Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Elektrotechnika | |||
Electrotechnics
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENTCET | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 6 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Kiss Péter | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | kiss.peter@vik.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://edu.gpk.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A hallgatók megismerik a hűtéstechnika területén alkalmazott villamos eszközökhöz kapcsolódó alapvető elektrotechnikai fogalmi rendszert és problémakört. Ismereteket szereznek az elterjedt és korszerű megoldási módszerekről. Fő célkitűzés, hogy az alapvető elvi működést és a lejátszódó folyamatokat átlássák. Elsajátítják a gyakorta alkalmazott villamos eszközök sajátosságait. A tantárgy teljesítését követően átlátják a villamos eszközök szerepét és működési elvét. Értelmezni tudják az időben állandósult és változó (tranziens) folyamatok alapeseteit.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri az elektrotechnika alapfogalmait és fogalomrendszerét. Érti az aszinkron motoros kompresszor- és szellőző hajtások és a mágneskapcsolók, mágnesszelepek működését. Értelmezi műszaki adatokat. Tisztában van a legfontosabb védelmi megoldásokkal, az üzemeltetés során kritikus folyamatokkal. Rendszerbe foglalja az energiaátalakítási folyamatokat. Különbséget tesz időben állandósult és tranziens jelenségek között. Átlátja a tokozott berendezések felépítését.
Képesség
Képes az elektrotechnikában használt alapfoglalmakat önállóan és összefüggő rendszerben értelmezni. Különbséget tesz az egyes energiaátalakítási folyamatok között.
Attitűd
Fogékony az hűtéstechnika területen megjelenő új villamos eszközök iránt. Nyitott az információtechnológiai eszközök és megoldások használatára. Törekszik a pontos, hibamentes és áttekinthető feladatmegoldásra. Követi a javasolt módszertani lépéseket, míg nem alakítja ki saját megoldási eszköztárát.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi az alapvető műszaki hőtani feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a környezetéből érkező megalapozott kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Értékeli saját és társai által elkészített munka minőségét, színvonalát. Javaslatot tesz problémák rendszerelvű megközelítésű megoldására. Elkötelezett a termodinamika és hőközlés komplex gépész- és villamos energetika személetű megközelítése iránt.
Oktatási módszertan
Tényleges kontaktóraszám 8 előadás és 8 gyakorlati foglalkozás 14 hét időtartamra. A felkészüléshez írott jegyzetek és médiatartalmak állnak a hallgatók rendelkezésére. A konzultációs alkalmakkor a felmerülő kérdések tisztázása mellett az elméleti ismeretek alkalmazására fókuszálunk gyakorlati példákon keresztül, mely során kis arányban a frontális oktatási is megjelenhet. A tudás és képesség típusú kompetenciaelemek elsajátítását évközi kozultáció formában ellenőrizzük és mélyítjük, ezek közvetlenül nem kerülnek értékelésre. Személyre szabott (házi) feladatokkal főként az attitűd, valamint az autonómia és felelősség típusú kompetenciaelemeket sajátítják el a hallgatók.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Frigyes Andor szerk.: Elektrotechnika, Tankönyvkiadó, Budapest, 1959.
Halász Sándor.: Villamos hajtások, egyetemi tankönyv. Rotel Kft. 1993. 399 p.
Dr. Jakab Zoltán: Kompresszoros hűtés I-II., Hűtő- és Klímatechnikai Vállalkozások Szövetsége, 2006, ISBN: 963-8726-20-2
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. április 1. |
Hatályosság vége: | 2026. július 15. |
Általános szabályok
Az előadások és gyakorlatok legalább 70%-án kötelező a részvétel. Szintfelmérő tesztek folyamatos felkészülésre és ismeretszerzésre késztetik a hallgatókat. A tesztek teljesítése az évközi aláírás megszerzésének feltétele, de a vizsgajegyet nem befolyásolja. Elektrotechnika témakörben házi feladat formájában a hallgatók az elméleti és megoldási módszereket összetettebb számításos példákon keresztül is gyakorolják. A félév végén szóbeli vizsgán ad számot a hallgató az elektrotechnika témakörökből szerzett ismereteiről.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés az elméleti ismeretek alkalmazását igénylő feladatokat, számításos példákat tartalmaz. A felmérés döntően a tudás és képesség típusú kompetenciaelemeket meglétét méri és értékeli. A feladatok szorosan kötődnek az alkalmazáshoz. A számításos példák megoldása során csak kalkulátor használata megengedett. Az összegző tanulmányi eljesítményértékelés nem számít bele az évközi érdemjegy kialakításába, de feltétele az aláírásnak. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A szóbeli vizsga tematikáját az elméleti kérdések gyakorlati aspektusai, illetve elemi számítási feladatok értelmezése képezi. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
vizsgafelkészülés | 42 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 71 |
összesen | 180 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. április 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Hűtéstechnikai szakmérnök
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Hűtéstechnikai tanulmányaihoz felfrissített és aktualizált természettudományi ismeretekkel rendelkezik.
Képesség
- A hűtéstechnikai gyakorlatban alkalmazza a friss természettudományi alapismereteket.
Attitűd
- Kiváló elemző- és problémamegoldó készséggel rendelkezik.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Átlátja a klasszikus elektrotechnika témaköreinek legfontosabb mennyiségeit, kölcsönhatásait és törvényszerűségeit. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Képes a klasszikus elektrotechnika témaköreinek alapösszefüggéseit alkalmazni egyszerű problémák megoldására. |