Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Hűtéstechnika I. | |||
Refrigeration Technology I.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENTCH1 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 10 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Maiyaleh Tarek | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | maiyaleh@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu/hutestechnika_1 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tárgy célja a Hallgatókkal megismertetni a különböző hűtési feladatok megoldására alkalmas hűtő-körfolyamatok, az azok megvalósítására alkalmas berendezések felépítési elveivel, a gőz-nemű hűtőközeggel dolgozó egyfokozatú kompresszoros hűtőberendezés méretezését adott külső feltételek mellett. Továbbá az utóhűtő és a belsőhőcserélő hatását a hűtőberendezés méretezésére, üzemeltetésére, továbbá alkalmazhatóságának korlátai! A hallgatókkal megismertetjük az adott kompresszoros berendezés hűtőteljesítménye, teljesítményfelvétele meghatározott külső feltételekre és az annak változásának hatása a berendezés működésére, továbbá a kompresszoros hűtőberendezés teljesítmény szabályozására alkalmas beavatkozási módokat . Végül bemutatásra kerülnek a levegő és víz hűtőközegű hűtőberendezések, illetve az NH3-H2O és H2O-LiBr közegpárú abszorpciós és adszorpciós hűtőberendezések felépítésük, működési elvük, méretezéséhez szükséges kiindulási adatok.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átlátja a különböző hűtési feladatok megoldására alkalmas hűtő-körfolyamatokat és az azok megvalósítására alkalmas berendezések felépítési elveit; Ismeri a gőznemű hűtőközeggel dolgozó egyfokozatú kompresszoros hűtőberendezés méretezését adott külső feltételek mellett; Értelmezi az utóhűtő és a belső-hőcserélő alkalmazásának hatását a hűtőberendezés méretezésére, üzemeltetésére; Meghatározza az egyfokozatú kompresszoros hűtőberendezés alkalmazhatóságának korlátait; Rendszerbe foglalja a hűtőberendezés fő egységeinek teljesítményét, kapcsolatukat a belső és külső tartományok jellemzőivel; Értelmezi a kompresszoros hűtőberendezés teljesítmény szabályozására alkalmas beavatkozási módokat; Ismeri a levegő és víz hűtőközegű hűtőberendezések méretezését és sajátosságait; Értelmezi a NH3-H2O és H2O-LiBr közegpárú abszorpciós és adszorpciós hűtőberendezések felépítését, működését és méretezéséhez szükséges kiindulási adatokat; Ismeri a termo elektromos hűtést, a rendszerelemeket és üzemét; Rendszerezi a primer, szekunder hűtőközeg műszaki, biztonsági, környezetvédelmi követelményeit (GWP, ODP, TEWI) és az F-GÁZ szabályozás támasztotta kihívásokat;
Képesség
Alkalmazza a különböző hűtési feladatok megoldására alkalmas hűtő-körfolyamatokat és az azok megvalósítására alkalmas berendezések felépítési elveit; Elkészíti a gőznemű hűtőközeggel dolgozó egyfokozatú kompresszoros hűtőberendezés méretezését adott külső feltételek mellett; Felhasználja az utóhűtő és a belső-hőcserélő alkalmazásának hatását a hűtőberendezés méretezésére, üzemeltetésére; Elemzi az egyfokozatú kompresszoros hűtőberendezés alkalmazhatóságának korlátait; Kiszámítja a hűtőberendezés fő egységeinek teljesítményét, kapcsolatukat a belső és külső tartományok jellemzőivel; Felhasználja a kompresszoros hűtőberendezés teljesítmény szabályozására alkalmas beavatkozási módokat; Elemzi a levegő és víz hűtőközegű hűtőberendezések méretezését és sajátosságaikat; Értelmezi a NH3-H2O és H2O-LiBr közegpárú abszorpciós és adszorpciós hűtőberendezéseket, és méretezéséhez szükséges kiindulási adatokat; Alkalmazza a termo elektromos hűtést, a rendszerelemeket és üzemét; Értelmezi a primer, szekunder hűtőközeg műszaki, biztonsági, környezetvédelmi követelményeit (GWP, ODP, TEWI) és az F-GÁZ szabályozás támasztotta kihívásokat;
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a tudását a kutatásmódszertan területén is. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a kutatásmódszertan szükséges eszközrendszerénekmegismerésére és rutinszerű használatára. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét a kutatásai során.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása konzultációs formában zajlik. A konzultáció során alapvetően az addig elsajátított tudásanyag bővítése van megcélozva a hallgatókkal a tudás kompetencia elemek által meghatározott információkkal, melynek során a hallgatók megismerik a belsőégésű motorok egyes tudás kompetenciáját. A konzultációt követően a hallgató önállóan próbálja elsajátítani a kiadott anyagok segítségével a tananyagot, melyről beszámol a következő konzultáció során. Ezen beszámoló lehet szóbeli, vagy valamilyen tétel bemutatása. A tényleges kontaktóraszám 10 előadás és 6 gyakorlati foglalkozás 14 hét időtartamra.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. április 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A szóbeli vizsga a tantárgy weboldalán előre közzétett tételsor alapján történik. A hallgató egy tételt húz a tantárgy témaköreiből. Összességében legalább a megszerezhető pontok felét szükséges a hallgatónak megszereznie a vizsga sikerességéhez. Tételenkénti minimumkövetelmény nincsen, de alapvető elméleti hiányosság esetén a vizsgáztató dönthet a részvizsga sikertelenségéről. A sikeres szóbeli vizsga pontszáma alakítja ki a vizsgapont számot és vizsgajegyet, melytől indokolt esetben a vizsgáztató a szóbeli vizsga teljesítménye alapján egy érdemjeggyel felfelé és lefelé is eltérhet. A vizsgaelemben számonkérésre kerülnek a gyakorlati foglalkozásokon elhangzottak is. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 50 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
vizsgafelkészülés | 70 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 195 |
összesen | 300 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. április 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Hűtéstechnikai szakmérnök
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Hűtéstechnikai tanulmányaihoz felfrissített és aktualizált természettudományi ismeretekkel rendelkezik.
- Ismeri a hűtéstechnika elméleti alapjait, a hűtőberendezések és a hőszivattyúk rendszertechnikai felépítését, azok szerkezeti tulajdonságait, valamint a hűtőgépek és hőszivattyúk klímatechnikai és ipari alkalmazásait.
Képesség
- A hűtéstechnikai gyakorlatban alkalmazza a friss természettudományi alapismereteket.
Attitűd
- Elkötelezett az élethosszig tartó tanulás, a sokszínűség és az értékalapúság mellett.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |