Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Forgácsoláselmélet | |||
Cutting theory
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGT8564 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Takács Márton (72133578231) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | takacs.marton@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gyártástudomány és -technológia Tanszék | |||
https://manuf.bme.hu/?page_id=591 | ||||
Tantárgy weblapja | https://manuf.bme.hu/?page_id=1611 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | választható PhD tárgy | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy a forgácsoláselmélet legkorszerűbb témaköreivel foglalkozik. Legfontosabb céljai a különböző forgácsolási eljárások áttekintése, a forgácsleválasztáskor fellépő energetikai, fizikai, mechanikai és tribológiai jelenségek, valamint ezek határainak és következményeinek megismerése, az anyagleválasztási folyamat különböző matematikai modelljeinek a tárgyalása. Külön figyelmet fordítunk a különleges körülmények között végzett forgácsleválasztás sajátosságainak a bemutatására is (új anyagok, szerszámanyag, mikromegmunkálás, keménymegmunkálás, ultrapreciziós megmunkálások), valamint kitérünk korszerű anyagok forgácsolhatóságának az elemzésére. Szintén bemutatásra kerülnek a felületintegritással kapcsolatos ismeretek. A tantárgy keretében foglalkozunk az anyagleválasztás végeselemes modellezésének lehetőségeivel és sajátosságaival.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átfogó ismeretekkel rendelkezik a különböző forgácsolási eljárásokról, azok kinematikájáról és sajátosságairól. Birtokában van az anyagleválasztás energetikai, fizikai, mechanikai és tribológiai jelenségeivel kapcsolatos legfontosabb ismereteknek. Ismeri az anyagleválasztás különböző modelljeit, azok vázlatos megjelenítését. Ismeri a forgácsleválasztási modellek sajátosságait és korlátait. Tájékozott a különleges körülmények között végzett forgácsleválasztási eljárásokkal kapcsolatban (pl. mikroforgácsolás, keményesztergálás). Ismeri a mérethatás fogalmát, jellemzőit, valamint a minimális forgácsvastagsággal kapcsolatos ismereteket. Átlátja a megmunkálhatóság különböző megközelítéseit, értelmezéseit, képes jól érthető összefoglalást adni korszerű anyagok forgácsolhatóságával kapcsolatban. Birtokában van a felületintegritással kapcsolatos tudásnak. Tájékozott a különböző forgácsolási eljárások végeselemes modellezésével kapcsolatban. Átlátja a különböző anyagmodelleket, azok sajátosságait, valamint az anyagleválasztás végeselemes szimuláció keretében történő megvalósításának a lehetőségeit.
Képesség
Képes bemutatni a különböző forgácsolási eljárásokat, azok kinematikáját és legfontosabb sajátosságait. Használja az anyagleválasztás energetikai, fizikai, mechanikai és tribológiai jelenségeivel kapcsolatos megismert tudását az ipari gyakorlati problémák megoldásában. Fejleszti az adott körülmények között leginkább alkalmazható anyagleválasztási modellt. Számításokat végez az adott forgácsolási körülmények esetén leginkább alkalmazható anyagleválasztási modell segítségével. Leírja a különleges körülmények között végzett forgácsleválasztási eljárások legfontosabb sajátosságiat. Elemzi mikroméretű forgácsleválasztás esetén a mréethatásból származó sajátosságokat. Azonosítja a vékonyforgácsleválasztás legfontosabb jellemzőit. Feltárja adott anyagtípus forgácsolhatóságának sajátosságiat. A felületintegritással kapcsolatos elméleti ismereteket alkalmazza az ipari környezetben forgácsolt felülettel kapcsolatos minőségi problémák megoldásában. Képes adott forgácsolási eljárás végeselemes modelljének kialakításához megfelelő szakmai támogatást nyőjtani.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Fogékony a megszerzett tudás alkalmazására a problémamegoldó technikák felhasználásával. Törekszik az új szakmai és tudományos eredmények megismertetésére. Nyitott a lehetőségek szerint helytálló bírálat vagy vélemény megfogalmazására, döntéshozásra, következtetések levonására. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét az elvégzett feladatok során.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatókkal és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a forgácsolástechnológia területének újabb ismeretekkel, tudományos eredményekkel való gyarapítására. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadások és konzultációk formájában történik. Az előadások elsősorban vetített prezentációk formájában történnek, amit táblára készített vázlatok, valamint részletes magyarázatok egészítenek ki. A tudás átadását interaktív megoldások (pl. online teszt) segítik. A hallgatók féléves feladatot dolgoznak ki a forgácsoláselmélet valamelyik releváns témakörében, lehetőség szerint a doktori munkájukhoz kapcsolódóan.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
J. Paulo Davim: Machining. Fundamentals and Recent Advances. Springer-Verlag London, 2008, ISBN: 978-1-84800-213-5
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 10. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a félév végén féléves feladatként benyújtott írásbeli dolgozat, valamint írásbeli és szóbeli vizsga alapján történik. A féléves feladat kidolgozásával kapcsolatban heti rendszerességű konzultáció szükséges. A féléves dolgozat legfontosabb eredményeit a félév végén prezentálni kell. A féléves dolgozat és prezentáció értékelése minimum 41%-os kell, hogy legyen, ez az aláírás feltétele is. A féléves dolgozat és prezentáció eredménye 50%-ban számít bele a tantárgy féléves osztályzatába. Az írásbeli vizsgán minimum 41%-os sikeresség szükséges, a szóbeli vizsgára ennek teljesülését követően kerül sor.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A félévközi részteljesítmény értékelése egy, a forgácsoláselmélet valamilyen releváns témakörében kidolgozott írásbeli tanulmány, valamint annak félév végi prezentálása alapján történik. Az oktató által – a hallgató egyetértése mellett – definiált féléves feladat lehetőség szerint illeszkedik a hallgató doktori munkájának valamelyik témaköréhez. A kidolgozott feladat célszerűen alapját képezi egy későbbi tudományos publikációnak. A részteljesítmény értékelésénél minimum 41%-ot kell elérni. A feldat eredménye részét képezi a félév végi osztályzatnak. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A félév során az előadások és konzultációk keretében elmondott, valamint a tantárgyhoz tartozó prezentációkban szereplő ismeretek, továbbá az oktató által megadott jegyzetek, könyvfejezetek, egyéb oktatást segítő és alátámasztó anyagok képezik az írásbeli vizsga során számon kért tudás alapját. A vizsgaelem elsődleges célja a folyamatszintű összefüggések és ok-okozati viszonyok, illetve az aktuális kutatási trendek felmérése. | |
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, de elégtelen teljesítése önmagában még nem von maga után elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet | |
Leírás: | A félév során az előadások és konzultációk keretében elmondott, valamint a tantárgyhoz tartozó prezentációkban szereplő ismeretek, továbbá az oktató által megadott jegyzetek, könyvfejezetek, egyéb oktatást segítő és alátámasztó anyagok képezik a szóbeli vizsga során számon kért tudás alapját. A vizsgaelem elsődleges célja a folyamatszintű összefüggések és ok-okozati viszonyok, illetve az aktuális kutatási trendek felmérése. | |
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A félév során készített tanulmány, valamint annak félév végi prezentálása nyomán megállapított eredmény 50%-ban számít bele a tantárgy osztályzatába. A tanulmány értékelése során, a feladatkiírásban megfogalmazott tartalmi követelmények mellett véleményezésre kerül a tanulmány formai megjelenése és kivitelezésének kutatói igényessége is. A prezentáció értékelése során véleményezésre kerül az előadás segédanyagainak (pl. diasor) kivitelezésének minősége és az előadás módja, stílusa. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 41 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 50 % |
Szóbeli részvizsga | 60 % |
Évközi eredmények beszámítása | 50 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 11 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 10. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki tudományok PhD képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
mérnöki számítások készítése |