Tantárgy neve (magyarul, angolul) | CAD modellezés | |||
CAD modelling
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBVCM | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 0 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Soós Enikő | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | soos.eniko@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu/bvcm | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGIBXCA | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A CAD alapjai c. tárgyban megismert, számítógéppel segített tervezés ismeretanyagának szélesítése, az egyes tervezőprogramok lehetőségeinek megismerése. A 3D alkatrész- és összeállítás modellezés technikájának magasabb szintű ismertetése különös tekintettel a speciális modellezési feladatokra, mint például a lemezalkatrész modellezés, felületmodellezés, hegesztett szerkezetek modellezése, top down módszeren alapuló összeállítások alkalmazása.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a magasabb szintű számítógépes tervezés fogalomrendszerét. Tájékozott a számítógépes tervezési környezet különböző elemeinek ktekintetében. Azonosítja a parametrikus számítógépes modellezés lehetőségeit. Tisztában van a nem hagyományos összeállítás modellezés lehetőségeivel. Érti a felületmodellezés alapvető módszereit és azok alkalmazásait. Különbséget tesz a különböző 3D modellezési technikák között. Összekapcsolja a 3D modelleket további felhasználás céljából, pl. szilárdsági számítások esetében. Birtokában van a lemezalkatrész modellezés módszereinek és lehetőségeinek ismeretének. Rendszerezi a különböző megoldási lehetőségeket a 3D modell kilakaításának megfelelően. Megkülönbözteti a különböző típusú adatokat, melyeket egy 3D modell hordoz.
Képesség
Képes egy adott CAD rendszerben különböző típusú alkatrész modellek felépítésére. Elemzi az adott problémát, akár kombinált alkatrész modellek alkalmazásával. Alaksajátosság alapú, parametrikus tervezőrendszerben bonyolultabb modellek készítését is megoldja. Családfával rendelkező, asszociatív kapcsolatokon alapuló modelleket fejleszt. Megoldja a több alkatrészmodell összekapcsolásával készülő komplex modellek előállytását. Használja a nem hagyományos összeállítás modellezés módszereit. Virtuálisan működteti az összeállításban szereplő mozgó gépalkatrészeket. Megválasztja az adott feladathoz leginkább alkalmas szakmodeult egy integrált CAD remdszeren belül. Megtervezi az előaállított 3D modell ill. szimulációk alapján az adott feladat bemutatására szolgáló felületet. Képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
Empatikus az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Folyamatos ismeretszerzéssel és gyakorlással bővíti tudását. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Fogékony az energiahatékonyság, környezettudatosság, valamint a fenntartható fejlődés és gyártás elvének számítógéppel segített gépészeti tervezési feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Döntést hoz a számítógéppel segített gépészeti tervezési feladatok és problémák megoldásával kapcso-latban. Összehasonlítja a rendelkezésre álló erőforrásokat, használatuk módját. Elfogadja és megfontolja a megalapozott kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Gondolkodásában a rendszerelvű megközelítés mellett elkötelezett.
Oktatási módszertan
A tantárgy keretében a elméleti és gyakorlati ismeretanyagok átadása számítógépes labor gyakorlatok keretében történik. Heti két órában az alaksajátosság alapú, parametrikus, 3D gépészeti tervezés komplex feladatainak bemutatása, valamint a CAD rendszerek szakmoduljainak alkalmazása a fő cél. Mindez interaktív formában, a hallgató aktív bevonásával, IT eszközök és technikák használatával, több, különböző közép- és felsőkategóriás tervezőrendszer alkalmazásával.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Horváth I. – Juhász I.: Számítógéppel segített gépészeti tervezés I. Műegyetemi Kiadó. Bp. 1996, ISBN: 963-16-1051-9
Ian Stroud: Solid Modelling and CAD Systems, Springer, 2016, ISBN: 9781447169024
Jegyzet
Dr. Váradi K., Dr. Horváth I. (szerk.): Gépészeti tervezést támogató technológiák CD, Mű-egyetemi K., 2008, 45086
Online elérhető tanulástámogató anyag
CAD tankönyv, 2012. http://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/handle/123456789/7943
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. április 26. |
Hatályosság vége: | 2025. április 26. |
Általános szabályok
A korábban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három évközi írásbeli teljesítménymérés (két részteljesítmény és egy összegző tanulmányi teljesítményértékelés), valamint a laboratóriumi gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik. Az első részteljesítmény értékelés keretében szabadon választott, vagy a gyakorlatvezető által kaidott tényleges alkatrész lemérlse és modellezése a feladat. A második részteljesítmény értékelés keretében a feladat egy szabadon választott összeállítás modellezése top down módszerrel. Erre a két témára épül az összegző teljesítményértékelés is.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dol-gozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (modellezési, rajzkészítési) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős oktató határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 40 perc. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tantárgyfelelős oktató határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben. Az első részteljesítmény értékelés keretében szabadon választott, vagy a gyakorlatvezető által kaidott tényleges alkatrész lemérlse és modellezése a feladat. A második részteljesítmény értékelés keretében a feladat egy szabadon választott összeállítás modellezése top down módszerrel. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 60 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 85 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 85 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan teljesített laborgyakorlat csak a teljes laborgyakorlati cselekmény ismételt elvégzésével teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 8 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 24 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. április 26. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. április 26. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri és érti a számítógépes modellezés és szimuláció gépészeti szakterülethez kapcsolódó eszközeit és módszereit.
Képesség
- Képes információs és kommunikációs technológiákat és módszereket alkalmazni műszaki problémák megoldására.
Attitűd
- Törekszik a műszaki szakterülettel összefüggő új módszerek és eszközök fejlesztésében való közreműködésre. Hivatástudata elmélyült.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |