Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Forgácsoló megmunkálások | |||
Manufacturing processes
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGTAG94 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Takács Márton | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | takacs.marton@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gyártástudomány és -technológia Tanszék | |||
https://www.manuf.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://manuf.bme.hu/?page_id=1815&lang=en | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGTBG01 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A forgácsleválasztási eljárások a korszerű gyártástechnológia megkerülhetetlen megmunkálási módszerei. A tantárgy célja a hagyományos ismeretek átadása mellett a legújabb fejlesztések bemutatása. A hallgatók megismerkednek a forgácsleválasztás alapjaival, a forgácsolási paraméterekkel és azok hatásaival, a forgácsolás gazdaságossági kérdéseivel, a hűtés-kenési módszerekkel, a különböző forgácsleválasztási eljárásokkal, valamint azok szerszámaival. Részletesen bemutatásra kerülnek a modern gyártási környezet szerszámozási rendszerei. Fő cél az alapozó elméleti tudás mellett az összefüggések elsajátítása és gyakorlati tapasztalatok megszerzése.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a forgácsolástechnika általánosan használt fogalomrendszerét. Érti a forgácsleválasztás mechanizmusát, alapvető összefüggéseit. Tájékozott a hagyományos és korszerű forgácsleválasztási technológiákkal kapcsolatban. Ismeri a forgácsleválasztási technológiák szerszámait, azok geometriáját, anyagait és elhasználódását. Tisztában van a forgácsolás gazdaságossági aspektusaival. Tájékozott a forgácsleválasztási technológiákhoz kapcsolódó korszerű megmunkálási környezetet sajátosságaival kapcsolatban. Ismeri a forgácsleválasztáshoz kapcsolódó megmunkálási paramétereket, a minőséget és a pontosságot befolyásoló tényezőket, valamint az ezek közötti összefüggéseket. Tisztában van a korszerű hűtés-kenési megoldási lehetőségekkel. Érti a forgácsleválasztáshoz kapcsolódó számítási összefüggéseket. Tudomása van a forgácsleválasztási technológiákhoz kapcsolódó mérési és adatgyűjtési lehetőségekről. Tisztában van a forgácsleválasztási technológiák fejlődési irányaival, fejlesztési lehetőségeivel.
Képesség
Ismeretei birtokában kiválasztja egy adott megmunkálási problémához megfelelő forgácsolási technológia és szerszámot. Kiválasztja az alternatív megmunkálási technológiák és szerszámok közül az adott időben és környezetben leginkább célszerű megoldást. Azonosítja az esetleges megmunkálási hibákat és problémákat, ezek lehetésges okait.okainak feltárására. A minőség és pontosság javítása céljából képes a megmunkálási környezet és a paraméterek megfelelő meg-változtatására. Kiszámítja a forgácsleválasztással kapcsolatos technológiai és energetikai paramétereket. Megoldja a forgácsleválasztáshoz kapcsolódó mérések problematikáját. Képes gondolatait rendezett formában, szóban és írásban kifejezni. A korszerű gyártástechnológia trendjeinek nyomonkövetésével folyamatosan fejleszti ismereteit. Kiválasztja az adott megmunkálás estén a célszerű hűtés-kenési megoldást. Javaslatot tesz a rezgésekkel terhelt forgácsolási folyamat jellemzőinek javítására. Javaslatot tesz az adott körülmények között gazdasági szempontból leginkább célszerű forgácsolási paraméterek és körülmények alkalmazására.
Attitűd
Törekszik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival történő együttműködésre. Folyamatos ismeretszerzéssel és tájékozódássa bővíti tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a forgácsleválasztási technológiák fejlődésének nyomon követésére, az aktuálisan korszerű eszköz-rendszer megismerésére, különös tekintettel a forgácsoló szerszámokra és a megmunkálásokat lehetővé tevő szerszámgépekre. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Támogatja az energiahatékonyság és a környezettudatosság elvének gyártástechnológiai feladatok megoldásában való érvényesítését..
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a forgácsleválasztási feladatok és problémák végiggondolását, valamint az adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket, törekszik ezek kijavítására. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Gondolkodásában a rendszerelvű megközelítés iránt elkötelezett. A megszerzett ismeretek, valamint az önálló tájékozódás alapján felelős döntést hoz.
Oktatási módszertan
Az előadások során a forgácsleválasztással kapcsolatos alapvető definíciók, összefüggések tisztázása, a forgácsleválasztással kapcsolatos általános ismeretek elsajátítása, valamint az egyes eljárások és ezek során alkalmazott szerszámok megismertetése prezentációk, bemutató filmek, táblára történő írás segítségével. A laborgyakorlatok során mérések önállóan és csoportmunkában, jegyzőkönyvek készítése.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2026. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban tartott vizsgán (összegző teljesítményértékelés) kívül az előadásokon és a laborokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés), valamint szorgalmi feladat alapján történik. Az előadásokon való részvétel erősen javasolt, a laborgyakorlatok 100%-án részt kell venni, valamennyi jegyzőkönyvet szakmailag elfogadható minőségben határidőre el kell készíteni.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerését és megoldását helyezi a középpontba, azaz elméleti kérdések mellett gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrész az előadásokon elhangzott elméleti tudást és a gyakorlatokon megszerzett képességeket öleli fel. A rendelkezésre álló munkaidő egységesen a feladatsor alapján kerül megállapításra. | |
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | a hallgató választása szerinti opcionális (rész)vizsgaelem, a más részvizsga alapján megajánlott vizsgaérdemjegy korlátlan mértékben módosulhat | |
Leírás: | Az írásbeli eredményt alapul véve a szóbeli kérdések megválaszolását követően alakul ki a végső eredmény. Ebben a részben a tárgykörről szerzett átfogóbb képet és annak átadására vonatkozó képességeket mérjük fel. A szóbeli részvizsga feltétele az írásbeli részvizsgán legalább 41%-os teljesítmény elérése. A vizsgáztató tanár az írásbeli teljesítmény alapján eltekinthet a szóbeli kérdezéstől, de a hallgató kérésére mindenképpen megtartandó a szóbeli rész is. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 100 % |
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 100 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan teljesített laborgyakorlat csak a teljes laborgyakorlati cselekmény ismételt elvégzésével teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 36 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát.
- Részletesen ismeri a műszaki dokumentáció készítésének szabályait.
- Átfogóan ismeri a gépészeti területen alkalmazott szerkezeti anyagok fontosabb tulajdonságait, alkalmazási területeit.
Képesség
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
- Képes a szakterületén belül felmerülő speciális problémák sokoldalú interdiszciplináris megközelítésére és megoldására.
- Képes a kreatív problémakezelésre, az összetett feladatok rugalmas megoldására, továbbá az élethosszig tartó tanulásra és elkötelezettségre a sokszínűség és az értékalapúság mellett.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
- Törekszik a műszaki szakterülettel összefüggő új módszerek és eszközök fejlesztésében való közreműködésre. Hivatástudata elmélyült.
- Elkötelezett a magas színvonalú, minőségi munkavégzés iránt, példát mutat munkatársainak e szemlélet alkalmazásában.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
- Munkatársait és beosztottjait felelős és etikus szakmagyakorlásra ösztönzi.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Fejlettebb gyártástudományi és anyagismereti, valamint alapvető informatikai tudás |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Rajzolvasási, alapvető programozási és dokumentumkészítési képességek |