Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Hűtés ipari alkalmazásai | |||
Industrial applications for refrigeration
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENTCIA | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Maiyaleh Tarek | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | maiyaleh@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://edu.gpk.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a hűtés élelmiszeripari és egyéb széles körű (ipari) alkalmazási lehetőségeivel. Élelmiszerek hűtéssel való tartósítása; élelmiszerek biológiai, fizikai, kémiai sajátosságai. Lehűtés (fagypont felett); fagyasztás, elő- és utóhűtés; lehűlési, fagyási sebesség, az azokat meghatározó tényezők, a lehűlési, ill. fagyasztási idő, a hűtési igény meghatározása. A lehűlés és fagyasztás módjai, eszközei. Műjégpályák, fedett, nyitott, közvetlen és közvetett elpárologtatásúak; konstrukciós megoldások, hűtési igény meghatározása.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri az élelmiszerek hűtéssel való tartósításának biológiai, fizikai és kémiai sajátosságait. Tisztában van a lehűtés meghatározó tényezők jelentőségével. Tájékozott a fagyasztást meghatározó tényezőkről és hatásaikról. Meghatározza adott folyamathoz és állapot fenntartásához szükséges hűtési igényt. Összegyűjti a műjégpályák működtetéséhez szükséges releváns műszaki, környezeti információkat.
Képesség
Értelmezi az élelmiszerek hűtéssel való tartósításának biológiai, fizikai és kémiai sajátosságait. Vázolja a lehűtés meghatározó tényezők jelentőségét. Képes meghatározni a fagyasztást befolyásoló tényezőket és hatásaikat. Kiszámítja adott folyamathoz és állapot fenntartásához szükséges hűtési igényt. Kiválasztja a műjégpályák működtetéséhez szükséges releváns műszaki, környezeti információkat.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a tudását a kutatásmódszertan területén is. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a kutatásmódszertan szükséges eszközrendszerénekmegismerésére és rutinszerű használatára. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét a kutatásai során.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt.
Oktatási módszertan
Tényleges kontaktóraszám 8 előadás és 4 gyakorlati foglalkozás 14 hét időtartamra. A tantárgy a konzultációs alkalmak során a frontális okatás módszerét alkalmazza az egyes témakörök ismeretanyagának átadására. A elméleti anyag mellett gyakorlati példák és esettanulmányok bemutatásával sajátítják a hallgatók az hűtés ipari méretekben történő alkalmazásának sajátosságait. és mélyítik el az elméleti, esetenként lexilás tudásukat.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Dr. Jakab Z.: Kompresszoros Hűtés I. II..Magyar Mediprint Szakkiadó, Budapest. 2006. ISBN 9638726201Ö, ISBN9638726210
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltésekor (2022) még nem állt rendelkezésre egyedi jegyzet.
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. április 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
A tantárgy célkitűzése során megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a levelező képzés jellege miatt egy teljesítménymérésből tevődik össze. A félévközi érdemjegy megszerzésének feltétele a jelenléti követelmények teljesítése és egy összegző (szummatív) értékelés teljesítése. Az összegő értékelésen keresztül méri le az oktató a tantárgy által transzferált ismereteket és megszerzett kompetenciák mindegyikét. A számonkérésen egyszerűbb gyakorlati problémamegoldásokkal mélyebben ellenőrizhetők az alkalmazásközpontú tudás és képesség egyes elemeit.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés legalább 40%-ban elméleti jellegű feladatokat, míg 60%-ban vegyes, de főleg alkalmazásközpontú példákat tartalmaz. A számonkérés nagyobb súllyal a tudás és képesség típusú kompetenciaelemeket meglétét méri és értékeli az attitűd és önnállósági elemek mellett. Az elméleti jellegű feladatok szorosan kötődnek az alkalmazáshoz, de kvantitatív eredményeket nem kell közölniük a hallgatóknak. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján szerez a hallgató félévközi érdemjegyet. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 50 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 99 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. április 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Hűtéstechnikai szakmérnök
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Hűtéstechnikai tanulmányaihoz felfrissített és aktualizált természettudományi ismeretekkel rendelkezik.
- Ismeri a hűtéstechnika elméleti alapjait, a hűtőberendezések és a hőszivattyúk rendszertechnikai felépítését, azok szerkezeti tulajdonságait, valamint a hűtőgépek és hőszivattyúk klímatechnikai és ipari alkalmazásait.
- Meghatározza a hűtéstechnikával összefüggő környezeti terhelést, valamint a betartandó kötelezettségekkel járó folyamatokat.
Képesség
- A hűtéstechnikai gyakorlatban alkalmazza a friss természettudományi alapismereteket.
- Képes a hűtőrendszerek és hűtőgépek megvalósíthatóságának műszaki, gazdaságossági és környezetvédelmi jellemzőit megtervezni.
- Értékeli meglévő, üzemben lévő hűtő- és klímatechnikai rendszerek anyag és energiamérlegét, valamit a gazdaságos megtérülés feltételeit.
Attitűd
- Szakmai elhivatottsága kiemelkedő.
- Komplex feladatmegoldó készséggel rendelkezik.
- Elkötelezett a minőségi szakmai tevékenység iránt.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Elkötelezett a fenntarthatóság, a hatékonyság és környezetvédelem iránt.
- Döntéseit körültekintően, más szakterületek képviselőivel konzultálva önállóan hozza meg, melyért felelősséget vállal.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |