Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Hőellátás | |||
Heat supply
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENNEHE | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Györke Gábor (77125907503) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | gyorke@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Hoellatas_NEHE/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEENMEEB |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy átfogó képet adjon a távhőellátás műszaki megoldásairól, annak gazdasági, gazdálkodási sajátosságairól, valamint a távhőellátáshoz kapcsolódó jogi környezetről. A távhőellátás korunk egyik fontos eszköze a fenntartható energiaellátás biztosítása érdekében, mivel a központosítottan történő hőtermelés lehetővé teszi magas színvonalú technológiák alkalmazását. A tantárgy keretein belül ennek megfelelően a termelőtől a végfelhasználóig végigkövetik a távhő útját, kitérve a termelők hőszállítő rendszerre való csatlakozásától a távhővezetékek kiépítésével üzemeltetésével kapcsolatos kérdéseken át egészen a fogyasztói hőközpontokig, valamint a végfelhasználó berendezéseiig. Mindeközben a technológiai kérdések mellett érintik a távhőellátás környezeti, környezetvédelmi, valamint jogi szabályozási aspestusait is.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Különbséget tesz ko-, tri- és poligenerációs energiatermelési technológiák között. Megkülönbözteti az ellennyomású és a kondenzációs kapcsolt energiatermelés hőkiadási technológiáját. Definiálja a közvetlen és kapcsolt hőtermelés energetikai és gazdálkodási jellemzőit. Tájékozott a távhőellátás technolgóiai fejlesztéseit illetően. Azonosítja a hőellátási komplex infrastruktúra rendszerelemeit. Átlátja a hőszolgáltatás technológiai folyamatait. Ismeri a hőszállításra szolgáló vezetékrendszer tervezésének elveit. Tisztában van a hőellátás jogi szabályozási környezetének főbb elemeivel. Érti a fogyasztói hőközpontok működési felépítését, működését. Különbséget tesz az egyes hőmennyiség mérési és elszámolási módszerek között. Ismeri a hőellátó rendszer műszaki szabályozási módszereit. Rendszerezi a hőellátás forrás oldali technológiai lehetőségeit.
Képesség
Kiválasztja az adott célnak legjobban megfelelő ko-, tri, illetve poligenerációs hőtermelési technológiát. Értékeli az ellennyomású és a kondenzációs kapcsolt energiatermelés hőkiadási technológiájának üzemét, műszaki és gazdasági jellemzőit. Kiszámítja a közvetlen és kapcsolt hőtermelés energetikai és gazdálkodási jellemzőit. Javaslatot tesz a távhőellátás technológiai korszerűsítéseire vonatkozó lehetőségeket illetően. Elemzi a hőellátási komplex infrastruktúra rendszerelemeit. Megtervezi a hőszolgáltatás technológiai folyamatait. Működteti a hőszolgáltatás technológiai folyamatait. Megtervezi a fogyasztói hőközpontok felépítését, működési-technológiai jellemzőit. Kiválasztja a hőellátó rendszer műszaki szabályozási technológiáját és berendezéseit. Kiválasztja a hőellátás forrás oldali technológiai lehetőségeit. Javaslatot tesz a távhőellátás jogi szabályozási környezetének átalakítására. Fogyasztói felmérések és fogyasztási adatok alapján következtet a hőellátásban bekövetkező változásokra.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti az energiazdálkodással és fenntarthatósággal kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik távhőellátás során felmerülő problémák megoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét a hőellátási, hőszolgáltatási feladatok megoldása során. Figyelemmel követi az távhőellátási technológiákban bekövetkező változásokat. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez az energetika, az energiagazdálkodás problémái, valamint a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során az előadások és a gyakorlatok szerves egységet képeznek. A hallgatók az előadáson a frontális oktatás módszerével szereznek ismereteket a távhőellátás műszaki (gépészeti, hőtechnikai) sajátosságairól, amit a gyakorlatokon a valóságot modellező példákon keresztül alkalmaznak. Az előadások másik fő területe a távhőellátás szabályozási környezetének megismertetése a hallgatókkal. A gyakorlatok fő témakörei: a hőszállítás sajátosságai, a hőközpontok üzeme, a távhőellátó infrastruktúra tervezése, a hőellátási projektek előkészítése. Az ismeretek alkalmazását segíti továbbá a komplex, projekt jellegű, csoprtosan készítendő házi feladat, amelynek során a hallgatók hőellátás területéhez illeszkedő témában készítenek egy alapvetően leíró, elemző dolgozatot.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
BÜKI GERGELY: Kapcsolt energiatermelés. Egyetemi tankönyv. Műegyetemi Kiadó, 2007, Budapest, ISBN 963 420 920 1
Jegyzet
Jelenleg nem áll rendelkezésre jegyzet, az legkorábban 2022-ben várható.
Online elérhető tanulástámogató anyag
ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Hoellatas_NEHE/
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. május 3. |
Hatályosság vége: | 2025. december 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (egy összegző és egy részteljesítmény-értékelés). Az összegző teljesítményértékelés a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja dolgozat formájában, amely a szükséges lexikális ismereteket kéri számon. A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája a csoptrosan készített projekt jellegű házi feladat. A tantárgy félévközi érdemjeggyel zárul. A kredit megszerzésének feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseket a hallgató egyenként legalább 50%-os szinten teljesítse az esetleges ismétléssel, javítással, potlással együtt.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja a tudás, képesség, attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy kizárólag csoportosan készíthető leíró-elemző-értékelő feladat. A feladat célja, hogy a hallgatók előzetesen meghatározott, a hőellátáshoz, hőszolgáltatáshoz szorosan kapcsolódó komplex (műszaki, gazdasági, környezetvédelmi és jogi-szabályozási témákat felölelő) témában készítsenek egy, a problémát sokoldalúan bemutató, feltáró és javaslattal, illetve következtetéssel lezárt dolgozatot. A feladat sikeres teljesítésével 100 pont szerezhető és legalább 50 pontot kell elérni az eredményes teljesítéshez. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelés a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit vizsgálja és méri fel. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelés a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett alapvető ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Az összegző értékelés 80%-ban az elméleti ismeretekre, 20%-ban az alkalmazói készségekre fókuszál. Teljesítésére a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 11-13. oktatási héten kerül sor. Az összegző teljesítményértékelésen 100 pont szerezhető. Az eredményes teljesítéshez legalább 50 pontot kell elérni. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 60 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 20 |
összesen | 115 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Energetikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Részletesen ismeri az energetikai műszaki dokumentáció (különösen a rendszerterv, megvalósíthatósági tanulmány, hatástanulmány) készítésének szabályait.
- Széles körű elméleti és gyakorlati felkészültséggel, módszertani és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik az összetett energiaátalakító, -ellátó és -felhasználó rendszerek és folyamatok tervezéséhez, létesítéséhez, modellezéséhez, üzemeltetéséhez és irány
Képesség
- Képes integrált ismeretek alkalmazására az energetikai gépek és folyamatok, az energetikai rendszerek és technológiák, valamint a kapcsolódó környezetvédelmi, informatikai, gazdasági és jogi szakterületekről.
- Képes az energiaátalakító, -ellátó és -felhasználó rendszerekhez közvetlenül kapcsolódó műszaki, gazdasági, környezeti, és humán erőforrások felhasználásának komplex tervezésére és menedzselésére.
Attitűd
- Tevékenységét rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben, a fenntarthatóság és energiatudatosság szempontjait előtérbe helyezve végezi.
- Törekszik a műszaki szakterülettel összefüggő új módszerek és eszközök fejlesztésében való közreműködésre.
Önállóság és felelősség
- Önállóan Képes mérnöki feladatok megoldására.
- Felelősséggel viseltetik a gazdaságosság, hatékonyság, fenntarthatóság, az emberi egészség és biztonság, valamint a környezettudatosság terén.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
termodinamikai, hőtechnikai és energetikai berendezésekre vonatkozó ismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
mérnöki dokumentáció készítése, |