Tantárgy neve (magyarul, angolul) | CAD rendszerek terméktervezőknek | |||
CAD system for product designers
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBTC1 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 0 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Szeghő Krisztina Katalin | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | szegho.krisztina@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu/btc1 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGIBXCA | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgya célja felkészíteni a hallgatókat a gépészeti konstrukciós tervezési feladatok számítógéppel segített komplex megoldására. Az előadások elméleti háttér ismeretekkel támogatják a számítógépes laborokat. A laborok alapvető célja, hogy megismertesse a hallgatókat az előtervekre épülő (Top-Down) tervezéssel, illetve a mozgó szerkezetek kinematikai szimulációjával a beépített mechanizmus szakmodul segítségével.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a számítógépes tervezés speciális eszközeit, mind hardver, mint szoftver vonatkozásában. Tisztában van a gépészeti tervezés alapfogalmaival, elveivel és módszereivel. Rendszerbe foglalja a számítógéppel segített tervezés alapvető elemeit az alaksajátosságokat. Azonosítja a modellezés alapjául szolgáló alkatrész geometriai sajátosságait. A mozgási szabadságfokok alapján különbséget tesz a határozottan, illetve a határozatlanul beépített komponensek között. Tudomása van a 2D-s vázlatkészítésben felhasználható geometriai elemekről. Ismeri a több alkatrészből álló, komplex struktúrák, összeállítások top-down alapú felépítésének elveit. Tisztában van az összeállítások kezelésének haladó eszközeivel és módszereivel. Átlátja a számítógépes modellek dokumentálásának speciális alkalmazásait. Tájékozott a mechanizmusok modellezésének módszerei területén és azok néhány speciális alkalmazását illetően.
Képesség
Kiválasztja a Top-Down tervezési módszerekhez illeszkedő számítógépes szoftver és hardver eszközöket. Kiválasztja az alkatrészek beépítésénél az adott céloknak megfelelő statikus vagy kinematikailag passzív, illetve aktív kényszereket. Képes elképzelt geometriák alapján számítógépes előtevek megalkotásra. Alkalmazza egy adott CAD rendszerben, a top-down tervezési technikát az alkatrész- és összeállítási modellek elkészítésére. A vázlatkészítő modulban előkészíti a geometriát az előterv modell létrehozásához. Képes speciális alaksajátosságok alkalmazásával parametrikus, rugalmasan kezelhető modellek készítésére. Felhasználja a top-down elvet több alkatrészmodell összekapcsolásával készített gépészeti összeállítások tervezésénél. Kezeli a mozgó gépszerkezetek, mechanizmusok számítógépes modelljeit. Vázolja az összetett CAD modellek alapján azok főterv, áttekintő és gyártási szintű dokumentációját. Elemzi a mechanizmusok mozgását és a mozgásokból kinyerhető kinematikai paramétereket.
Attitűd
Empatikus az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Folyamatos ismeretszerzéssel és a kiadott feladatok megoldásával bővíti tudását. Nyitott a tantárgyhoz kapcsolódó információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a számítógéppel segített tervezési módszerek és eszközök megismerésére és rutinszerű használatára. Gondolkodásában követi az adott probléma rendszerelvű megközelítését.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a számítógéppel segített gépészeti tervezési feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Nyitottan elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Gondolkozásában elkötelezett a feladatok rendszerelvű megközelítését illetően. Döntést hoz a tervezés során felmerülő alternatív megoldásokat illetően.
Oktatási módszertan
A tantárgy elméleti hátterének az átadása előadások formájában történik. Az előadásokon megszerzett elméleti ismeretek alapján történik a top-down módszerek, illetve a mozgó gépszerkezetek modellezése a számítógépes laborgyakorlatok folyamán. Az alkalmazott CAD rendszerek megfelelő szakmoduljai (top-down design, mechanizmus modul, stb.) ismertetésével lesz a hallgatóknak lehetőségük a kitűzött célok elérésére. A megszerzett ismeretek ellenőrzése a rész- és összegző teljesítményértékelések kiértékelésével válik teljessé.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése négy évközi írásbeli teljesítménymérés (két részteljesítmény és két összegző tanulmányi teljesítményértékelés), valamint a laboratóriumi gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik. Mind a részteljesítménynél, mind az összegző teljesítménynél legalább 40%-os teljesítés szükséges a sikerességhez. A féléves eredmény megállapítása az évközi teljesítések összegzésével történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (modellezési, rajzkészítési) fel-adatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tan-tárgyfelelős oktató határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 30 perc. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat. A házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a gyakorlatvezető oktató határozza meg. A feladat elvégzésének, illetve a dokumentációnak a szakmai minőségét a gyakorlatvezető értékeli. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás összevont formában lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 8 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 24 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri és érti a számítógépes modellezés és szimuláció gépészeti szakterülethez kapcsolódó eszközeit és módszereit.
Képesség
- Képes információs és kommunikációs technológiákat és módszereket alkalmazni műszaki problémák megoldására.
Attitűd
- Elkötelezett a gépészmérnöki terület új ismeretekkel, tudományos eredményekkel való gyarapítására.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |