Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Karcsú (lean) gyártás | |||
Lean manufacturing
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGTBV02 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Szalay Tibor (71958258439) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | szalay.tibor@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gyártástudomány és -technológia Tanszék | |||
https://www.manuf.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://manuf.bme.hu/?page_id=12572 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGTBG01 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tárgy keretében megismerhetők a karcsú azaz lean szemlélet alapjai, a karcsú gyártás kialakításának módszerei, gyakorlati példákon keresztül begyakorolhatók a lean technikák, példaként a magyarországi vállalatokban kialakított termelési rendszerek és struktúrák is bemutatásra kerülnek. Az alapfogalmakon túl számos gyakorlati módszer alkalmazásával, hatásával is foglalkozik a képzés. A gyártási folyamatok kapcsolódó területei (karbantartás, üzemeltetés, termelésirányítás) is a szükséges szinten bemutatásra kerülnek.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átlátja a lean szemlélet gyártási rendszerekben megvalósított alkalmazásait. Azonosítja az alapvető lean eszközöket, azok funkcióit, alkalmazását. Érti megvalósult termelési rendszerek és a lean gyártás kapcsolatát. Azonosítja az értékteremtő folyamat és a veszteségek felmérésének, feltérképezésének eljárásait. Birtokában van az érték és anyagáram folytonossá tétele eszközeinek. Tisztában van a vevő (fogyasztó) szemléletű gyártási kultúra fontosságával. Ismeri a folyamatos tökéletesítés elvének megvalósítását. Összegyűjti a termelési folyamatban fellelhető közvetlen és közvetett veszteségek forrásait. Értelmezi a gyártási folyamat lean szemléletű fejlesztési lehetőségeit. Különbséget tesz az értékteremtő és az értéket nem hozzáadó folyamatelemek között.
Képesség
Azonosítja a gyártási feladatok elemzése nyomán az értékteremtő folyamatelemeket, és a veszteségeket termelő problémákat. Használja a lean eszközöket az értékteremtő folyamat folytonosságának biztosítására, a veszteségek csökkentésére. Képes a gyártási/szerelési folyamat környezetének, szervezésének tudatos átalakításával a hatékonyságot növelni, a költségeket csökkenteni. Meghatározza az anyagmozgatási, logisztikai feladatokban a húzó típusú, vevői igényeket kielégítő szervezés feladatait. Megoldja a gyártási folyamatban résztvevőkkel történő folyamatos kommunikációval a gyártás folytonos javítását, tökéletesítését. Feltárja a gyártási folyamat közvetlen és közvetett veszteség forrásait. Kiválasztja az értékteremtő folyamatok arányának növeléséhez szükséges lean módszereket. Elemzi az aktuális gyártási folyamatot a jelenállapot térkép felvételével. Elkészíti a kanban kártyás anyagmozgatási rendszer kártyáit és működési rendjét. Fejleszti a gyártási folyamat hatékonyságát a lean eszközök széles körének alkalmazásával.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, szélesíti látókörét. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a gazdaságosság és a minőség elvének a gyártási feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a gyártási, szerelési feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket, és aszerint folytatja munkáját. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a gyakorlatok végrehajtásában. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazva végzi feladatait. A fenntartható fejlődés és a környezetvédelem szempontjait elfogadja munkája során.
Oktatási módszertan
Előadások során az alapvető definíciók, összefüggések, hatékonyság növelési módszerek és jellegzetes megoldások, példák kerülnek ismertetésre. A gyakorlati módszereket többnyire esettanulmányokon keresztül mutatjuk be. A laboratóriumi foglalkozásokon a tanszéki környezetben megvalósított mintafeladatokon keresztül önálló munkával végzik a megismert módszerek konkrét alkalmazásait a hallgatói csoportok.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://manuf.bme.hu/?page_id=12572
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2024. június 30. |
Általános szabályok
A tudás és képesség kompetenciák, a megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félév végén megírandó zárthelyi dolgozaton (összegző teljesítményértékelés) kívül a laborokon tanúsított aktív részvétel, és az ott kiadott feladatok megfelelő színvonalú megoldása (részteljesítmény értékelés) alapján történik. A laboratóriumi feladatokat csoportokba szervezve, team munkában elvégezve kell teljesíteni, a csoporton belüli munkamegosztást önállóan szervezi a csoport, így az értékelésnél az esetleges differenciálás is a hallgatók felelősségi körébe tartozik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző teljesítmény értékelés, záró zárthelyi dolgozat az előadásokon és a laboratóriumi gyakorlatokon átadott tudás és képesség jellegű kompetenciák felmérésével az érdemjegy jelentős hányadát adja. A dolgozat sikertelensége esetén javítási lehetőség van, illetve a jobb eredmény elérésére is lehetőséget biztosítunk a javító, ismétlő dolgozat megírásával. A teljesített laboratóriumok és feladatok esetén keresztfélévben a dolgozat megírásával lehet érdemjegyet szerezni. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 5 | |
Célja, leírása: | A laborgyakorlatokon az egyes lean módszereket nemcsak bemutató jelleggel, hanem önálló feladatként is teljesítenie kell a végrehajtó csoport tagjainak. A módszer sikeres alkalmazása esetén tekintjük a laboratóriumot elfogadottnak. A feladatot csapatmunka formában kell teljesíteni, a dokumentációt a labor után, legkésőbb a következő labor időpontjáig kell beadni. A 6 laborfeladatból 5 megoldása kötelező. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 70 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 30 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 92 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 92 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 80 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 20 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 12 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. június 30. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Ismeri és érti a műszaki szakterülethez kapcsolódó és a szakmagyakorlás szempontjából kiemelt fontosságú más területek (elsősorban logisztikai, menedzsment, környezetvédelmi, minőségbiztosítási, információtechnológiai, jogi, közgazdasági, munka- és tűzvédelmi, biztonságtechnikai területek) terminológiáját, főbb előírásait és szempontjait.
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik a gépészeti terület gép-, rendszer- és folyamattervezési módszereiről.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Korszerű ismeretszerzési és adatgyűjtési módszerek felhasználásával innovatív módon képes megoldani a szakterületén felmerülő speciális műszaki problémákat.
- Képes a gépészeti rendszerek és folyamatok tervezésében, szervezésében és működtetésében használatos eljárások, modellek, információs technológiák alkalmazására és azok továbbfejlesztésére.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
- Törekszik a környezettudatosság, az egészségtudatosság és fenntarthatóság elvárásainak megfelelően megszervezni és elvégezni feladatait.
- Megszerzett műszaki ismeretei alkalmazásával törekszik a megfigyelhető jelenségek minél alaposabb megismerésére, törvényszerűségeinek leírására, megmagyarázására.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
- Kezdeményező szerepet vállal műszaki problémák megoldásában.
- Működési területén önállóan hoz szakmai döntéseket.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
gyártástechnológiai tudás |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
számítástechnikai (szoftver) eszközök használata |