Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Pénzügyi ismeretek | |||
Fundamentals of Finance
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENTCPI | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Solt Eszter Éva (71497093282) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | solt.eszter@gtk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://edu.gpk.bme.hu/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy a vállalatokat érintő legfontosabb pénzügyi, gazdasági kérdések áttekintésére törekszik. Ismerteti a vállalati pénzügyi döntések alapfogalmait, keretrendszerét (pl. profit, részvényesi érték, nettó jelenérték). Ezt követően részletesen foglalkozik a nettó jelenérték két fő „összetevőjeként” a pénzáramok és a tőkeköltség becslésével. Így a pénzárambecslési alapelvekkel, szabályokkal (pl. várható érték és kockázatosság, infláció, elsüllyedt bevételek/költségek, adózás), majd bemutatja a számviteli információs rendszerből érkező fő inputokat (pl. mérleg, eredménykimutatás), azok tartalmát és felhasználását, míg eljut a free cash flow koncepcióhoz.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a pénzügyi és a számviteli terület alapfogalmait. Átlátja a pénzügyi termékeket és azok piacait, a piaci folyamatokat. Tisztában van pénzügyi beszámoló részeivel, illetve az azt alátámasztó könyvelési folyamatokkal. Ismeri a pénzügyi és a számviteli terület alapvető összefüggéseit. Tudomása van a pénzügyi és számviteli terület legfontosabb elméleti megközelítéseiről. Tisztában van a pénzügyi és a számviteli gondolkodás alapjaival. Érti a vállalati gazdálkodás céljait, alapvető törvényszerűségeit. Ismeri a vállalati gazdálkodás finanszírozási, számviteli-adózási alrendszerét, a vállalati finanszírozás alapelveit, közvetlen és közvetett finanszírozás formáit. Átlátja a hazai és nemzetközi adózási, számviteli szabályokat, a vállalkozások működésének (alapítás, működés, átalakulás, megszüntetés) számviteli, pénzügyi megjelenítését. Tájékozott a pénzintézeti rendszer felépítéséről, az egyes pénzintézeti típusok sajátosságairól, a hitelezési folyamatról.
Képesség
Kiválasztja a gazdasági tevékenység, projekt tervezzési, szervezési módját. Képes a pénzügyi, befektetési, finanszírozási, beruházási döntések előkészítésére. Képes a hitelkérelmek, pénzügyi tervek, pályázatok előkészítésére. Felhasználja a pénzügyi és a számviteli nyilvántartási rendszereket, azok adatait. Értelmezi a számviteli beszámolókat, pénzügyi kimutatásokat. Értelmezi a számviteli politikát, számviteli szabályzatokat. Gazdasági mutatókból, kimutatások adataiból következtet. Felhasználja a a világgazdasági, nemzetközi üzleti folyamatokat, a gazdaságpolitika és a szakterület szerint releváns információit. Alkalmazza a pénzügyi és a számviteli terület alapfogalmait. Felhasználja a pénzügyi és a számviteli terület alapvető összefüggéseit.
Attitűd
Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra. Nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására. Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére, ebben munkatársaival való együttműködésre. Nyitott a pénzügyeket és számvitelt érintő jelenségek, problémák iránt. Törekszik az önképzésre, tudása, ismeretei aktualizálására.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi és szervezi a munkaköri leírásban meghatározott feladatokat. Önállóan végrehajtja a gazdasági folyamatok elemzését, az adatok gyűjtését, rendszerezését, értékelését. Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal. Irányítja a gazdálkodó szervezetben a szervezeti egységet, a munkacsoportot, illetve a vállalkozást. Felelősséget vállal a munkájával és magatartásával kapcsolatos szakmai, jogi és etikai normák és szabályok betartásáért, tevékenysége következményeiért, javaslataiért, döntéseiért.
Oktatási módszertan
Tényleges kontaktóraszám 6 előadás és 4 gyakorlati foglalkozás 14 hét időtartamra. A tárgy áttekinti a gyakorlatban előforduló legfőbb pénzáramprofilok jelenérték-számítási kérdéseit is. A tőkeköltség tárgyalása során a kockázatkerüléstől némi portfólió-elméleten át eljut a CAPM modell alapgondolatainak ismertetéséhez, majd részletesebben a tulajdonosi és a hitelezői tőke elvárt hozamának becsléséig, a súlyozott átlagos tőkeköltségig (WACC), szót ejtve a főbb finanszírozási megfontolásokról is. Végül bemutatásra kerül, hogy mindezek hogyan is képeződnek le a vállalatértékelés, a projektértékelés, a pénzügyi döntéshozatal gyakorlatában. Főbb témakörök: Vállalati gazdasági elemzések alapjai; pénzáramlások becslése; tőkeköltség becslése; gazdasági mutatók és számítások; finanszírozási döntések; számviteli alapok. Az elméleti ismeretek alkalmazását gyakorlati foglalkozásokon sajátítják el a hallgatók.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. április 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
A tantárgy írásbeli vizsgával zárul, amely tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja dolgozat formájában, amely a szükséges lexikális ismereteket kéri számon. Az írásbeli vizsgát indokolt esetben vagy a hallgató kérésére szóbeli részvizsga egészítheti ki. A vizsga során a fogalmak ismerete mellett az alkalmazási készségek is felmérésre kerülnek. A képzés jellegéből adódóan a tantárgyban nincsenek évközi teljesítményértékelések.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Írásbeli részvizsga (fő, kötelező vizsgarész). Az írásbeli vizsga a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit vizsgálja és méri fel. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelés a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajátítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett alapvető ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Az összegző értékelés alapvetően az előadásokon elhangzott elméleti ismeretekre, és részben a gyakorlatokon átadott alkalmazói készségekre fókuszál. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 95 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 95 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
vizsgafelkészülés | 35 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 75 |
összesen | 145 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. április 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Hűtéstechnikai szakmérnök
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Birtokában van a gyakorlatban hasznosítható gazdasági, vezetési, szervezési, jogi és pénzügyi ismereteknek.
Képesség
- Értékeli meglévő, üzemben lévő hűtő- és klímatechnikai rendszerek anyag és energiamérlegét, valamit a gazdaságos megtérülés feltételeit.
- Képes a hűtőrendszerek és hűtőgépek megvalósíthatóságának műszaki, gazdaságossági és környezetvédelmi jellemzőit megtervezni.
Attitűd
- Más szakágak képviselőivel együttműködésre törekszik.
- Kiváló elemző- és problémamegoldó készséggel rendelkezik.
- Komplex feladatmegoldó készséggel rendelkezik.
Önállóság és felelősség
- Döntéseit körültekintően, más szakterületek képviselőivel konzultálva önállóan hozza meg, melyért felelősséget vállal.
- Felelősséget vállal a szakvéleményében, írásaiban közölt megállapításokért és szakmai döntésekért, az általa, illetve az irányítása alatt végzett munkafolyamatokért.
- Elkötelezett a fenntarthatóság, a hatékonyság és környezetvédelem iránt.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |