Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Méréstechnika | |||
Measurement technology
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENTCMT | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Bereczky Ákos László | ||
beosztása: | egyetemi tanár | |||
elérhetősége: | bereczky@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja a hűtőberendezésekben lejátszódó folyamatok laboratóriumi vizsgálatánál és az üzemi ellenőrzésnél használatos alapvető mérési módszerek, és az azokhoz alkalmazott műszerekkel szemben támasztott követelmények megismertetése. Bemutatásra kerülnek a mérések elvek és azok technikai megoldása, alkalmazhatóságának feltételei, megbízhatóságuk, gazdaságosságuk. Továbbá a mérőrendszer és elemeinek átviteli sajátosságai; statikus, dinamikus jellemzők, hibák és hibaforrások alapvető mennyiségének mérésére szolgáló jelátalakítók, azok illesztése a mérendő objektumhoz. Valamint a mérésadatgyűjtő rendszerek; számítógép vezérelt mérésadatgyűjtő rendszere, mérési információk feldolgozása és hibaszámítás. A gyakorlatoksorán a hallgatók megismerkednek hőmérsékletmérési és nyomásmérési módszerekkel a kalibrálással és infravörös kamerás méréssel, valamint hűtőberendezések mérésével.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Értelmezi a hűtőberendezésekben lejátszódó folyamatok laboratóriumi vizsgálatánál és az üzemi ellenőrzésnél használatos alapvető mérési módszereket; Átlátja a hűtőberendezéseknél alkalmazott műszerekkel szemben támasztott követelményeket; Megkülönbözteti a mérések elveket, azok technikai megoldásait, és alkalmazhatóságának feltételeit; Rendszerbe foglalja a mérőrendszerek felépítését, az érzékelő, jelátalakító, jelformáló és jelfeldolgozó egységeket; Meghatározza a hibákat és hibaforrásokat az alapvető mennyiségének mérésére szolgáló jelátalakítók esetén és azok illesztését a mérendő objektumhoz; Tisztában van a számítógép vezérelt mérésadatgyűjtő rendszerekkel és a mérési információk feldolgozásával; Összehasonlítja a hőmérsékletmérési és nyomásmérési módszereket; Ismeri hőmérséklet és nyomás jeladók kalibrálási módszereit és azok alkalmazását; Tisztában van infravörös mérési módszerrel és az emissziós tényező jelentőségével; Rendszerbe foglalja a hűtőberendezések mérésével kapcsolatos módszereket és a megszerzett tapasztalatokat;
Képesség
Alkalmazza a hűtőberendezésekben lejátszódó folyamatok laboratóriumi vizsgálatánál és az üzemi ellenőrzésnél használatos alapvető mérési módszereket; Azonosítja a hűtőberendezéseknél alkalmazott műszerekkel szemben támasztott követelményeket; Felhasználja a mérések elveket, azok technikai megoldásait, és alkalmazhatóságának feltételeit; Kiválasztja a mérőrendszerek felépítését, az érzékelő, jelátalakító, jelformáló és jelfeldolgozó egységeket; Elkülöníti a hibákat és hibaforrásokat az alapvető mennyiségének mérésére szolgáló jelátalakítók esetén; Kiválasztja a számítógép vezérelt mérésadatgyűjtő rendszereket és a mérési információk feldolgozását; Megválasztja a szükséges a hőmérsékletmérési és nyomásmérési módszereket; Meghatározza hőmérséklet és nyomás jeladók kalibrálási módszereit; Használja infravörös mérési módszert és az emissziós tényezőt; Kiszámítja hűtőberendezések mérésével kapcsolatos eredményeket;
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a tudását a kutatásmódszertan területén is. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a kutatásmódszertan szükséges eszközrendszerénekmegismerésére és rutinszerű használatára. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét a kutatásai során. Figyelemmel követi a tudományban, a gazdasági és társadalmi rendszerekben bekövetkező változásokat.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadásokhoz előzetesen közzétett diasorok és digitális jegyzet tartozik, így a hallgatók azokat az előadáson saját jegyzeteikkel ki tudják egészíteni. Az előadások az főbb (on-line) elérhető írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez. Az előadásokat gyakorlatok egészítik ki ahol a megszerzett ismereteket tovább bővítik. Tényleges kontaktóraszám 4 előadás és 4 laboratóriumi foglalkozás 14 hét időtartamra.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre nyomtatott jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2025.
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. április 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajátítottságát mérik fel. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, Az összegző teljesítményértékelésen egyenként 50 pont szerezhető. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés célja a laboratóriumi gyakorlatok elvégzése során szerzett tapasztalatok és eredmények megfelelő rögzítése és az azokból származó eredmények megfelelő kidolgozása és helyes értékelése; az értékelés alapjául szolgáló feladatot a laborfoglalkozás vezetője határozza meg a tantárgyfelelőssel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő legfeljebb 14 nap. A feladat elvégzését laborjegyzőkönyv és egyes méréseknél segédlet segíti elő. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 73 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 73 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 40 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan teljesített laborgyakorlat csak a teljes laborgyakorlati cselekmény ismételt elvégzésével teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 28 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. április 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Hűtéstechnikai szakmérnök
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Hűtéstechnikai tanulmányaihoz felfrissített és aktualizált természettudományi ismeretekkel rendelkezik.
Képesség
- A hűtéstechnikai gyakorlatban alkalmazza a friss természettudományi alapismereteket.
Attitűd
- Kiváló elemző- és problémamegoldó készséggel rendelkezik.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |