Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Mezőgazdasági gépszerkezetek és géprendszerek I. | |||
Agricultural Machinery Units and Systems I.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGI016D | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Kerényi György Zsolt (71957791697) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | kerenyi.gyorgy@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://gt3.bme.hu/GEGE006D | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | komplex vizsga tárgycsoport PhD tárgy | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A mezőgazdasági termelés jellegzetességei. Növénytermesztési és állattartási technológiák, géprendszerek. A mezőgazdaság környezetterhelési és védelmi kérdései. A mezőgazdasági erőgépek típusai. A traktorok szerkezeti egységei. A terepjárás elméleti alapjai. A járószerkezet és talaj kölcsönhatása. A traktoros gépcsoportok stabilitása és dinamikája. A talaj fizikai és mechanikai tulajdonságai. A szerszám és a talaj kölcsönhatása. A talajművelő vető, tápanyag kijuttató, öntöző és növényápoló gépek elmélete. A mezőgazdasági anyagok tulajdonságai. A növények vágása és aprítása. Termény felszedő-, elválasztó és tisztító szerkezetek elmélete. A szálastakarmányok betakarításának és kezelésének gépei. A szemes-termények (kalászos gabona, napraforgó, kukorica) valamint a gyökgumós és ipari növények betakarító gépei és adapterei.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a mezőgazdasági termelés jellegzetességeit. Tisztában van a növénytermesztési és állattartási technológiákkal, géprendszerekkel. Ismeri a mezőgazdasági erőgépek típusait, a traktorok szerkezeti egységeit. Tájékozott a járószerkezet és a talaj köcsönhatása területén. Tájékozott a traktoros gépcsoportok stabilitása és dinamikája területén. Ismeri a talaj fizikai és mechanikai tulajdonságait, a szerszám és a talaj kölcsönhatását. Érti a talajművelő vető, tápanyag kijuttató, öntöző és növényápoló gépek elméletét. Tájékozott a mezőgazdasági anyagok tulajdonságai, a növények vágása és aprítása területén. Érti a termény felszedő-, elválasztó és tisztító szerkezetek elméletét, a szálastakarmányok betakarításának és kezelésének gépeit. Tisztában van a szemes-termények (kalászos gabona, napraforgó, kukorica), valamint a gyökgumós és ipari növények betakarító gépeivel és adaptereivel.
Képesség
Fejleszti a mezőgazdasági erőgépek típusait, a traktorok szerkezeti egységeit. Fejleszti a a növénytermesztési és állattartási technológiákat, géprendszereket. Vizsgálja a mezőgazdasági erőgépek típusait, a traktorok szerkezeti egységeit. Meghatározza a terepjárás alapjait, a járószerkezet és a talaj köcsönhatását. Meghatározza a traktoros gépcsoportok stabilitási és dinamikai viszonyait. Vizsgálja a talaj fizikai és mechanikai tulajdonságait, a szerszám és a talaj kölcsönhatását. Fejleszti a talajművelő vető, tápanyag kijuttató, öntöző és növényápoló gépeket. Vizsgálja a mezőgazdasági anyagok tulajdonságait, a növények vágását és aprítását. Megtervezi a termény felszedő-, elválasztó és tisztító szerkezeteket, a szálastakarmányok betakarításának és kezelésének gépeit. Megtervezi a szemes-termények (kalászos gabona, napraforgó, kukorica), valamint a gyökgumós és ipari növények betakarító gépeit és adaptereit.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a mezőgépészeti tervezéssel kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a gépészeti tervezéshez szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadásokhoz előzetesen közzétett diasorok tartoznak, így a hallgatók azokat az előadáson saját jegyzeteikkel ki tudják egészíteni. Az előadások az főbb (on-line) elérhető írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Richard Budynas and Keith Nisbett: Mechanical Engineering Design.Shigley's , 2015 ISBN: 0073398209
Jegyzet
Jelenleg nem áll rendelkezésre jegyzet, az legkorábban 2022-ben várható.
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_521_Geptan/index.html
https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_529_11_Mezogazdasagi_gepszerkezettan/ch01.html
https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_529_05_Allattartasi_technika/adatok.html
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 1. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszakban egy részteljesítmény értékelés formájában történik. A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített tervezési feladat. Ennek keretében egy terményfeldolgozáshoz kapcsolódó mezőgazdasági berendezés konstrukciós tervezését kell elvégezni, amely magában foglalja a geometriai-kinematikai viszonyok meghatározását, a szerkezeti elemek szilárdsági méretezését, valamint a berendezés összeállítási rajzának elkészítését.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. A gyakorlatokon egy tervezési feladatot kell kidolgozni.A rajz kidolgozását a műszaki ábrázolás előírásai szerint kell elvégezni. A tervezési feladat készülhet hagyományosan kézi technikával, vagy CAX rendszer segítségével. Utóbbi esetben az rajzo(ka)t ki kell nyomtatni. A tervezési dokumentációt számítógép segítségével kell elkészíteni, és a rajzokkal együtt, kinyomtatott formában, határidőre beadni. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tárgy szóbeli vizsgával zárul. Az összegző értékelés együttesen vizsgálja a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott ismereteit. Ennek megfelelően az összegző értékelés a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajátítottságát, valamint szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását méri fel elméleti és gyakorlati jellegű feladatokon keresztül, valamint sor kerül a házi feladattal kapcsolatos kérdésekre is. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 10 |
összesen | 89 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki tudományok PhD képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
statisztikai alapfogalmak, matematikai ismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
mérnöki dokumentáció készítése, |