Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Minőségbiztosítás a gyakorlatban | |||
Quality assurance in practice
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGTBV03 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Zentay Péter Zoltán (71520573676) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | zentay.peter.zoltan@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gyártástudomány és -technológia Tanszék | |||
https://manuf.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://manuf.bme.hu/?page_id=517 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
Az Audi Hungaria jármű és motorgyártásának megismertetése minőségbiztosítási szemszögből. A kiválasztott szakterületek munkájának bemutatása az előadások során számos, a mindennapokból hozott példákkal és a szemesztert lezáró gyakorlati nappal az Audi Hungariánál, amikor a hallgatók kipróbálhatják magukat a valóságos minőségbiztosítási folyamatokban. Hasznos gyakorlati ismeretek átadása a hallgatóknak videók és alkatrészek segítségével.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átfogó tudássaé rendelkezik a projekt alapfogalmában és a termékkeletkezési folyamatban. Pontos ismerettel rendelkezik a termékkeletkezési folyamat egyes lépéseiről: Tolerancialáncvizsgálat, változások áttekintése, felelősségi körök meghatározása, adat ellenőrző modell vizsgálata, színősszeállítás, tartósteszt. Méréstechnikai ismretekkel rendelkezik: Geometriai mérések a járműgyártásban Koordinátarendszer. Kellően ismeri a Referenciapontokat [RPS], a jármű koordináta rendszerét, pozíció meghatározását a jármű koordináta rendszerében. Ismeri a Tolerancia 3D koordináta mérőgépek felépítését, elvi működését, mérési programok / mérési pontok / mérési lapok kidolgozását. Tájékozott a digitalizáció jegyében történő változás folyamaáról, a mérési stratégia 2.0-ról az Audi Minőségbiztosításánál. Ismeri a digitalizálás célkitűzését az alkatrészkör,alkalmazott mérőrendszerek és a digitalizálás folyamatát.. Tudomása van a folyamat és rendszerauditról: Az Audi minőségirányítási rendszerének alapjai, Szerepi, felelősségei. Tisztában van a járműaudit fogalma és feladata valamint a járművek vizsgálatával, zónaleírással a hibasúlyosság definíciójával, hibabesorolásokkal. Tájékozott a dinamikus rövid audit fogalmát a fényszóróvizsgálat, funkció és komfortvizsgálat, tömítettségvizsgálatoknál.
Képesség
Kiválasztja a kapcsolatrendszereket, szinergiákat telephelyen belül. Alkalmazza a digitális információk elemzése – virtuális analízisek formájában. Megválasztja motor és alsótérvizsgálat valamint a hibaképek elvi értékelését. Javaslatot tesz a szériafelügyelet folyamat-, és termékoptimálás elvi végrehajtásáról és értékeléséről. Értelmezi a globalizáció és Ipar 4.0 kihívásokat a minőségmenedzsment alapjfeltevéseit. Alkalmazza a szabványokat: ISO 9001, IATF 16949 és VDA köteteket. Meghatározza Dokumentációs rendszer felépítését, dokumentumok fajtáit, az auditok menetét. Meghatározza Beszállítói menedzsment szakterületeket átfogó folyamatai Program Kritikus Beszállítókra. Értelmezi Vizsgált anyagok értékelésének folyamata: Műanyagok, habok, kompozitok, gumik, textilek, bőrök, fóliák, alu optikák, lakkok, bevonatok. Alkalmazza Motoraudit elvégzése: Termékspecifikáció Törvényi szabályok Kimondott és kimondatlan vevői elvárások.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit következetesen és folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, ismeretét és az adott témakörben tájékozottságát. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára és ismeretére. Törekszik a minőségbiztosítási problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra, és feldolgozásra. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének minőségbiztosítási feladatok megoldásában való érvényesítésére. Nyitott a komplex autóipari összefüggések, módszerek megismerésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a minőségbiztosítási feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket és bírálatokat. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Gondolkozásában rendszerelvű megközelítést végezve együttműködik módszereket alkalmaz. Felelősséget érez az autóipar problémái, valamint a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
Oktatási módszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák. Videók, esettanulmányok, és alkatrészek bemutatása, elemzése, részletes áttanulmányozása. A gyakorlati napon betekintést nyerhetnek az Audi Hungaria világába. (gyárlátogatás, területek megtekintése, kerekasztal beszélgetés).
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2024. január 31. |
Általános szabályok
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Katalógusos a tárgy . Kötelező részvétel az előadások 70%-án. 13 előadásból kötelező minimum 9-en részt venni. Ezzel ellemőrizhető, hogy a hallgatók a felkészüléshez szükséges minimális tudást elsajátították. Az órákon interaktivitást elvárható, illetve folyamatos szóbeli visszacsatolás történik. Írásbeli vizsga a félév anyagából, melynek célja, hogy a hallgatót számot adjon, hogy a tantárgyban átadott tudást megfelelőképpen elsajátította. Feleletválasztós teszt. 20 kérdésre kell válaszolni. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések csak ÖSSZEVONTAN javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 25 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. január 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Képesség
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
- Felvállalja a műszaki szakterülethez kapcsolódó szakmai és etikai értékrendet.
- Törekszik a munka- és szervezeti kultúra etikai elveinek betartására és betartatására.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Általános gépész vagy gépjárműipari ismeretek, ezen belül gyátástechnológiai és minőségbiztosítási ismeretek. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Érdeklődés tanusítás a gépjárműipari gyártástechnológiák és minőségbíztosítás területén. |