Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Szerkezetanalízis | |||
Structure analysis
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBGSA | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 0 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Zwierczyk Péter Tamás | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | z.peter@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu/bgsa | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGIBGS1 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGEAGSA |
Célkitűzés
Megismertetni a hallgatókkal a mérnöki gyakorlatban használt végeselemes modellezési technikák gyakorlati alkalmazását, a különböző szerkezetek végeselemes analízise során alkalmazott különféle modell előkészítési eljárásokat (modellek geometriai egyszerűsítése, különféle hálózási technikák ismertetése), az érintkezési feladatok megoldási menetét, valamint a vizsgálatok eredményeinek pontosságának ellenőrzésének lehetőségeit (a validálás, verifikálás fogalmak ismertetése), az eredmények dokumentálásnak alapkövetelményeit. Ezeken felül a tárgy célja bemutatni a hallgatóknak a napjainkban elterjedt végeselemes részletmodellezési eljárást, az ún. „submodellezést”.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a mechanikai végeselemes modellek preprocesszálásának lehetőségeit. Ismeri a mechanikai végeselemes modellek postprocesszálásának lehetőségeit. Ismeri a mechanikai végeselemes modellek validálási és verifikálási lehetőségeit. Átlátja az ún. végeselemes részletmodellezési eljárást. Tájékozott a végeselemes számításhoz szükséges geometria előkészítésében. Érti a hálózás során használt ragasztott háló készítés folyamatát. Rendelkezik a végeselemes érintkezési feladatok megoldásához szükséges tudással. Átlátja egy komplex végeselemes rendszerben készült végeselemes modell felépítését. Érti a mechanikai végeselemes modellalkotás folyamatát. Tájékozott csavarkötések végeselemes modellezésének lehetőségeiről.
Képesség
Képes a mechanikai végeselemes modellek preprocesszálására. Képes a mechanikai végeselemes modellek postprocesszálására. Képes kiválasztani a mechanikai végeselemes számítások eredményeinek ellenőrzéséhez használt folyama-tokat, eljárásokat. Feltárja a részletmodellezési eljárás alkalmazásának szükségességét. Megoldja egy végeselemes számításhoz szükséges geometria előkészítését. Felhasználja a végeselemes modellezés során a ragasztott hálózási eljárást. Kezeli a komplex végeselemes rendszerekben az érintkezési feladatokat. Kezeli a komplex végeselemes rendszerekben készült modelleket. Alkalmazza a végeselemes modellezés (mechanikai) folyamatát. Megoldja különböző csavarkötések egyszerűsített végeselemes modellezését .
Attitűd
Támogatja az ismeretek bővítése során az együttműködést az oktatóval és hallgató társaival. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti végeselemes modellezési tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a végeselemes problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a mechanikai végeselemes feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a feladatmegoldás során megfogalmazott megalapozott kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Elkötelezett gondolkozásában a rendszerelvű megközelítés alkalmazásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során az ismeretátadás az elmélet esetében előadások (heti 1 óra), a gyakorlatok esetében számítógépes laboratóriumi foglalkozások (heti 2 óra) során történik írásban és szóban, A gyakorlati órák során korszerű IT eszközök és technikák kerülnek használatra, önállóan és opcionális csoportmunkában készített feladatok során, amelyek szervesen kapcsolódnak az előadáson elhangzottakhoz.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Bojtár Imre, Gáspár Zsolt: Végeselemmódszer építőmérnököknek, Terc kiadó, Budapest, 2003., ISBN:9789638630322
O.C. Zienkiewicz, R.L. Taylor, The finite element method – fifth edition, Volume 1: The Basis. Butterworth-Heinemann, 2000, Oxford (MA), ISBN:9780750650496
O.C. Zienkiewicz, R.L. Taylor, The finite element method – fifth edition, Volume 2: Solid mechanics. Butterworth-Heinemann, 2000, Oxford (MA), ISBN:9780750650557
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (két összegző tanulmányi teljesítményértékelés), valamint 2 házi feladat (részteljesítmény értékelés) alapján történik amelyeket az ütemtervnek megfelelően kell az órán bemutatni majd ezt követően beadni. Az egyik öszzegző tanulmányi teljesítmény értékelő az előadáson elhangzott ismereteket, amíg a másik a gyakorlati órák anyagát kéri számon.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja összegző teljesítményértékelők formájában történik. A dolgozatok alapvetően a megszerzett ismeretek lexikális tudására, valamint azok alkalmazására fókuszál, a problémafelismerést és megoldást helyezi a középpontba. Ez azt jelenti, hogy mind gyakorlati, mind pedig elméleti feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, amelynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat. A házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a gyakorlatvezető határozza meg és teszi közzé a hallgaztók számára. A félév során két, önállóan elkészített házi feladatot kell teljesíteni. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 60 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 73 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 73 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan teljesített laborgyakorlat csak a teljes laborgyakorlati cselekmény ismételt elvégzésével teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 8 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 24 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a gépészeti területhez kapcsolódó információs és kommunikációs technológiákat.
- Ismeri és érti a számítógépes modellezés és szimuláció gépészeti szakterülethez kapcsolódó eszközeit és módszereit.
Képesség
- Képes a kreatív problémakezelésre, az összetett feladatok rugalmas megoldására, továbbá az élethosszig tartó tanulásra és elkötelezettségre a sokszínűség és az értékalapúság mellett.
Attitűd
- Megszerzett műszaki ismeretei alkalmazásával törekszik a megfigyelhető jelenségek minél alaposabb megismerésére, törvényszerűségeinek leírására, megmagyarázására.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |