Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Készüléktervezés | |||
Jig and fixture design
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGTBG52 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 1 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Szalay Tibor (71958258439) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | szalay.tibor@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gyártástudomány és -technológia Tanszék | |||
https://www.manuf.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://manuf.bme.hu/?page_id=12551 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGTBG01 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A megmunkáló rendszer elemei közötti kapcsolat biztosításának elméleti és gyakorlati alapjait mutatja be. Konkrét megvalósítási példákon keresztül ismerteti az alkatrészek helyzetmeghatározását és rögzítését, az erre szolgáló eszközök tervezési elveit és szabványos összetevőit. Bemutatja a szerszámok befogásának és helyzetmeghatározásának elterjedt módszereit és ezek összefüggését a megmunkálási pontossággal. Felhívja a figyelmet a készülékek alkalmazásának gazdasági vonatkozását is. A forgácsoló készülékek tervezésén keresztül megismertet a többi gyártóeszköz készülékezésének alapjaival (mérőkészülékek, hegesztőkészülékek, szerelőkészülékek, …).
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Megkülönbözteti megmunkálás során alkalmazott alapvető készülékeket. Érti a gyártó készülékek tervezésének szempontjait, módszereit. Tisztában van gyártókészülékek szabványos elemeivel és építőelem készleteivel. Átlátja a készülékek alkalmazástechnikai gyakorlatát. Ismeri a készülékek választásának, építésének, tervezésének helyét a gyártás- ill. konstrukciós tervezésben. Meghatározza az építőszekrény elv alkalmazási lehetőségeit a készüléképítés során. Rendszerbe foglalja a megmunkálási pontosság és gazdaságosság összefüggéseit a készülékek alkalmazásával. Birtokában van a legújabb, különleges készülék megoldásoknak. Megkülönbözteti a becsült költség és normaidő adatok szerepét a készüléktervezésben. Értelmezi a fellépő erő- és hőhatások meghatározási módszereit, az alapvető modelleket, összefüggéseket.
Képesség
Meghatározza megmunkálások során alkalmazandó készülék típusokat. Képes a munkadarab befogáshoz megfelelő készülék követelményeinek megfogalmazására. Képes egyedi befogó illetve vezető készülékek tervezésére. Felhasználja a készülék elemeket, szabványos alkatrészeket megfelelő készülék összeállítására. Meghatározza az egyedi, moduláris illetve univerzális készülékek alkalmazási lehetőségeket. Kiválasztja az előírásokat ellenőrzések és minőségbiztosítás kialakítására. Értelmezi a gyártási tervet, az abban meghatározott előírásokat, és ennek megfelelően választ készüléket. Képes további gyártási, ellenőrzési feladatokhoz készülékek tervezésére, összeállítására. Feltárja a méretpontosság és a méretláncok elemzésével a készülékek beállítási, gyártási pontosságát. Megoldja a készülékek üzemeltetését, karbantartását a gyártási folyamat során.
Attitűd
Az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival részt vesz a problémamegoldásokban. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, szélesíti látókörét. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a gazdaságosság és a minőség elvének a gyártási feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a gyártási, szerelési feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket, és aszerint folytatja munkáját. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a gyakorlatok végrehajtásában. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazva végzi feladatait. A fenntartható fejlődés és a környezetvédelem szempontjait elfogadja munkája során.
Oktatási módszertan
Előadások során az alapvető definíciók, összefüggések készüléképítési és -tervezési megoldások megismertetése, számítási és tervezési gyakorlatokon az alapvető készüléktervezési lépések és számítások bemutatása történik. Kommunikáció írásban és szóban, valamint az IT eszközök és technikák használatával, önállóan és csoportmunkában végzett laborgyakorlatokon valósul meg. Önálló tervezési feladat segítségével mélyítjük el a megszerzett ismereteket.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2024. június 30. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (két összegző tanulmányi teljesítményértékelés) kívül egy évközi házi feladat (részteljesítmény értékelés) és a gyakorlatokon, laborokon tanúsított aktív részvétel alapján történik. A zárthelyi jellegű összegző teljesítményértékelések és a házi feladatnak egyenként is legalább 40% teljesítését várjuk el. A sikertelen teljesítések esetén egyenkénti illetve összevont pótlására a félév végén lehetőséget biztosítunk.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerését és megoldását helyezi a középpontba, azaz elméleti kérdések mellett gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tan-tárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája a részben egyénileg, részben csoportosan készített házi feladat. A házi feladat témája egy egyszerű alkatrész befogókészülékének megtervezése. A feladat beadási határideje a félév utolsó gyakorlati órája. A részteljesítmény értékelés pontszámait a tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek teljesítési színvonala alapján a gyakorlatvezető határozza meg; |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 70 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 30 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 92 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 92 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 80 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 100 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan teljesített laborgyakorlat csak a teljes laborgyakorlati cselekmény ismételt elvégzésével teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 21 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. június 30. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát.
- Ismeri és érti a műszaki szakterülethez kapcsolódó és a szakmagyakorlás szempontjából kiemelt fontosságú más területek (elsősorban logisztikai, menedzsment, környezetvédelmi, minőségbiztosítási, információtechnológiai, jogi, közgazdasági, munka- és tűzvédelmi, biztonságtechnikai területek) terminológiáját, főbb előírásait és szempontjait.
- Rendelkezik a gépészeti területhez kapcsolódó méréstechnikai és méréselméleti ismeretekkel.
Képesség
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes eredeti ötletekkel gazdagítani a gépészeti szakterület tudásbázisát.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
- Felvállalja a műszaki szakterülethez kapcsolódó szakmai és etikai értékrendet.
- Törekszik arra, hogy mind saját, mind munkatársai tudását folyamatos ön- és továbbképzéssel fejlessze.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
- Működési területén önállóan hoz szakmai döntéseket.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
gyártástechnológiai és gépelemek ismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
rajzolvasási és informatikai képességek |