat elemezni és értelmezni. Értékeli a mérőrendszer jobb működésének lehetőségeit és összefoglalja ezeket. Javaslatot tesz méréstani probléma megoldására, figyelembe véve a felhasználó követelményrendszerét. Értelmezi a mérőlánc működését, az egyes részegységek funkcióját. Az önálló tevékenységét képes magas színvonalon dokumentálni. Kiszámítja a mérési feladat elméleti teljesítéséhez szükséges mérőrendszer paramétereket. Képes egyszerűbb adatgyűjtő, elemző programok készítésére. Azonosítja a mérőrendszer gyengeségeit figyelembe véve a megbízói igényeket, lehetőségeket. Javaslatot tesz at egyszerűbb mérőrendszer tervezésére és megépítésére. Önállóan használja a világhálón elérhető ismeretanyagot a mérőrendszerek tervezése, felújítása, javítása során.
Attitűd
A munkáját folyamatosan, pontról pontra ellenőrzi, meggyőződve az eszköz működésének helyességéről. Publikálja a feladata során elért eredményeket, szoftverkódot, dokumentációt. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Részletesen kifejti az alkalmazott megoldás minden lépésének az indokát, tekintettel a személybiztonsági és adatbiztonsági kockázatokra. Támogatja a tanszéki eszközpark fejlesztését eszköz és szoftver oldalról egyaránt.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget vállal a munkájának működöképességéért, ezt bemutató során demonstrálja is.
Oktatási módszertan
A tantárgy alapvetően konzultációs jellegű, így reguláris kontaktórát nem tartalmaz. A hallgatóknak az első alkalommal választani kell az aktuális tanszéki feladatok közül, melyek kapcsolódnak a hallgatói mérésekhez, kutatásokhoz, megbízásos feladatokhoz. A félév során az ütemes haladás érdekében beszámolón kell részt venni. A feladatmegoldást a feladatkiíró tanszéki munkatárs koordinálja. A hallgatók a szükséges ismeretanyagot a feladat megoldásához elsősorban önállóan, internetes kutatómunka alapján sajátítják el.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Czifra Árpád, Drégelyi-Kiss Ágota, Galla Jánosné, Huba Antal, Kis Ferenc, Petróczky Károly: Méréstechnika, Typotex Kiadó, 2012, ISBN 978-963-279-537-9
Jegyzet
Measurement Computing: Data Acquisition Handbook, Third Edition, Measurement Computing Corporation, 2012
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2024. szeptember 1. |
Általános szabályok
A félév során az előrehaladás megfelelő ütemének biztosítása érdekében kétszer kell beszámolni prezentáció formájában. A félév végén az elvégzett feladatot prezentálni kell, valamint dokumentációt kell leadni. A kiadott feladat függvényében fizikai eszközöket, melyek a félév során készültek, illetve a fejlesztett szoftvert annak forráskódjával együtt át kell adni. A beszámolás csoportos feladat esetén csoportosan történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A félév végi projektbeszámoló célja az elsajátított ismeretek, megoldott feladatok prezentálása az értékelőknek és az évfolyamtársaknak egyaránt. A beszámoló értékelése alapvetően a prezentáció tartalma, minősége, valamint a féléves feladat dokumentációjának tartalma minősége alapján történik. Amennyiben a feladat szoftverhasználatot, eszközépítést igényel, az elkészült munkadarabok, illetve szoftverkód is értékelésre kerül a fent említett elemek segítségével. A különböző bemutatandó elemek azonos súllyal számítanak bele a feladat értékelésébe. A végső értékelés során a részteljesítmény értékelés 4x-es súllyal számít. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés célja a félév során ütemes haladás biztosítása. A számonkérés formája: a feladattól függően egyéni vagy csoportos prezentáció. Ezeken legalább 50%-os eredményt szükséges elérni, ellenkező esetben két hét múlva meg kell ismételni a beszámolót, melyek egyenként egy alkalommal pótolhatóak. A pótláson való sikertelen szereplés egyben azt is jelenti, hogy az egyén/csoport nem fog tudni a félév végére elkészülni megfelelő minőségben a kiadott feladattal, így a tárgyat nem teljesíti. A végső értékelés során a két részteljesítmény értékelés súlya 1x-es. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 67 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 33 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések csak ÖSSZEVONTAN javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás összevont formában lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 8 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 70 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. szeptember 1. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Energetikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a kutatáshoz, a tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikákat.
- Ismeri az energetikai mérnöki szakmához szorosan kapcsolódó természettudományos és műszaki elméletet és gyakorlatot, rendelkezik a megfelelő szintű manuális készségekkel.
- Rendelkezik az energetikai területhez kapcsolódó méréstechnikai és méréselméleti ismeretekkel.
Képesség
- Képes eredeti ötletekkel gazdagítani az energetikai szakterület tudásbázisát.
- Korszerű ismeretszerzési és adatgyűjtési módszerek felhasználásával innovatív módon Képes megoldani a szakterületén felmerülő speciális műszaki problémákat.
- Képes rendszerszemléletű, folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex energetikai rendszerek globális tervezésére, létesítésének előkészítésére és irányítására, majd üzemeltetésére.
Attitűd
- Tevékenységét rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben, a fenntarthatóság és energiatudatosság szempontjait előtérbe helyezve végezi.
- Folyamatos önművelést és önfejlesztést, valamint egészségfejlesztést folytat, megszerzett ismereteit bővíti, szemléletét formálja.
- Törekszik a műszaki szakterülettel összefüggő új módszerek és eszközök fejlesztésében való közreműködésre.
Önállóság és felelősség
- Kezdeményező szerepet vállal műszaki problémák megoldásában.
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |