Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Energiapiaci ismeretek | |||
Energy and environment policy
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENNEEP | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Bihari Péter | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | bihari@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Energiapiaci_ismeretek_BMEGEENNEEP/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEENMEE2 |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy átfogó képet adjon az energiapiacok (földgáz- és villamosenergiac) felépítéséről és működéséről, az energiahordozók árszabályozásáról. A tantárgy keretében a hallgatók ismereteket szereznek az energiapiacok sajátosságairól, úgymint értékláncok, piaci szereplők, hozzáférés, szétválasztás, ellátásbiztonsági kvetelmények, állami szerepvállalás, piacszabályozás. Kitérünk az energiapizk közgazdasági specialitásaira: versenytorzítás, piaci manipulációk, jelentős piaci erő, rendszerhasználat, piaci ügyeletek kockázatkezelése (határidő, opciós, időjárási ügyeletek). Hangsúlyos szerepet kap az energiaicok típusainak és azok működési sajátosságainak bemutatás. Mindezek mellett kitérünk a magyar és az Uniós energiapiaci szabályozási modelleket, piaci trendeket.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átlátja a globális, európai és hazai energiapiaci szabályozás főbb aktuális területeit, kérdéseit. Tájékozott a főbb energiapiaci típusok felépítéséről, működéséről, szabályozási megoldásairól. Tisztában van az Európai Unió és Magyarország energiapiacait meghatározó aktuális energiastratégiájával. Ismeri az energiapiacok működését, szabályozási környezetét leíró fogalomrendszerét. Rendszerezi az energiapiacok működésével, szabályozásával kapcsolatos átfogó, stratégiai jellegű adatokat. Leírja az energiapiaci szereplők és folyamatok közötti alapvető kapcsolatokat. Megkülönbözteti az egyes energiapiaci szabályozási és működtetési döntéshozó szinteket. Tájékozott az európai és hazai energiapiacok felépítését és működését illetően. Ismeri az egyes energiaármeghatározási és szabályozási módszereket. Tájékozott az energiapiaci kockázatokat és azok kezelési módját illetően. Ismeri az Európai Unió és Magyarország energiapiacok működése szempontjából jelentős jogi aktusait.
Képesség
Azonosítja az energiapiacok működtetése és szabályozása kapcsán felmerülő aktuális kihívásokat és az azokra adott válaszokat. Feltárja az energiapiacok működtetésével összefüggő főbb gazdasági- és társadalmi kihívásokat. Elemzi a világ, Európa és Magyarország aktuális energiapiaci és szabályozási trendjeit. Alkalmazza az energiapiacok műszaki és gadasági fogalomrendszerét. Feltárja az energiapiacok működésével kapcsolatos átfogó, stratégiai jellegű adatokat. Értelmezi az energiapiacok működése, valamint a gazdasági, társadalmi folyamatok közötti alapvető kapcsolatokat. Meghatározza az energiapiaci és szabályozási szempontjából jelentős döntéshozó szinteket. Javaslatot tesz energiapiaci szabályozási célkitűzésekre, piaci viselkedésre. Értelmezi az Európai Unió energiapolitikájának főbb elemeit. Elemzi az energiapiaci kockázatokat és a kockázatkezelési beavatkozások várható hatásait. Tevékenysége során alkalmazza a fenntarthatóságot szolgáló energia- és környezetpoltikai elveket.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti az energiazdálkodással és fenntarthatósággal kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az energiagazdálkodási, gazdaságtani problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét az energiagazdálkodási feladatok megoldása során. Figyelemmel követi az erőművi technológiákban bekövetkező változásokat. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez az energetika, az energiagazdálkodás problémái, valamint a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadásokhoz előzetesen közzétett diasorok tartoznak, így a hallgatók azokat az előadáson saját jegyzeteikkel ki tudják egészíteni. Az előadások és az főbb (on-line) elérhető írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez. Az előadások egy részén vezetett (moderált) vita keretében a hallgatók aktuális energiapiaci, szabályozási kérdéseket vitatnak meg, amelyet rövid, hallgatói előadás vezet fel vitaindítóként.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Gerse Károly: Villamosenergia-piacok. BME Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék. 2014., Budapest, ISBN 978 963 8243 52 2
Jegyzet
Az adatlap készítésekor nem áll rendelkezésre jegyzet, az legkorábban 2022-re várható.
Online elérhető tanulástámogató anyag
ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Energiapiaci_ismeretek_BMEGEENNEEP/
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése három évközi írásbeli teljesítménymérés (két rész- és egy összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc.. Az egyik részteljesítmény értékelés a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája a vitaindító előadás megtartása, illetve az azt követő vitában való aktív részvétel. A másik részteljesítmény értékelés egy csoportosan készítendő, a tantárgy célkitűzéseivel összhangban álló, személyenként legalább 5000 leütést tartalmazó esszé (házi dolgozat).
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és részben képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Az első összegző értékelés az energiapolitikai, a második a környzetpolitikai kérdésekre fókuszál. Az összegző értékelések során a tudás típusú kompetenciákat egyszerű kérdésekkel (teszt, definíciók), az kiterjedtebb, a képesség kompetenciákkal szorosabb kapcsolatban álló tudás kompetenciaelemeket kifejtős (esszé) kérdések alapján vizsgáljuk és értékeljük. Az egyes teljesítményértékelések egyenként eredményesen (legalább 50%-os szint) teljesítendők. A dolgozatokkal egyenként legfeljebb 100-100 pont szerezhető, az eredményes teljesítéshez egyenként legalább 50-50 pontot kell elérni. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, időponthoz kötött személyes cselekmény | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy vitaindító kiselőadás (legfeljebb 5 perc) megtartása vagy a vitában való aktív részvétel. A teljesítményértékelés során a hallgató tantárgyhoz kapcsolódó tájékozottságát, az ismeretek rendszerezésének és közlésének (továbbításának) módját, valamint a vélemény kifejezésének, a szakmai meggyőződés közlésének módját vizsgáljuk és értékeljük. Legfeljebb 100 pont szerezhető, nincs minimális küszöbérték. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés egy csoportosan készítendő, a tantárgy célkitűzéseivel összhangban álló, személyenként legalább 5000 leütést tartalmazó esszé (házi dolgozat). A dolgozat témájának az energiapiaci (szabályozási, kereskedelmi) kérdéskörből származó aktuális témát kell választani. A dolgozatot legalább 3, legfeljebb 6 fős csoportban lehet készíteni és a szorgalmi időszak végéig kell benyújtani. A dolgozattal legfeljebb 100 pont szerezhető, az eredményes teljesítés feltétele legalább 50 pont megszerzése. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A szóbeli részvizsga sikeres teljesítése a vizsga eredményes teljesítésének szükséges feltétele. A szóbeli vizsgán az előzetesen megadott tételek közül véletlenszerűen választ a hallgató, majd arról egy kb. 10..15 perces összefüggő előadás keretében fejti ki ismereteit. A vizsgáztató ezen túlmenően egyéb, a tantárgyhoz tartozó kérdéseket is feltesz. A szóbeli részvizsga a vizsgaérdemjegy meghatározásában 50%-os súllyal vesz részt. | |
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | a hallgató választása szerinti opcionális (rész)vizsgaelem, a más részvizsga alapján megajánlott vizsgaérdemjegy korlátozottan módosulhat | |
Leírás: | Az évközi teljesítményértékeléseken szerzett és az aláírás megadásának alapjául szolgáló eredmények a vizsgaérdemjegyben 50%-os súllyal beszámításra kerülnek. --------------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------------------. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 60 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 15 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 25 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 50 % |
Évközi eredmények beszámítása | 50 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 18 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Energetikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a globális társadalmi és gazdasági folyamatokat, azok energetikai vetületét.
- Széles körű elméleti és gyakorlati felkészültséggel, módszertani és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik az összetett energiaátalakító, -ellátó és -felhasználó rendszerek és folyamatok tervezéséhez, létesítéséhez, modellezéséhez, üzemeltetéséhez és irány
- Rendelkezik olyan ismeretekkel, melyek az energetikai rendszerek közép és hosszú távú stratégiai tervezéséhez szükségesek.
Képesség
- Képes a szakterületén belül felmerülő speciális problémák sokoldalú interdiszciplináris megközelítésére és megoldására.
- Képes rendszerszemléletű, folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex energetikai rendszerek globális tervezésére, létesítésének előkészítésére és irányítására, majd üzemeltetésére.
- Képes a társadalmi-gazdasági folyamatok energetikával kapcsolatos statisztikai adatainak feldolgozására, rendszerezésére és elemzésére, és ezek alapján következtetések levonására.
Attitűd
- Tevékenységét rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben, a fenntarthatóság és energiatudatosság szempontjait előtérbe helyezve végezi.
- Elkötelezett az emberi egészséget, a természetes és mesterséges környezetet nem veszélyeztető biztonságos munkavégzés, valamint az egészségfejlesztés iránt.
- Új, komplex megközelítést kívánó, stratégiai döntési helyzetekben, illetve nem várt élethelyzetekben is törekszik az energiahatékonyság, a fenntarthatóság, valamint a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével dönteni.
Önállóság és felelősség
- Működési területén önállóan hoz szakmai döntéseket, melyeket felelősségteljesen képvisel.
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
- Felelősséggel viseltetik a gazdaságosság, hatékonyság, fenntarthatóság, az emberi egészség és biztonság, valamint a környezettudatosság terén.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |