Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Géptervezés | |||
Machine Design
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBGMD | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Zwierczyk Péter Tamás | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | z.peter@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A gépészeti szerkezetek konstrukciós felépítése, kialakítása, viselkedésének elemzése (szilárdsági és merevségi ellenőrzése), a viselkedés modellezési lehetőségeinek megismerése. A szilárdsági méretezés és az ellenőrzés különböző aspektusainak áttekintése. A modellezési sajátosságainak és a végeselemes modellalkotás folyamatának megismertetése és begyakorlása egyszerűbb szerkezeti elemek feszültségi állapotának meghatározásán keresztül.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a szerkezetanalízis és a végeselemes modellalkotás menetét. Ismeri a végeselemes modellezés során használt alapvető elemtípusokat. Ismeri az alkatrészek statikai analízisének folyamatát. Tájékozott a mechanikai végeselemes vizsgálatok során alkalmazható terhelések és peremfeltételek használatában. Érti az egyszerűbb hővezetési problémák megoldásának menetét. Tájékozott az általános méretezési elvekben és módszerekben. Érti a hegesztett kötések tervezési irányelveit, a hegesztett varrattok méretezését. Tájékozott a gépészeti szerkezetek során leggyakrabban alkalmazott alapanyagok legfontosabb tulajdonságaival. Birtokában van az egyszerűbb acélszerkezetek tervezési irányelveinek és az ehhez kapcsolódó előírásoknak, a hegesztett, csavarozott és szegecselt csomópontok, a rúdszerkezetek és csomópontjaik kialakításának. Rendelkezik a hibamód és hatásanalízis elvégzéséhez szükséges alapvető tudással.
Képesség
Képes végeselemes modell alkalmazásával alkatrészek statikai analízisére, az eredmények megjelenítésére és értelmezésére. Képes egyszerűbb alkatrészekből álló összeállítások végeselemes modellezésére. Képes értelmezni, jellemezni és modellezni a gépészeti rendszerek szerkezeti egységeinek, elemeinek felépítését, működését az alkalmazott rendszerek kialakítását és kapcsolatát. Alkalmazza a gépészeti tervezés számítási, modellezési elveit és módszereit. Előkészíti az egyszerűbb hővezetési problémák megoldásának menetét. Informatikai ismereteinek birtokában kezeli az összetett, nagy számításigényű feladatokat. Alkalmazza a hegesztett kötések tervezési irányelveit, a hegesztett varrattok méretezését. Értelmezi a kifáradási jelenségét és annak méretezés alapjait. Alkalmazza az egyszerűbb acélszerkezetek tervezési irányelveit és az ehhez kapcsolódó előírásokat. Felhasználja a hibamód és hatásanalízis elvégzéséhez szükséges alapvető ismereteit.
Attitűd
Támogatja az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti végeselemes modellezési tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a végeselemes problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a mechanikai végeselemes feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a feladatmegoldás során megfogalmazott kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben - csapat részeként - együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Elkötelezett gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során az elmélet esetében előadások (heti 1 óra), a gyakorlatok esetében pedig számítógépes laboratóriumi foglalkozások (heti 1 óra) során történik írásban és szóban. A gyakorlati órák során korszerű számítástechnikai eszközök és technikák kerülnek használatra, önállóan és opcionális csoportmunkában készített feladatok során, amelyek szervesen kapcsolódnak az előadáson elhangzottakhoz.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
O.C. Zienkiewicz, R.L. Taylor, The finite element method – fifth edition, Volume 1: The Basis. Butterworth-Heinemann, 2000, Oxford (MA), ISBN:9780750650496
O.C. Zienkiewicz, R.L. Taylor, The finite element method – fifth edition, Volume 2: Solid mechanics. Butterworth-Heinemann, 2000, Oxford (MA), ISBN:9780750650557
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2023. február 1. |
Hatályosság vége: | 2028. január 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése egy évközi írásbeli teljesítménymérés (egy összegző tanulmányi teljesítményértékelés), valamint egy házi feladat (részteljesítmény értékelés), valamint a félévet lezáró vizsga alapján történik. A félévközi feladatokat az ütemtervnek megfelelően kell az órán bemutatni majd ezt követően beadni. Az összegző tanulmányi teljesítmény értékelő a gyakorlati órák anyagát kéri számon. A félévvégi vizsga a az előadáson és a gyakorlatokon elhangzott ismeretekre épít.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja összegző tanulmányi teljesítményértékelő formájában történik.A dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek lexikális tudására, valamint azok alkalmazására fókuszál, a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Ez azt jelenti, hogy a gyakorlati feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, amelynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat. A házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a gyakorlatvezető határozza meg és teszi közzé a hallgatók számára. A félév során egy, önállóan elkészített házi feladatot kell teljesíteni. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, amelynek megjelenési formája az írásbeli vizsga. A vizsga tartalmát, követelményeit, időtartamát és értékelési módját a tárgyelőadó határozza meg és teszi közzé a hallgatók számára a szorgalmi időszakban. Az írásbeli vizsga a félév során elhangzott előadás és laborgyakorlati tananyagokra épít. | |
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Gyakorlati részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A félév szorgalmi időszakában elkészített részteljesítmény értékelő (házi feladat) és laborgyakorlati összegző teljesítményértékelő dolgozat eredménye 40%-ban beleszámít a végső vizsgajegybe. A vizsga teljesítéséhez elengedhetetlen az írásbeli vizsgán a minimum 40% elérése. Ezt követően számítható csak be a végső érdemjegybe a félévközi munka, ellenkező esetben az írásbeli vizsgajegy autmatikusan elégtelen. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 60 % |
Évközi eredmények beszámítása | 40 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan teljesített laborgyakorlat csak a teljes laborgyakorlati cselekmény ismételt elvégzésével teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 30 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2023. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2028. január 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a gépészeti területhez kapcsolódó információs és kommunikációs technológiákat.
- Ismeri és érti a számítógépes modellezés és szimuláció gépészeti szakterülethez kapcsolódó eszközeit és módszereit.
Képesség
- Képes a gépészeti rendszerek és folyamatok tervezésében, szervezésében és működtetésében használatos eljárások, modellek, információs technológiák alkalmazására és azok továbbfejlesztésére.
Attitűd
- Megszerzett műszaki ismeretei alkalmazásával törekszik a megfigyelhető jelenségek minél alaposabb megismerésére, törvényszerűségeinek leírására, megmagyarázására.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |