Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Energetikai Mérések | |||
Measurement in EnergyEng.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENNWME | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 0 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Cséfalvay Edit | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | csefalvay@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Measurements_in_Thermal_Engineering_BMEGEENMWM2/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEENMWM2 |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy bemutassa a hallgatóknak a mérési eljárásokat és az adatfeldolgozás alapvető módszereit az energetika területén. Ezen belül elsősorban a hőmérséklet mérésének módszereire, azok illesztésére különböző fizikai rendszerekhez és azok erőművi felhasználás sajátosságaira helyezi a hangsúlyt a tárgy. Szintén célja a tárgynak a szilárd és gáznemű károsanyag kibocsátás keletkezési mechanizmusainak, forrásainak, mérési módszereinek, a mérőrendszereinek és azok elemeinek megismertetése. Ezek gyakorlati felhasználásának bemutatása és ezekkel történő mérések a tantárgy keretein belül szintén megtörténnek a gyakorlati tapasztalat és tudás elmélyítése céljából.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a hőmérséklet mérési módszereket és az alkalmazható jeladókat. Tájékozott az hőmérséklet jeladók kialakítási és beépítési követelményei területén. Érti a számítógépes adatgyűjtés módszereit, a rendszerek felépítését, előnyeit és hátrányait. Pontos ismeretekkel rendelkezik a szilárd és gáznemű károsanyag kibocsátás keletkezési mechanizmusairól. Rendszerezi a gáznemű károsanyag kibocsátás mérésére szolgáló berendezéseket és azok működését. Rendszerezi a szilárd károsanyag kibocsátás mérésére szolgáló mérési elveket és berendezések működését. Ismeri az erőművi mérő és szabályzó rendszerek elemeit és a beavatkozók működését. Ismeri a dinamikus rendszerek vizsgálatának módjait. Átlátja az üzemi paraméterek hatását a károsanyag kibocsátásra. Tájékozott a körfolyamatok üzemi és hőtani paramétereinek méréses meghatározása tárgyában..
Képesség
Alkalmazza a megszerzett tudást, és a gyakorlatban hasznosítja a hőmérséklet mérés területén. Képes a megoldandó problémák megértésére és megoldására hőmérséklet jeladók kialakítása és beépítése területén. Képes önművelésre, a saját tudás magasabb szintre emelésére a károsanyagok kibocsátása területén. Képes a megoldandó problémák megértésére és megoldására gáznemű károsanyagok mérése területén. Használja a megoldandó problémák megértésére és megoldására szilárd károsanyagok mérési módszereit. Vizsgálja a hőtechnikai, energetikai rendszerek dinamikus tulajdonságait. Értelmezi az erőművi mérőrendszerek által mért adatokat és azok összefüggéseit a szabályozó és beavatkozó rendszerek működésével. Megtervezi a különböző kibocsátások meghatározását lehetővé tevő számítógépes adatgyűjtő rendszert. Javaslatot tesz a kibocsátás szempontjából kedvező üzemi paraméter értékekre. Mérésekkel meghatározza a körfolyamatok üzemi és hőtani paramétereit.
Attitűd
Támogatja a fenntarthatóság, a gazdaságosság és az energiahatékonyság követelményeinek érvényesítését. Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait. Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben végezze. A megszerzett modellezési ismeretei alkalmazásával törekszik a megfigyelhető jelenségek minél alaposabb megismerésére, törvényszerűségeinek leírására, megmagyarázására. Nyitott arra, hogy önképzése a gépészeti modellezés, valamint ezen belül a munkavégzéséhez kapcsolódó egyéb szakterületeken folyamatos és szakmai céljaival megegyező legyen. Bővíti a gépészeti területet újabb ismeretekkel, tudományos eredményekkel.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során egymást követik a mérés hátterét bemutató laboratóriumi előadások és a laboratóriumi gyakorlatok (mérések). Az bemutató előadások, amelyek a laborgyakorlatok előtt mutatják be az adott terület elméleti hátterét és a mérés megértéséhez szükséges háttér információkat. A hallgatókkal alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a tudás kompetenciaelemeket és a vizsgálat céljait. Az előadásokhoz előzetesen közzétett diasorok tartoznak, így a hallgatók azokat az előadáson saját jegyzeteikkel ki tudják egészíteni. A laboratóriumi foglalkozások a bemutató laboratóriumi előadásokhoz kapcsolódó tematikával segítik elő az ismeretek alkalmazását és annak készségszintű elsajátítását. A laboratóriumi mérések során a feladatokat az előzetes laboratóriumi bemutató előadások során, illetve az önállóan elsajátított ismeretek felhasználásával a laboratóriumvezető segítségével részben közösen, részben egyénileg oldják meg.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre ISBN számmal rendelkező könyv, annak legkorábbi megjelenési ideje 2020.
Jegyzet
tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2020.
Online elérhető tanulástámogató anyag
ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Measurements_in_Thermal_Engineering_BMEGEENMWM2/
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. május 3. |
Hatályosság vége: | 2025. december 31. |
Általános szabályok
Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajátítottságát, ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. A 4 részteljesítmény értékelés során a gyakorlati foglalkozások elsajátított ismeretek alkalmazását, készségszintű elsajátítását és képességek alkalmazását mérik fel. Ezekre a gyakorlatok előrehaladásának függvényében kerül sor, egyenként 5 pont szerezhető. A tantágy teljesítésének feltétele az értékelések egyenként legalább 50%-os eredménye.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajátítottságát mérik fel. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 9. és 14. oktatási héten kerül sor. A két összegző teljesítményértékelésen egyenként 30-30 pont szerezhető. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 4 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelésére szolgál. Megjelenési formája az egyénileg készített mérési jegyzőkönyv. A kötelező tartalmi elemek és formai követelmények a tárgy tanszéki FTP-mappájában érhetőek el, az értékelést pedig az adott mérőrendszer sajátosságait figyelembe véve a laboratóriumi mérés felelőse végzi. A 4 részteljesítmény-értékelés egyenként 10%-ban járul hozzá a végső érdemjegy kialakításához. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 60 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
NEM | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 16 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. május 3. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészeti modellezés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Rendelkezik megfelelő elméleti és gyakorlati felkészültséggel, valamint módszertani ismeretekkel az összetett gépészeti rendszerek és folyamatok tervezéséhez, gyártásához, modellezéséhez, üzemeltetéséhez és irányításához.
- Ismeri a gépészmérnöki kutató-fejlesztő munkában meghatározó természettudományi (matematikai, mechanikai, áramlástani, hőtani és elektronikai) elméleteket és számítási módszereket.
- Ismeri a kutatáshoz vagy tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikákat.
Képesség
- Képes a megszerzett tudás alkalmazására és gyakorlati hasznosítására, a problémamegoldó technikák felhasználására.
- Képes a megoldandó problémák megértésére és megoldására, eredeti ötletek felvetésére.
- Képes rendszerszemléletű, folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex kutatási-fejlesztési feladatok meghatározására, azok megoldására, vezetésére.
Attitűd
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
- Tudományos kutatásait, a matematika alkalmazásait az etikai normák figyelembevételével végzi.
- Elkötelezett a gépészeti terület újabb ismeretekkel, tudományos eredményekkel való gyarapítására.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Képes felelősséget vállalni kisebb vagy nagyobb csoport szakmai munkájának irányításáért.
- Szakmai feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldási módszereket.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |