Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Folyamat felügyelet és diagnosztika | |||
Process Supervision and Diagnostics
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGT8563 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Szalay Tibor (71958258439) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | szalay.tibor@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gyártástudomány és -technológia Tanszék | |||
http://manuf.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://manuf.bme.hu/?page_id=1607 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | választható PhD tárgy | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
Anyagleválasztási folyamat modellezése, a modellalkotás eszközei és módszerei. Kísérlettervezés. Folyamatszimuláció: felületképzés, anyageltávolítás és szerszámelhasználódás szimulációja. Folyamat és szerszámállapot felügyelete. Szenzor integráció. Jellemző-kiválasztás. Mesterséges intelligencia módszerek (Fuzzy, Neurális háló) alkalmazása a felügyeleti funkciók megvalósítása során. Szerszámellátás funkciói, szerszámellátás és felügyelet kapcsolata.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átfogó ismeretekkel rendelkezik a gyártási folyamat elmélete témekörben, alkalmazási lehetőségeinek eszköztárát és célját illetően. Összehasonlítja a gyártórendszerek viselkedésének modellezéséhez szükséges eljárásokat és elterjedtebb folyamatmérési eljárásokat. Ismeri a kutatáshoz, tudományos és szakértői munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikákat. Rendelkezik olyan ismeretekkel, melyek az folyamatmérési eredmények megbízhatóságának elemzéséhez szükségesek. Pontos ismeretekkel rendelkezik az alapvető folyamamérési és jelfeldolgozási eljárásokról és kiértékelési módszereiről. Tudomása van a mért jellemzők időben változó karakterisztikájáról, a folyamatok analíziséről. Azonosítja jellemzők mérési hibáit, s ezek dinamikus, időben változó hatásait. Tájékozott a folyamatmérés korszerű eszközeiről és a jelfeldolgozást támogató szoftver eszközökről. Tisztában van a különböző mérőrendszerek és jelátalakítók követelményeinek meghatározásával. Tájékozott a kísérletek tervezésében, valamint a mérések körülményeinek meghatározásáan év a mérések végrehajtásában.
Képesség
Használja a folyamatmérés eszközeit és a jelfeldolgozás hagyományos korszerű módszereit. Feltárja az adott mérési eredmények megbizhatóságát, alkalmazhatóságát, jelentőségének mértékét. Mérési rendszerek összeállítását, kísérletek tervezését végzi különböző technikákkal. Számítási algoritmusokat fejleszt különböző analítikus, statisztikai és lágyszámítási eljárások alkalmazásával. Rangsorolja az adott feladatnál a különböző alkalmazható gyártási, megmunkálási modelleket. Elemzi a mérési eredmények hibáit, megbízhatóságát, s ezek dinamikus, időben változó hatásait. Meghatározza a folyamatok méréséhez megfelelő jelátalakítókat és azok jelfeldolgozásához szükséges műszerek igényeit. Azonosítja a felmerülő problémákat és megoldást javasol rá. A mesterséges intelligencia módszerek megfelelő fejezeteit használja a probléma kezelésére. Képes az adatok elemzéséhez és a problémák diagnosztizálásához szükséges szoftver eszközöket alkalmazni.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Fogékony a megszerzett tudás alkalmazására a problémamegoldó technikák felhasználásával. Törekszik az új szakmai és tudományos eredmények megismertetésére. Nyitott a lehetőségek szerint helytálló bírálat vagy vélemény megfogalmazására, döntéshozásra, következtetések levonására. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét az elvégzett folyamatmérési és diagnosztikai feladatok megoldása során.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatókkal és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a folyamatfelügyelet és diagnosztika területének újabb ismeretekkel, tudományos eredményekkel való gyarapítására. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadások formájában feladatcentrikusan történik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal, melynek során a hallgatók megismerik az méréstechnika elméletének és alkalmazási lehetőségeinek hátterét, jelentőségét. Az önálló foglalkozások az előadásokhoz kapcsolódóan, a méréstechnika egy előadó által kijelölt részterületre összpontosítva, lehetőség szerint a hallgatók érdeklődési területét figyelembe véve történik. A feladat tárgya lehet kísérlettervezés, jelfeldolgozás, adatelemzés, pareméteranalízis, irodalomkutatás. A feladat lehet egyéni vagy csoportmunka, a dokumentáció a feladattípustól függően projekt beszámoló, prezentáció, szoftver vagy számítás.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Chris Aldrich, Lidia Auret: Unsupervised Process Monitoring and Fault Diagnosis with Machine Learning Methods, Springer 2013, ISBN 978-1-4471-5184-5
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://manuf.bme.hu/?page_id=1607
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 10. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a félév végén benyújtott évközi írásbeli projekt beszámoló dolgozat és a hozzá tartozó prezentáció alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja beszámoló dolgozat formájában, a beszámoló egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz a megoldott gyakorlati feladatot kell bemutatni, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző teljesítmény értékelés annak bemutatása, hogy rendelkezik a tárgy előadásain lehangzott ismeretekkel, valamint az irodalomban megjelölt ismeretekkel is. Képes a önállóan megoldani a felmerülő számításokat valamint egy légtechnikai rendszer felépítését. A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelési módja egy, a félév során zárthelyi dolgozat megírásának formájában. Az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős határozza meg. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az előadások elhangzott témákból két véletlenszerűen kiválasztott kérdés szóbeli megválaszolása. A szóbeli felelet előtt rövid, tömör vázlat készítése. Ellenőrzésre kerül az alapvető ok-okozati összefüggések, az elmélet alkalmazása, illetve kapcsolata a gyakorlattal, alkalmazhatósága. A szóbeli vizsga kiváltható egy a szemeszter során egyeztetett igényes kutatási feladatról készített dokumentummal, beszámolóval. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 92 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 92 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 29 |
összesen | 94 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 10. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki tudományok PhD képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Hővezetés, hősugárzás, hőátadás. Termodinamika elméleti alapjai. Épületgépészeti rendszerek, épületszerkezeti, épületenergetikai alapismeretek. Áramlástan. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
mérnöki számítások készítése |