Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Ipari vízüzem | |||
Industrial water treatment
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENTCIV | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Cséfalvay Edit (71520266577) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | csefalvay@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.energia.bme.hu/oktatas/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókkal az energiarendszerek (ipari gőzkazántelep, gőzerőmű, hűtőrendszer, hőszolgáltatás) vízüzemének és szennyezőanyag transzportjának tervezéséhez és üzemeltetéséhez szükséges szakismereteket. Tárgyalásra kerül a vízüzem, definíciója, a harmóniaelv, vízüzemi folyamatok és következményeik. Bemutatásra kerülnek a a víztisztító technológiák, pótvíz-készítés folyamata és lépései, valamint a keringtetett víz tisztítási lehetőségei. Frontális oktatás keretében tárgyaljuk a szerkezeti anyagok elektrokémiai és áramlás által támogatott korrózióját, majd ennek megoldására kidolgozott megoldásokat, köztük a kondicionáló, lerakódásgátló, konzerváló, diszpergáló, multifunkciós vegyszereket. Szó lesz továbbá a vízkémia ellenőrzéséről.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tájékozott a különböző energiarendszerek vízüzeméről és szennyezőanyag transzportjáról. Tudomása van harmóniaelvről, vízüzemi folyamatokról és következményeikről. Összehasonlítja a víztisztító technológiák egyes lépéseit hatékonyságuk szempontjából. Birtokában van a pótvíz-készítés folyamatának és lépéseinek. Azonosítja a vízüzem során keringtetett víz tisztítási lehetőségeit. Rendszerezi a a szerkezeti anyagok elektrokémiai korróziós lehetőségeit. Ismerettel rendelkezik az áramlás által támogatott korrózió kialaulásának feltételeiről. Összefoglalja a korróziós problémák megoldására kidolgozott megoldásokat. Rendszerbe foglalja a kondicionáló, lerakódásgátló, konzerváló, diszpergáló, multifunkciós vegyszereket és alkalmazhatóságukat. Ismeri a vízüzem során alkalmazott vízkémia ellenőrzési lehetőségeit és a mérendő paramétereket.
Képesség
Különbséget tesz a különböző energiarendszerek (ipari gőzkazántelep, gőzerőmű, hűtőrendszer, hőszolgáltatás) vízüzeme között. Képes használni a harmóniaelvet a vízüzemi folyamatok értékelése során. Kiszámítja a víztisztító technológiák egyes lépéseinek hatékonyságát adott paraméterek alapján. Megtervezi a pótvíz-készítés folyamatát és lépéseit egy kiválasztott energiarendszerre. Javaslatot tesz a vízüzem során keringtetett víz tisztítási lehetőségeire. Feltárja az elektrokémiai és az áramlás által támogatott korrózió kialaulásának feltételeiről. Azonosítja az áramlás által támogatott korrózió kialaulásának feltételeit. Különbséget tesz a korróziós problémák megoldási lehetőségeit között. Megválasztja a kondicionáló, lerakódásgátló, konzerváló, diszpergáló, multifunkciós vegyszereket és alkalmazhatóságukat. Megtervezi vízüzem során alkalmazott vízkémiai paraméterek ellenőrzését és a mérendő paramétereket.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a tudását a kutatásmódszertan területén is. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a kutatásmódszertan szükséges eszközrendszerénekmegismerésére és rutinszerű használatára. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét a kutatásai során. Figyelemmel követi a tudományban, a gazdasági és társadalmi rendszerekben bekövetkező változásokat.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
Tényleges kontaktóraszám 8 előadás 14 hét időtartamra. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadásokhoz digitális jegyzet tartozik. Az előadások alapján a hallgatók írásbeli teljesítményértékelés formájában adnak számot a frontális oktatás során tanultakról, illetve a azok elsajátításáról.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Dr. Ősz János HŐ-ÉS ATOMERŐMŰVEK VÍZÜZEME I. és II., Akadémiai Kiadó, 2019, ISBN 978 963 454 401 2
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. április 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a félév közepén és végén írásbeli összegző tanulmányi teljesítményértékelés formájában történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemek megszerzett ismereteinek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajátítottságát mérik fel. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontbanés a félév közepén és a 14. oktatási héten kerül sor. A két összegző teljesítményértékelésen egyenként 50-50 pont szerezhető. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések csak ÖSSZEVONTAN javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás összevont formában lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 44 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. április 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Hűtéstechnikai szakmérnök
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Hűtéstechnikai tanulmányaihoz felfrissített és aktualizált természettudományi ismeretekkel rendelkezik.
Képesség
- Képes a hűtési rendszerek üzemvitelének és karbantartásának a folyamatait megtervezni és értékelni.
Attitűd
- A tervező tevékenységét és munkavégzését érthetően és célirányosan dokumentálja és kommunikálja.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |