Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Termékmodellezés | |||
Product Modelling
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGINWPM | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 0 | 3 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Zwierczyk Péter Tamás (78530427861) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | z.peter@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://gt3.bme.hu/NWPM | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGEMW02 |
Célkitűzés
A tárgy célkitűzése az integrált terméktervezési folyamat megismerése és alkalmazása ipari jellegű átfogó tervezési feladatra csoportmunka keretében. A tárgy kitér a piaci igény felmérésére, a koncepcionális tervezésre, a részlettervek elkészítésére, a termék várható viselkedésének ellemzésére, optimálására és a várható meghibásodások elemzésére. A félévközi feladat heti rendszerességű prezentációk formájában készül,amelyek a feladat ütemezését követve bemutatják a 3D-s CAD modelleket, különféle termékváltozatok szimulációs modelljeit, a végeselem modelleket,esetenként pedig a mozgásszimulációt, a műkődés könnyebb megértése érdekében.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a terméktervezés folyamatát és korszerű módszereit. Tisztában van az integrált terméktervezés fogalmaival. Tájékozott a koncepcionális tervezés eljárásairól és a tervezési változatok minősítéséről. Tájékozott a számítógépes modellezés és a rajzi dokumentáció készítés területén. Ismeri az integrált CAD rendszerek működését, a modellezés sajátosságait. Tájékozott a modellalkotás folyamatáról, amely a termék várható fizikai viselkedést próbálja feltárni. Tudomása van a várható termékmeghibásodás elemzésének eljárásairól. Átlátja a költségbecslés megfontolásait és főbb lépéseit. Tisztában van a csoportmunka szervezésének követelményeivel és nehézségeivel. Tisztában van a virtuális prototipus közelítő feltevéseiről és korlátairól. Ismeri a fizikai prototipus készítésének főbb eljárásait. Átlátja azokat a prezentációs technikákat, amelyek segítik a tervezés lépéseinek bemutatását.
Képesség
Meghatározza a virtuális prototipus megalkotásához szükséges integrált tervezőrendszer modulokat. Javaslatot tesz a termékkel szemben támasztott követelményekre a piackutatás eredményeinek elemzése alapján. Értelmezi a követelményrendszert és pontosítja azt. Képes a lehetséges tervezési változatok elkészítésére. Feltárja a tervezési változatok előnyeit és hátrányait. Elkészíti a kiválasztott termékváltozat 3D-s geometriai modelljét. Használja a termékszimuláció releváns moduljait (hőtani, statikai, dinamikai, áramlástani, kinematikai, stb. ). Vázolja a termékoptimálás célfüggvényeit és tervezési változóit. Elkészíti a szükséges számításokat a célfüggvények és tervezési változók ismeretében. Képes a lehetséges meghibásodási módok értékelésére és javasalattételre azok elkerülésére. Értelmezi a tervezési eredményeket, indokolt esetben tovább módosíja a modelleket. Képes a terméktervezés folyamatát prezentáció formájában bemutatni.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit rendszeresen ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a korszerű terméktervezéssel kapcsolatos tudását. Nyitott a rendszerelvű gondolkodás és problémafelvetés elvei és módszerei iránt. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra, a mérnöki precizitásra. Törekszik a terméktervezéshez szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatának elsajátítására. Érvényesíti a fenntarthatóság és a környezettudatosság elvét a terméktervezés során.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során oktatóival és hallgatótársaival. Végrehajtja önálló jelleggel és akár a csoport részeként a tervezési feladatok és problémák végiggondolását, és azok megoldását. Ismeretei birtokában, elemzései alapján, megalapozott döntést hoz. Elfogadja (nyitottan) a megalapozott kritikai észrevételeket. Kritikával illeti majd konstruktívan és függetlenül véleményezi hallgatótársai munkáját. Álláspontját megvédi úgy, hogy önállóan megfogalmazza saját erősségeit és körvonalazza feladatait a csoportmunkában.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadások és gyakorlatok formájában zajlik. Az előadások a frontális oktatás technikáját alkalmazva, felidézik, és tovább bővítik a terméktervezési feladatok elkészítéséhez szükséges információkat (tervezésmódszertan, integrált CAD rendszerek, szerkezetanalízis és optimálás, stb.) Az előadásokhoz a tárgy honlapjáról letölthető tananyagok tartoznak. A gyakorlati foglalkozások csoportmunka keretében átfogóbb tervezési feladat megoldásával segítik a korábban és a frissen tanult ismeretek alkalmazását és készségszintű elsajátítását. A gyakorlatok során a hallgatók az otthon elkészített részfeladatokat bemutatják, főképp prezentációk formájában, és a gyakorlatvezetővel konzultálnak. A prezentációk célja az eredmények lényegre törő bemutatása.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Horváth I., et. al: Advanced Design Support, Delft University of Technology, 2005. ISBN 7-5062-7444-2
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre könyv vagy jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2020.
