Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Hőátviteli és hűtéstechnikai rendszerek | |||
Refrigeration and heat transfer systems
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENNPHH | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Maiyaleh Tarek (71956311143) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | maiyaleh@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Hutestechnika/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEENMZHK, BMEGEENMZHT |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy megismertesse a Hallgatókat a környezetinél kisebb hőmérséklet létesítését, fenntartását igénylő technológiák kiszolgálására alkalmas folyamatokkal az azok megvalósítására szolgáló berendezésekkel, alkalmazásuk sajátosságaival, korlátaival. Ennek megfelelően bemutatásra kerül az egyfokozatú kompresszoros hűtőberendezést és annak az alkalmazási korlátait. Ismerjék meg a hűtőközegekkel támasztott követelményeket. ismeri a kompresszoros berendezés fő egységeinek teljesítménye, kapcsolatuk a belső és külső tartományok jellemzőivel. A közvetett elpárologtatású hűtőrendszerek alkalmazási szempontjaival ismerkednek meg. A hűtőközegadagolók típusait, a kompresszorok sajátos jellemzőit ismertetésre kerül.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a környezeti hőmérsékletmél kisebb hőmérsékletet előállító alapvető körfolyamtokat. Rendszerbe foglalja hűtéstechnikai berendezéseket. Különbséget tesz a folyamatok megvalósítására szolgáló berendezések között. Tisztában van a kompresszoros hűtőberendezések alkalmazási korlátaival és sajátosságaival. Ismeri az egyfokozatú hűtőberendezést és annak az alkalmazási korlátait. Összefoglalja a hűtőközegekkel támasztott követelményeket. Tájékozott a közvetlen és a közvetett elpárolgású hűtőrendszerek alkalmazási szempontjaiban. Tájékozott a hűtőközegadagolók felépítésében és működésében. Tájékozott a kompresszorok felépítésben és műkődési elvében. Ismeri a hőátvitel elméleti alapjait összetett szerkezetekre.. Meghatározza a hőátviteli tényezőt különböző feladatokban. Tisztában van a hőcserélő méretezéssel és kiválasztási módszereivel. Tisztában van az elpárologtatók és a kondenzátorok típusaival.
Képesség
Vázolja a környezeti hőmérsékletnél kisebb hőmérsékletet előállító körfolyamatokat. Értelmezi a különböző hűtéstechnikai berendezéseket. Képes különbséget tenni a folyamatok megvalósítására szolgáló berendezések között. Meghatározza a berendezések alkalmazási korlátait és sajátoságait. Meghatározza az egyfokozatú hűtőberendezés paramétereit és korlátait. Különbséget tesz a hűtőközegekkel támasztott követelmények között. Alkalmazza a közvetlen és közvetett elpárologtatású rendszerek alkalmazási szempontjainál tanult ismereteket. Kiválasztja a hűtőközegadagolóit az alkalmazási terlületnek megfelelően. Kiválasztja a megfelelő kompresszort az alkalmazási területnek megfelően. Képes egyszerű és összetett szerkezetek hőátviteli feladatait megoldani. Képes meghatározni a hőátviteli tényezőt különböző feladatokban. Megtervezi a hűtéstechnikai feladatnak megfelelő hőcserélőket. Kiválasztja a rendszernek megfelelő elpárologtatót és kondenzátort.
Attitűd
Fogékony a hűtéstechnikai és hőátviteli feladatok iránt.. Törekszik a feladat megoldása során az új technológiák felhasználására. Bővíti a hűtéstechnikaban szerzet ismereteit és tudását. Kifejti önálló véleményét az egyes technológiák előnyeivel és hátrányaival kapcsolatban. Átfogó szemléletmód használatára törekszik a hűtéstechnikai feladatok megoldása során.
Önállóság és felelősség
Döntést hoz a hűtéstechnikai berendezések kiválasztása során. Felelősséget vállal a hűtőközegek környezetvédelmi szabályok betartására. Elkötelezett a környezetvédelem és életvédelem iránt. Szakmai munkáját körültekintéssel és naprakész tudással végzi. Együttműködik társaival céljaik mielőbbi elérése érdekében.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során elválik egymástól az előadás és gyakorlat, mind tartalmában, mind pedig módszertanában. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadások az főbb (on-line) elérhető írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez. Az önálló gyakorlati foglalkozások az előadásoktól eltérő tematikával és a tükrözött osztályterem módszerével segítik elő az ismeretek alkalmazását és készségszintű elsajátítását. A gyakorlatok során az előzetesen otthon, önállóan elsajátított ismereteket a gyakorlatvezető segítségével részben közösen, részben egyénileg oldják meg. Az előzetes ismeretek felmérése érdekében fakultatív szintfelmérő értékelések vannak a gyakorlati foglalkozások elején, melyek eredménye(mint többletpontszám) a féléves pontszámba beszámít. A csoportmunka-készségek fejlesztését szolgálja a kizárólag csoportosan elkészíthető házi feladat (projekt), melyhez prezentáció is tartozik.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Dr. Jakab Z.: Kompresszoroshűtés I. II.HKVSZ 2006, Budapest, ISPN 9638726201Ö, ISBN 9638726210
Jegyzet
Környey Tamás: Hőátvitel. Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék, 2012, Budapest
Online elérhető tanulástámogató anyag
ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Hutestechnika/
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. május 3. |
Hatályosság vége: | 2025. december 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése négy évközi írásbeli teljesítménymérés (két rész- és két összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc; A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Egy-egy összegző értékelés 65%-ban az elméleti ismeretekre, 35%-ban az alkalmazói készségekre fókuszál. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 7. és 14. oktatási héten kerül sor. A két összegző teljesítményértékelésen egyenként 40-40 pont szerezhető. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy kizárólag csoportosan készíthető esszé (cikk) típusú írásmű elkészítése, majd a gyakorlati csoport előtti prezentációja. A feladatok témája előre megadott listából választható, de lehetőség van egyedi témaválasztásra is előzetes egyeztetés útján. A választott témákat és az azokat készítő legalább három, legfeljebb öt fős csoportok beosztását az ötödik oktatási hétig kell véglegesíteni. Az elkészített esszé tartalmi és formai követelményeit, értékelési elveit a feladatkiírás tartalmazza. A feladattal legfeljebb 20 pont szerezhető. A feladat készítését csoportvezető koordinálja, aki e tevékenységéért többlepontban (5 pont) részesül. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 80 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
NEM | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések csak ÖSSZEVONTAN javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás összevont formában lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 9 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. május 3. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Minden mesterszakon közös
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Részletekbe menően ismeri az adott szakterület összefüggéseit, elméleteit és az ezeket felépítő terminológiát.
Képesség
- A szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazza.
Attitűd
- Szakterülete legfontosabb problémái kapcsán átlátja és képviseli az azokat meghatározó aktív állampolgári, műveltségi elemeket.
Önállóság és felelősség
- Önállóan tervezi meg és végzi tevékenységeit.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |