Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Formatervezés I. | |||
Industrial Design I.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBTF1 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | - | 2 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Balogh Zsolt Péter (72851360476) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | balogh.zsolt@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu/btf1 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGIBTFO | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGEATF1 |
Célkitűzés
A hallgatók a tervezési feladatokon keresztül elsajátítják a formatervezés alapismereteit. Az egyszerűbb formatervezési feladatok megoldásának folyamatában képet kapnak arról, hogy a design kreatív tevékenység, melynek célja: természeti környezetünk sokrétűségének megismerése, elemzése és az emberi igények figyelembevételével a tervező gondolataiból született ötleteket megvalósítása kommunikálása. Természet formák, jelenségek, működések megfigyelésével, elemzésével ok-okozati összefüggéseket fedezzen fel.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a formatervezés alapfogalmait, a tervezési folyamat alapvető lépéseit. Birtokában van a vizuális rögzítés eszközeivel - szabadkézi rajz, digitális eszközök, modellkészítés. Értelmezi a természeti jelenségeket, elemző gondolkodással ok-okozati összefüggéseket tár fel. Összehasonlítja a különböző megoldási lehetőségeket célorientáltan analizál és szintetizál. Átfogóan ismeri a kreatív feladatokon keresztül a problémamegoldó gondolkodást szolgáló módszereket. Meghatározza a számára legérdekesebb természeti forma, jelenség, működés lényegét. Meghatározza a modellkészítés várható fázisait, vázlatokat készít, előkísérleteket végez. Definiálja a tesztmodellek előnyeit, hátrányit, lehetőségeit, és ezek alapján módosítja azt. Ismeri a struktúra építés, formaképzés alapvető módszereit a színek összefüggéseit. Tisztában van a tervek végleges formába öntésének - rajzi/plasztikai analóg vagy digitális - módjaival.
Képesség
Átviszi a formatervezés megismert alapfogalmait, a tervezési folyamat fő lépéseit a tervezési gyakorlatba. Alkalmazza a vizuális rögzítésére - szabadkézi rajz digitális eszközök, modellkészítés - megszerzett tudást. Képes a jelenségek megfigyelésén keresztül az elemző gondolkodásra, következtetésre. Képes a különböző megoldási alternatívák célorientált analízisére és szintézisére. Alkalmazza a kreatív feladatokon keresztül megismert - a problémamegoldó gondolkodást szolgáló - módszereket. Asszociál a megismert természeti forma, jelenség, működés alapján, és valamely lényegi összefüggésen alapuló modellt készít. Megtervezi a modellkészítés lépéseit, vázlatokkal, előkísérletekkel. Fejleszti a tesztmodelleket, a feltártárja a hibákat és jobbá teszi. Használja a struktúra építés, formaképzés alapvető módszereit a színek összefüggéseit. Képes a végleges tervek rendezett formában való megjelenítésére.
Attitűd
Nyitott az új ismeretek befogadására, és tapasztalatainak megosztására az oktató, és hallgatótársai körében. Munkája során folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, önállóan is. Munkájával szemben önkritikus, hajlandó azon változtatni, javítani. Fejleszti ismereteit az elérhető segédanyagok segítségével is. Munkája során törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítésében az oktatóval, és hallgatótársaival. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Javaslatot tesz, ha hatékonyabb lehetséges módszert feltételez. Javaslatot tesz, ha hatékonyabb lehetséges módszert feltételez.
Oktatási módszertan
A hallgatók a tananyagot vezetett gyakorlatok és önálló feladatok megoldása során sajátítják el. A laborgyakorlatok számára a Gép- és Terméktervezés Tanszék design műtermei rendelkezésre állnak. A gyakorlatvezetők munkájának összehangolására a kiadott írásos anyagok, tárgyfelelősi útmutatók, valamint a félév során a tárgyfelelős által megtartott módszertani megbeszélések szolgálnak. A gyakorlati munka a feladat értelmezését követően (beleérzés) a fő kérdések megfogalmazásával, megoldási javaslatok készítését követően prototípus készítésével, annak tesztelésével, igény szerint módosításával folytatódik, majd végső formába öntésével a munkafolyamat dokumentálásával, és a prezentációs anyagok elkészítésével majd annak bemutatásával/előadásával zárul.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Látás mozgásban, Moholy-Nagy László, Műcsarnok-Intermédia Kiadó 1996, ISBN: 9637550941
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2027. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszakban 1 részteljesítmény értékelés formájában történik. A részteljesítmény értékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladatok. A projektek során elvégzendő részfeladatokat, az oktatóval történő konzultációval kapcsolatos elvárásokat, valamint a dokumentációval kapcsolatos elvárásokat és formai követelményeket a feladatkiírás tartalmazza. A projektfeladat elvégzésének, illetve a dokumentáció a szakmai minőségét az oktató értékeli.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja a tudáskompetencia és a képességkompetencia csoportjába tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek keretében egy önállóan készíthető tárgyrekonstrukciós feladatot kell elkészíteni. A projekt során elvégzendő részfeladatokat, az oktatóval történő konzultációval kapcsolatos elvárásokat, valamint a dokumentációval kapcsolatos elvárásokat és formai követelményeket a feladatkiírás tartalmazza. A projektfeladat elvégzésének, illetve a dokumentációnak a szakmai minőségét az oktató értékeli. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 20 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2027. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Ipari terméktervező mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a terméktervezői szakterületen alkalmazott anyagokat, összetételüket, tulajdonságaikat, alkalmazási területeiket, az anyagjellemzők és a feldolgozás közötti összefüggéseket.
Képesség
- Képes átfogó szakmai ismereteken alapuló analitikus gondolkodásra, az ismeretek szintetizálására és kreatív problémamegoldásra.
Attitűd
- Az innovációra való nyitottság jellemzi.
Önállóság és felelősség
- Felelősséget vállal a szakvéleményében közölt megállapításokért és szakmai döntéseiért, az általa, illetve irányítása alatt végzett munkafolyamatokért.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |