Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Gyártóeszközök II. | |||
Manufacturing devices II.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGT0005 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Takács Márton (72133578231) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | takacs.marton@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gyártástudomány és -technológia Tanszék | |||
https://manuf.bme.hu/?page_id=591 | ||||
Tantárgy weblapja | https://manuf.bme.hu/?page_id=1636 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | komplex vizsga tárgycsoport PhD tárgy | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tárgy a technológia orientáltságú doktoranduszok szerszámozási és készülékezési ismereteit bővíti ki. Az előadások célja a szerszámokkal, szerszámrendszerekkel, valamint a munkadarabok megfogását biztosító készülékekkel kapcsolatos legfontosabb, illetve legkorszerűbb szakmai ismeretek átadása. A félév során tárgyalásra kerülnek továbbá a hűtő-kenő folyadékok szerszámozással kapcsolatos aspektusai, a szerszámok és készülékek gyorsprototípus gyártási lehetőségei, a moduláris és rugalmasan újrakonfigurálható készülékek, a különleges alkatrészek készülékezési szempontjai, a szerszámmérés és ellenőrzés, a szerszámok monitorozása, az Ipar 4.0 keretén belüli szerszámozási és készülékezési stratégiák, az okos és intelligens szerszámok és szerszámtartók, a szerszámok és készülékek elhasználódása, tervezett cseréje, illetve karbantartása, valamint a releváns kutatási területek, illetve a jövő trendjei.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a szerszámok különböző hűtés-kenési megoldások esetén megkövetelt kialakítási és alkalmazási szempontjaival. Birtokában van a szerszámok és készülékek gyorsprototípus gyártási lehetőségeivel kapcsolatos tudásnak. Ismeri a moduláris és rugalmasan újrakonfigurálható készülékeket. Ismeri a különleges alkatrészek készülékezési szempontjait. Tájékozott az Ipar 4.0 keretén belül értelmezett korszerű szerszámozási és készülékezési stratégiákkal kapcsolatban. Ismeri a szerszámmérés és -ellenőrzés lehetőségeit, eszközeit. Birtokában van az okos és intelligens szerszámokkal és szerszámtartókkal kapcsolatos tudásnak. Meghatározza a szerszámok és készülékek várható élettartamát. Tisztában van a szerszámok és készülékek tervezett cseréjének, illetve karbantartásának várható idejével. Átlátja a korszerű szerszámokkal és készülékekkel kapcsolatos legfontosabb kutatási területeket, illetve a jövőbeni trendeket.
Képesség
Kiválasztja az adott megmunkálási feladathoz leginkább alkalmas hűtés-kenési megoldást. Javaslatot tesz készülékelemek gyorsprototípus gyártással történő előállítására. Megtervezi adott termékcsalád rugalmasan újrakonfigurálható készülékét. Megtervezi egy adott különleges alkatrész készülékét. Javaslatot tesz Ipar 4.0-ás gyártási környezet felszerszámozására. Kiválasztja adott gyártási környezet megfelelő szrszámmérési eszközét. Javaslatot tesz beágyazott szenzorokkal ellátott váltólapkák alkalmazására, illetve érintésmentes módon történő szerszámfelügyelet kialakítására. Meghatározza szerszámok és készülékek várható élettartamát. Meghatározza a szerszámok és készülékek tervezett cseréjének, illetve karbantartásának várható idejét. Képes előremutató döntéseket hozni adott gyártási környezet felszerszámozásával kapcsolatban.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Fogékony a megszerzett tudás alkalmazására a problémamegoldó technikák felhasználásával. Törekszik az új szakmai és tudományos eredmények megismertetésére. Nyitott a lehetőségek szerint helytálló bírálat vagy vélemény megfogalmazására, döntéshozásra, következtetések levonására. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét az elvégzett feladatok során.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatókkal és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a forgácsolástechnológia területének újabb ismeretekkel, tudományos eredményekkel való gyarapítására. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadások és konzultációk formájában történik. Az előadások elsősorban vetített prezentációk formájában történnek, amit táblára készített vázlatok, valamint részletes magyarázatok egészítenek ki. A tudás átadását interaktív megoldások alkalmazása (pl. online teszt) és releváns videók lejátszása segíti. A hallgatók féléves feladatot dolgoznak ki a forgácsolószerszámokkal vagy készülékekkel kapcsolatos témakörben, lehetőség szerint a doktori munkájukhoz kapcsolódóan.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Graham T. Smith: Cutting Tool Technology: Industrial Handbook, 2008, ISBN-13: 978-1848002043
Prakash Hiralal Joshi: Jigs and Fixtures, 2010, ISBN: 9780070680739
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://manuf.bme.hu/?page_id=1636
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 10. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a félév végén féléves feladatként benyújtott írásbeli dolgozat, valamint írásbeli és szóbeli vizsga alapján történik. A féléves feladat kidolgozásával kapcsolatban heti rendszerességű konzultáció szükséges. A féléves dolgozat legfontosabb eredményeit a félév végén prezentálni kell. A féléves dolgozat és prezentáció értékelése minimum 41%-os kell, hogy legyen, ez az aláírás feltétele is. A féléves dolgozat és prezentáció eredménye 50%-ban számít bele a tantárgy féléves osztályzatába. Az írásbeli vizsgán minimum 41%-os sikeresség szükséges, a szóbeli vizsgára ennek teljesülését követően kerül sor.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A félévközi részteljesítmény értékelése egy, a forgácsoláselmélet valamilyen releváns témakörében kidolgozott írásbeli tanulmány, valamint annak félév végi prezentálása alapján történik. Az oktató által – a hallgató egyetértése mellett – definiált féléves feladat lehetőség szerint illeszkedik a hallgató doktori munkájának valamelyik témaköréhez. A kidolgozott feladat célszerűen alapját képezi egy későbbi tudományos publikációnak. A részteljesítmény értékelésénél minimum 41%-ot kell elérni. A feldat eredménye részét képezi a félév végi osztályzatnak. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A félév során az előadások és konzultációk keretében elmondott, valamint a tantárgyhoz tartozó prezentációkban szereplő ismeretek, továbbá az oktató által megadott jegyzetek, könyvfejezetek, egyéb oktatást segítő és alátámasztó anyagok képezik az írásbeli vizsga során számon kért tudás alapját. A vizsgaelem elsődleges célja a folyamatszintű összefüggések és ok-okozati viszonyok, illetve az aktuális kutatási trendek felmérése. | |
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, de elégtelen teljesítése önmagában még nem von maga után elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet | |
Leírás: | A félév során az előadások és konzultációk keretében elmondott, valamint a tantárgyhoz tartozó prezentációkban szereplő ismeretek, továbbá az oktató által megadott jegyzetek, könyvfejezetek, egyéb oktatást segítő és alátámasztó anyagok képezik a szóbeli vizsga során számon kért tudás alapját. A vizsgaelem elsődleges célja a folyamatszintű összefüggések és ok-okozati viszonyok, illetve az aktuális kutatási trendek felmérése. | |
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A félév során készített tanulmány, valamint annak félév végi prezentálása nyomán megállapított eredmény 50%-ban számít bele a tantárgy osztályzatába. A tanulmány értékelése során, a feladatkiírásban megfogalmazott tartalmi követelmények mellett véleményezésre kerül a tanulmány formai megjelenése és kivitelezésének kutatói igényessége is. A prezentáció értékelése során véleményezésre kerül az előadás segédanyagainak (pl. diasor) kivitelezésének minősége és az előadás módja, stílusa. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 41 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 50 % |
Szóbeli részvizsga | 60 % |
Évközi eredmények beszámítása | 50 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 11 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 10. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki tudományok PhD képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
mérnöki számítások készítése |