Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Hűtőrendszerek tervezése | |||
Design of refrigeration systems
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENTCTE | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Maiyaleh Tarek | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | maiyaleh@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://edu.gpk.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy a hallgatók jártássagot szerezzenek a hűtéstechnikai rendszerek tervezési folyamatában. A tantárgy keretében kitérünk a hűtőteljesítmény-igény meghatározására, hűtőközeg és a kompresszor kiválasztásanak elveire, kondenzátor és az elpárologtató (hőcserélők) méretezésének gyakorlatára, a csőméretezésre, hőszigetelés tervezésére és a közvetítő közeges hűtőkörök hidraulikai méretezése.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átlátja a hűtéstechnikai rendszerek tervezésének fő lépéseit. Tájékozott a hűtőteljesítmény-igény számítási eljárásában. Összehasonlítja a hűtőközegeket a megválasztási szempontjából fontos tényezők alapján. Különbséget tesz az egyes alkalmazható kompresszortípusok között. Tisztában van a hőcserélők méretezésének elvi és gyakorlati módszereivel. Ismeri a csövek méretéséhez szükséges összefüggéseket, műszaki fizikai törvényeket. Tudomása van a hőszigetelés jelentőségéről és tervezésének gyakorlatáról. Azonosítja a tervezéshez szükséges legfontosabb termodinamikai, áramlástani, hőátviteli és mechanikai törvényeket. Rendelkezik megfelelő hidraulikai ismeretekkel a hűtőkörök méretezéséhez. Meghatározza a tervezett berendezés legfontosabb energetikai, gazdasági és környezetterhelési jellemzőit.
Képesség
Azonosítja a hűtéstechnikai rendszerek tervezésének fő lépéseit. Hűtőteljesítmény-igény számítások elvégzésére képes. Különbséget tesz a hűtőközegek között alkalmazás szempotjából lényeges tulajdonságaik alapján. Kiválasztja adott az célra legmegfelelőbb kompresszort. Kiszámítja a hőcserélők effektív hőátviteli felületét. Használja a csövek méretéséhez szükséges összefüggéseket, műszaki fizikai törvényeket. Leírja a hőszigetelés jelentőségét és tervezésének gyakorlatát. Kiválasztja a tervezéshez szükséges legfontosabb termodinamikai, áramlástani, hőátviteli és mechanikai törvényeket. Hidraulikai számításai alapján javaslatot tesz a hűtőkörök kialakítására. Értékeli a tervezett berendezés legfontosabb energetikai, gazdasági és környezetterhelési mutatóit.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a tudását a kutatásmódszertan területén is. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a kutatásmódszertan szükséges eszközrendszerénekmegismerésére és rutinszerű használatára. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét a kutatásai során.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt.
Oktatási módszertan
Tényleges kontaktóraszám 4 előadás és 2 gyakorlati foglalkozás 14 hét időtartamra. A tantárgy a konzultációs alkalmak során a tükrözött osztályterem módszert alkalmazva az egyes témaköröket a hallgatók önállóan otthon dolgozzák fel. A felkészüléshez írott jegyzetek és médiatartalmak állnak a hallgatók rendelkezésére. A konzultációs alkalmakkor a felmerülő kérdések tisztázása mellett a rendszer- és berendezésszintű tervezés módszertanára fókuszálunk gyakorlatorientált szemléletben, amely során kis arányban a frontális oktatási is megjelenhet.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Dr. Jakab Z.: Kompresszoros Hűtés I. II..Magyar Mediprint Szakkiadó, Budapest. 2006. ISBN 9638726201Ö, ISBN9638726210
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltésekor (2022) még nem állt rendelkezésre egyedi jegyzet.
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. április 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
A hallgatók önálló projektfeladat keretében egy hűtőrendszert terveznek a félév során. A projektfeladatról a hallgató részetes dokumentációt és prezentációt készít, melyet bemutat az oktatónak és hallgatótársainak. A féléves tervezési feladat elkészítésével és annak bemutatásával szerzi meg a hallgató a tantárgy által közvetített kompetenciaelemeket. A nyilvános feladatbemutatáson kialakuló szakmai vita a az autonómia és felelősségvállalás és attitűd jellegű komptenciák meglétére mutat rá.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Önálló projektfeladat keretében sajátítják el a hallgatók a hűtőrendszerek komplex tervezési folyamatát. Az ismerettranszfer és valamennyi előírt kompetenciák meglétének ellenőrzése és mérése a projektdokumentáció és a -bemutató alapján történik. Az oktató döntése alapján a projektfeladat leadási és bemutatási határideje az utolsó konzultációs alkalom is lehet, de online formában is megszervezehető. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 50 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 25 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. április 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Hűtéstechnikai szakmérnök
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a hűtéstechnika elméleti alapjait, a hűtőberendezések és a hőszivattyúk rendszertechnikai felépítését, azok szerkezeti tulajdonságait, valamint a hűtőgépek és hőszivattyúk klímatechnikai és ipari alkalmazásait.
- Meghatározza a hűtéstechnikával összefüggő környezeti terhelést, valamint a betartandó kötelezettségekkel járó folyamatokat.
Képesség
- Képes a hűtőrendszerek és hűtőgépek megvalósíthatóságának műszaki, gazdaságossági és környezetvédelmi jellemzőit megtervezni.
- Alkalmazni tudja a hűtéstechnikával összefüggő épületenergetikai, klímatechnikai és akusztikai ismereteit.
- Értékeli meglévő, üzemben lévő hűtő- és klímatechnikai rendszerek anyag és energiamérlegét, valamit a gazdaságos megtérülés feltételeit.
Attitűd
- Szakmai elhivatottsága kiemelkedő.
- Komplex feladatmegoldó készséggel rendelkezik.
- Elkötelezett a minőségi szakmai tevékenység iránt.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Felelősséget vállal a szakvéleményében, írásaiban közölt megállapításokért és szakmai döntésekért, az általa, illetve az irányítása alatt végzett munkafolyamatokért.
- Munkáját strukturáltan és folyamatorientáltan szervezi és végzi.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |