Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Gyártástudomány | |||
Manufacturing Science
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGTNGK1 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Szalay Tibor | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | szalay.tibor@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gyártástudomány és -technológia Tanszék | |||
http://manuf.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://manuf.bme.hu/?page_id=31 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy a gyártási és termelési folyamatok alapvető tervezési és szervezési feladatait megismertesse. Bemutatja azokat a módszereket, eljárásokat valamint szoftvereket, amelyek segítségével hatékonyan elvégezhető a gyártási és termelési folyamatok gazdaságos, és a minőségi követelményeket is biztosító tervezése. Megismertet olyan szervezési eljárásokkal, amelyek a termelés folyamatos üzemeltetését és maximális hatékonyságát eredményezik. A gyártási folyamat logisztikai feladatai, a termelés ütemezési feladatai, a kapacitás tervezési módszerek, a lean gyártási alapelvek egészítik ki a gyártási folyamattervezési ismereteket ebben a tantárgyban. A tárgy előkészíti a gyártástechnológiai ismereteket mélyebben megismerni vágyók valamint a termelésmenedzsment iránt érdeklődést tanúsítók számára a specializációs továbbtanulást, illetve valamennyi a gyártásban, termelésben elhelyezkedő gépészmérnök számára a napi gyakorlatban előforduló fogalmak megismerését is segíti.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a gyártási és termelési folyamat alapfogalmait. Tisztában van a gyártási eljárások termelési folyamatban játtszott szerepével helyével. Érti a termelés és a gyártás során alkalmazott szervezési és menedzsment módszerek feladatát és hatásait. Tájékozott a gyártási minőségbiztosítás és a karcsú gyártás eszközei és módszerei tekintetében. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a gyártási folyamat egyes lépéseiről, azok sorrendjének meghatározásáról, a folyamatot befolyásoló jellemzőkről és paraméterekről. Érti gyártásban alkalmazott berendezések szerepét, működését, az azokhoz kapcsolódó gyártóeszközök feladatait. Ismeri a gyártási és termelési folyamatok irányítására, tervezésére és szervezésére alkalmas legfontosabb szoftvereket, az azokban rejlő lehetőségeket. Átlátja az alkalmazott tervezési és szervezési módszerek elvét, azok előnyeit és hátrányait, alkalmazási korlátjait. Értelmezi a gyártás illetve termelés megrendelőinek igényeit, a folyamatban résztvevők elvárásait. Érti a fogyasztói követelményeket és a gyártási, termelési folyamat vezérlő paramétereit.
Képesség
Alkalmazza a gyártási és termelési folyamatok fogalmait, meghatározásait. Meghatározza a gyártási illetve a termelési folyamat optimális működését biztosító feltételeket, paramétereket. Kiválasztja a megfelelő tervezési és szervezési módszereket, szükséges számítási eljárásokat, és a probléma megoldásához szükséges szoftvereket. Képes alkalmazni a minőségbiztosítás és a lean gyártás alapvető módszereit. Rangsorolja a műszaki elvárásokból levezethető esetenként egymásnak ellentmondó feltételeket, és mérnöki döntést hoz. Meghatározza a gyártási folyamat teljesítéséhez szükséges berendezéseket, gyártóeszközöket. Alapszinten használja a gyártási folyamatok és termelési rendszerek működtetéséhez, irányításához, optimálásához használatos szoftvereket. Meghatározza a felmerülő tervezési, szervezési feladathoz illeszkedő módszereket és eljárásokat. Értelmezi a fogyasztói illetve megrendelői igényekből levezethető műszaki körülményeket, elvárásokat. Képes meghatározni a gyártási folyamathoz szükséges eljárásokat, azok paramétereit.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti az gyártási és termelési folyamatokhoz kapcsolódó tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a gyártási és folyamatmérnöki problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az hatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét a gyártási és termelési feladatok megoldása során. Figyelemmel követi a társadalmi, gazdasági és politikai rendszerben bekövetkező változásokat. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a gyártástechnológiai, a termelésmenedzsment problémái, valamint a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadás és tantermi gyakorlat keretében zajlik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az ismeretek alkalmazására és elsajátítására a szemináriumi foglalkozásokon kerül sor, ahol alapvető számítási és tervezési feladatok készség szintű begyakorlását végzik. A szemináriumokon bemutatott szofverek kezelését, használatát gyakorlati feladatokon keresztül önálló munkával mélyítik el.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Kalpakjain,Schmid: Manufacturing Engineering and Technology, Prentice-Hall Inc. Publ.2001, ISBN 0-201-36131-014
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre könyv vagy jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2024.
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://manuf.bme.hu/?page_id=31
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése egy évközi írásbeli összegző teljesítménymérés, ami az írásbeli vizsgán történik. A vizsga az előadásokon ismertetett tudás kompetenciákat és a szemináriumi foglalkozásokon begyakorolt számítási és tervezési kompetenciákat egyarán számonkéri. A vizsgán kizárólag az engedélyezett és a vizsgáztató által ismertetett segítségek, eszközök vehetők igénybe. A vizsgára bocsáthatóság feltétele a szemináriumi foglalkozások legalább 75%-án történő ellenőrzött részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tárgy évközi teljesítésének, tehát az aláírás megszerzésének az a feltétele, hogy a szemináriumi foglalkozásokon ellenőrzött formában részt vegyenek a tárgyat teljesítő hallgatók. Az aláírás megszerzéséhez elegendő a szemináriumi foglalkozások 75%-án, vagy ennél több alkalommal aktívan részt venni. A szemináriumi foglalkozásokból pótlási alkalmat nem szervezünk. Méltányolandó egyedi esetek elbírálása a tárgyfelelős oktató kompetenciája. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tanulási eredmények értékelése egy összegző teljesítménymérés, írásbeli vizsgaalkalommal történik. A vizsgán az előadásokon elhangzott tudás kompetenciák és a szemináriumi foglalkozásokon gyakorolt képesség kompetenciák egyaránt számonkérésre kerülnek. A vizsga röviden megválaszolandó fogalmi ismereteket, esszé jellegű, kifejtendő kérdéseket, számítási illetve gyakorlati típusú feladatokat is tartalmazhat. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 92 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 92 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 75 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 39 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Széles körű elméleti és gyakorlati felkészültséggel, módszertani és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik az összetett gépészeti rendszerek és folyamatok tervezéséhez, gyártásához, modellezéséhez, üzemeltetéséhez és irányításához.
- Ismeri a vezetéshez kapcsolódó szervezési eszközöket és módszereket, a szakmagyakorláshoz szükséges szakterületi jogszabályokat.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes integrált ismeretek alkalmazására a gépek, a gépészeti berendezések, rendszerek és folyamatok, a gépipari anyagok és technológiák, valamint a kapcsolódó elektronika és informatika szakterületeiről.
- Képes a rendszerszemléletű, folyamatorientált gondolkodásmód alapján a komplex rendszerek globális tervezésének elsajátítására.
Attitűd
- Törekszik a minőségi követelmények betartására és betartatására.
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Ismeri a gépgyártás alapvető eljárásait, azok üzemeltetési, tervezési és optimálási módszereit. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Képes a szükséges gyártási folyamatok kiválasztására, sorbarendezésére, megtervezésére. |