Tantárgy neve (magyarul, angolul) | CAD alapjai | |||
Fundamentals of CAD
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBXCD | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 0 | 3 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Tamás Kornél | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | tamas.kornel@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol, német | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGIBXGA | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGIBXCA |
Célkitűzés
A tantárgy célja a számítógéppel segített – elsősorban gépészeti - tervezés alapvető módszereinek, eszközeinek megismertetése, a tervezésben való alkalmazás lehetőségeinek bemutatása. Gyakorlatorientált képzéssel a geometriai modellezés alapjainak illetve az, mérnöki munkát támogató modulok használatának elsajátítása, és az ehhez kapcsolódó mérnöki munka lehetőségeinek alkalmazása a tervezési folyamat különböző fázisaiban.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a számítógépes tervezés általánosan használt fogalomrendszerét. Tájékozott a számítógépes tervezési környezet és funkció alapelemei területén. Tisztában van a számítógéppel segített modellezés geometriai alapjaival. Érti a parametrikus számítógépes modellezés alapelveit és funkcióit. Tudomása van az alkatrész modellezés főbb lépéseiről és az alkalmazható alaksajátosságokról. Különbséget tesz a modellek építőelemeivel végezhető műveletek között. Összekapcsolja a több alkatrészből álló, komplex struktúrák, összeállítások felépítésének elveit. Átlátja az összeállítások kezelésének az alapvető eszközeit és módszereit. Rendelkezik a számítógépes modellek dokumentálásának ismeretével. Megkülönbözteti a test- és a felületmodellezés alapvető módszereit és azok néhány speciális alkalmazá-sát. Birtokában van a gépészeti tervezési feladatok megoldására szolgáló számítógéppel segített tervezési módszerek és eljárások fő ismereteinek.
Képesség
Értelmezi a számítógépes tervezés általánosan használt fogalomrendszerét. Használja a számítógépes tervezési környezet alapelemeit és funkcióit. Felhasználja a számítógéppel segített modellezés geometriai alapjait. Kezeli a parametrikus számítógépes modellezés módszereit és eszközeit. Alkalmazza az alaksajátosság alapú alkatrész modellezés főbb lépéseit. Kiválasztja a modellek építőelemeivel végezhető műveletek közül a leginkább megfelelőt. Elkészíti a több alkatrészből álló, komplex struktúrákat, összeállításokat. Megválasztja az összeállítások kezelésének eszközét és módszerét. Kezeli a számítógépes modellek dokumentálásához használható modulokat. Különbséget tesz a test- és a felületmodellezés alapvető módszerei és azok néhány speciális alkalmazása között. Feltárja azokat a számítógéppel segített tervezési módszereket és eljárásokat, amelyek gépészeti tervezési feladatok megoldására szolgálnak.
Attitűd
Megteremti az együttműködést az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Bővíti tudását az újabb ismeret anyaggal, információval. Nyitott az információtechnológiai eszközök széles körű használatára. Törekszik a számítógéppel segített tervezési módszerek és eszközök megismerésére és rutinszerű használatára. Rendszerbe szervezi a feladat megoldását, így pontosabb és kevésbé hibás végeredményt ér el. Fogékony az energiahatékonyság, környezettudatosság, valamint a fenntartható fejlődés és gyártás elvének számítógéppel segített gépészeti tervezési feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Döntést hoz a számítógéppel segített gépészeti tervezési feladatok és problémák megoldásával kapcsolatban. Összehasonlítja a rendelkezésre álló erőforrásokat, használatuk módját. Elfogadja és megfontolja a megalapozott kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Gondolkodásában a rendszerelvű megközelítés mellett elkötelezett.
Oktatási módszertan
A tantárgy keretében az elméleti ismeretanyagok átadása heti egy órás előadás formájában történik. A számítógépes labor gyakorlatok keretében (heti két óra) az alaksajátosság alapú, parametrikus, 3D gépészeti tervezés alapjainak bemutatása a fő cél. Mindez interaktív formában, a hallgató aktív bevonásával, IT eszközök és technikák használatával, több, különböző közép- és felsőkategóriás tervezőrendszer alkalmazásával.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Horváth I. – Juhász I.: Számítógéppel segített gépészeti tervezés I. Műegyetemi Kiadó. Bp. 1996, ISBN: 963-16- 1051-9
Ian Stroud: Solid Modelling and CAD Systems, Springer, 2016, ISBN: 9781447169024
Jegyzet
Dr. Váradi K., Dr. Horváth I. (szerk.): Gépészeti tervezést támogató technológiák CD, Mű-egyetemi K., 2008, 45086
Online elérhető tanulástámogató anyag
CAD tankönyv, 2012. http://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/handle/123456789/7943
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2027. augusztus 31. |
Általános szabályok
A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelések), egy házi feladat (részteljesítmény értékelés), valamint a laboratóriumi gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik. A tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában történik. A 2. zárthelyi az előadásokon ismertetésre került elméleti anyagrész elsajátításának ellenőrzésére szolgál. Az 1. és 3. dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (modellezési, rajzkészítési) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során. A házi feladat egy adott konstrukció háromdimenziós szilárdtest modelljének a létrehozása, illetve műszaki dokumentációjának elkészítése.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 3 | |
Célja, leírása: | Az 1. zárthelyi dolgozat: több kisebb modellezési feladat (számítógépen kidolgozandó), az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős oktató határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, súly: 20%; 2. zárthelyi dolgozat: elméleti tananyaghoz kapcsolódó kérdések, súly: 20%; 3. zárthelyi dolgozat: összeállítás modellezési/rajzkészítési feladat (számítógépen kidolgozandó), az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős oktató határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, súly: 20%. Minden teljesítményértékelésnél a teljesítéshez legalább a maximálisan kapható pontszám 40%-át el kell érni. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat, A házi feladat egy adott konstrukció alkatrészeinek szabadkézi beméretezett vázlatainak elkészítése és ezek alapján háromdimenziós szilárdtest modelljének a létrehozása, illetve 2D-s műszaki rajzainak elkészítése, súly: 40%. A teljesítéshez legalább a maximálisan kapható pontszám 40%-át el kell érni. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 60 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 85 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 85 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan teljesített laborgyakorlat csak a teljes laborgyakorlati cselekmény ismételt elvégzésével teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 48 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
összesen | 122 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2027. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Részletesen ismeri a műszaki dokumentáció készítésének szabályait.
- Ismeri a gépészeti területhez kapcsolódó információs és kommunikációs technológiákat.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
- Megszerzett műszaki ismeretei alkalmazásával törekszik a megfigyelhető jelenségek minél alaposabb megismerésére, törvényszerűségeinek leírására, megmagyarázására.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Ismeri a 2D-s műszaki ábrázolás legfontosabb szabályait. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Alkalmazza az egyszerűsített szabványos ábrázolási, megjelenítési módokat. Alkalmazza a menetábrázolás szabályait a csavar- és nyomatékkötések alaptípusait, felépítésüket. |