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2024. szeptember 1. |
Általános szabályok
A tanulmányi eredmények értékelése elsősorban a csoportban kidolgozott tervezési feladat alapján történik, hallgatóként külön-külön. Ezt segítik az évközi teljesítményértékelések (heti prezentációs beszámolók, két összegző prezentáció, szöveges és rajzi dokumentáció és egy írásbeli összegző teljesítménymérés. A félév teljesítéséhez valamennyi részteljesítés legalább 40%-os teljesítése szükséges. A félév eredményét a pontszámok összegéből állapítjuk meg.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A hetente készített prezentációs beszámoló a folyamatos munkavégzést és konzultációt szolgálja. A résztvevő hallgatók és a gyakorlatvezető (gyakran egy ipari konzulens is) megvitatják a bemutatott eredményeket, majd megállapítják a következő teendőket. A részteljesítés 20 ponttal értékelhető. Ez a részteljesítmény a prezentációs készség fejlesztését és az ütemes munkavégzés ellenőrzését szolgálja. A részteljesítmény értékelés célja továbbá a szöveges és rajzi dokumentáció elkészítése, és így a csoportmunka folyamatának és végeredményeinek bemutatása. A dokumentációt a gyakorlatvezető értékeli. A dokumentációra 30 pont adható. A dokumentációnak részletesen be kell mutatnia a kiinduló feladatot, a koncepcionális tervezési változatokat, a legkedvezőbb változat kiválasztását, a releváns szimulációs eredményeket, kitérve az FMEA elemzésre is. Végül a követelményjegyzék és a kapott eredmények összehasonlításával igazolni kell, hogy a végső megoldás minden tekintetben megfelelő. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, időponthoz kötött személyes cselekmény | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés célja az attitűd kompetenciacsoportba tartozó eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja az elvégzett munka rendszerezett bemutatása: az első prezentáció a félév közepén a második a félév végén esedékes. Az első prezentáció kitér az alapfeladatra, a konkurens megoldásokra, a koncepcionális terv-vázlatokra és azokat értékeli, majd a legjobbat kiválasztja. A második összefoglalja félév során végzett munkát, kitér a végleges geometriai modellre, a szimulációs eredményekre, stb. A prezentáció következtetésekkel zárul. Az első prezentáció 10 ponttal, a második 15 ponttal értékelhető. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelés célja a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeinek felmérése. Az összegző értékelés a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajátítottságát valamint a gyakorlatokon szerzett ismeretek meglétét méri fel. A teljesítésre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban kerül sor, várhatóan a 13. héten. Az összegző teljesítmény értékelésen 25 pont szerezhető. . |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 25 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 25 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan teljesített laborgyakorlat csak a teljes laborgyakorlati cselekmény ismételt elvégzésével teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 34 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. szeptember 1. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészeti modellezés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a kutatási, fejlesztési feladatok szervezését, irányítását, alapvető kommunikációt, idegen nyelven is.
- Rendelkezik megfelelő elméleti és gyakorlati felkészültséggel, valamint módszertani ismeretekkel az összetett gépészeti rendszerek és folyamatok tervezéséhez, gyártásához, modellezéséhez, üzemeltetéséhez és irányításához.
- Ismeri a kutatáshoz vagy tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikákat.
Képesség
- Képes a megszerzett tudás alkalmazására és gyakorlati hasznosítására, a problémamegoldó technikák felhasználására.
- Képes a gépészeti tervezés, illetve technológia területén a megfelelő modellezési módszerek kiválasztására, alkalmazására és továbbfejlesztésére.
- Képes a kreatív problémakezelésre és összetett feladatok rugalmas megoldására, továbbá az élethosszig tartó tanulásra.
Attitűd
- Törekszik arra, hogy önképzése a gépészeti modellezés, valamint ezen belül a munkavégzéséhez kapcsolódó egyéb szakterületeken folyamatos és szakmai céljaival megegyező legyen.
- Nyitott és fogékony a gépészeti modellezéssel kapcsolatos új, korszerű és innovatív eljárások, módszerek alkalmazására.
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
Önállóság és felelősség
- Szakmai feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldási módszereket.
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Felelősséggel viseltetik a fenntarthatóság és környezettudatosság terén.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
konstrukciós és számítógépes modellezési alapismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
mérnöki dokumentáció készítése |