Tantárgy neve (magyarul, angolul) | CAD/CAM/CNC programozás és technológia | |||
CAD/CAM/CNC programming and technology
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGTZC01 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 1 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Geier Norbert (75984925113) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | geier.norbert@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gyártástudomány és -technológia Tanszék | |||
https://manuf.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://manuf.bme.hu/?page_id=33&lang=en | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókkal a CAD és CAM rendszerek felépítését és alapvető funkcióit, a számítógéppel segített gyártás (CAM: Computer Aided Manufacturing) alapfunkcióit, alapfeladatait. A tantárgy végigvezet a CAM programozás folyamatán, érintve a 2,5D és 3D szerszámpálya-vezérlést megvalósító alkalmazásokat. Az egyes pályagenerálási módok és stratégiák megismertetése eseti példákon keresztül történik.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a CAD/CAM alkalmazásokat definiáló általános fogalmakkal. Tisztában van a CAD és CAM alkalmazások alapfunkcióival. Megkülönbözteti a CAD és CAM feladatkörök szerepét, funkcióit a különálló CAM és CAM rendszereken belül. Átlátja a CAM programozás lépéseit és az egyes lépésekben végrehajtandó feladatokat. Ismeri a processzor-posztprocesszor elv lényegét és CAM progrembéli megvalósítását. Ismeri a CAM programozás egyes lépéseit és azok szerepét a megmunkálástervezésben. Érti a CAM programban megadandó paramétereknek a megmunkálási folyamatra gyakorolt hatását. Ismeri az alkalmazható beépített mozgásstratégiákat. Érti az egyedi szerszámpályák és gépi funkciók programozását. Átlátja a CAM technológiai adatbázisait és azok kezelését.
Képesség
Képes folyamatorientált módon a CAM rendszerekben történő gyártásprogramozás során végrehajtandó feladatokat megoldani. Különbséget tesz a gyártásprogramozáshoz szükséges CAD és CAM adatok információtartalma között. Értelmezi a CAD és CAM adatok gyártásprogramozásra és megmunkálásra gyakorolt hatását. Képes kiválasztani az adott műszaki követelmények – munkadarab geometriája és felületi minősége – alapján a megfelelő megmunkálási és pályagenerálási módot, stratégiát. Képes önállóan meghatározni a technológiai és szerszámpálya-generálási paramétereket adott műszaki követelmények – munkadarab anyaga, geometriája, felületi minősége – alapján. Értékeli a CAM programozás kimenetét adott műszaki követlemények – megmunkálás teljessége, időtartama – alapján. Feltárja a CAM programozás kimenetének ellenőrzése során esetlegesen felmerülő hibák okait és azok kiküszöbölési módjait. Meghatározza a megfelelő előgyártmányt, készüléket, ciklust, szerszámot. Elkészíti a megmunkálás eredményének különböző szemléltetését. Használja a CAM geometriai és technológiai interfész lehetőségeket.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti aCAD és CAM programozással kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az integrált CAD/CAM rendszerek megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Felelősséget érez a feladatmegoldás során érintett eszközök, berendezések műszaki és esztétikai épsége iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása gyakorlat és laboratóriumi gyakorlat keretében zajlik. Az ismeretek átadására, alkalmazására és készségszintű elsajátítására a laboratóriumi gyakorlatokon és tantermi gyakorlatokon kerül sor, ahol vezetett feladatmegoldáson, illetve egyéni projektmunka végzésén keresztül sajátíthatók el a képesség kompetenciák. A hallgatók által készített CNC programok a laboratóriumban iteratívan tesztelésre és lefuttatásra kerülnek.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Mátyási Gy. (szerk.): CAM-tankönyv, Typotex, 2012. ISBN: 139789632795362
Jegyzet
Boór F.: CAM stratégiák. Tantárgyi segédlet, 2018.
Boór F.: CAD/CAM szó- és kifejezéstár. Tantárgyi segédlet, 2012.
Geier N.: CAD/CAM alkalmazások gyakorlati útmutató. Tantárgyi segédlet, 2020
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. február 1. |
Hatályosság vége: | 2025. február 1. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése egy kurzus végi összegző teljesítménymérés alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája egy egy összetett számítógépes feladatmegoldásban (CAD/CAM/CNC programozás) realizálódik. A sikertelen feladatmegoldás esetében a feladat még egyszer megismételhető.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelés alapvető célja az attitűd, valamint az autonómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy kizárólag számítógépes feladatmegoldásban realizálódik. A tanórán megoldandó CAM programozási feladat eredményes megoldásához szükséges a kurzus látogatása során szerzett szakmai ismeretek és képességek. A feladattal legfeljebb 100 pont szerezhető, minimum 40% teljesítendő. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 25 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. február 1. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri és érti a műszaki szakterület ismeret- és tevékenységrendszerének alapvető tényeit, határait és a fejlődés, fejlesztés várható irányait.
- Átfogóan ismeri a gépészeti területen alkalmazott szerkezeti anyagok fontosabb tulajdonságait, alkalmazási területeit.
- Részletesen ismeri a műszaki dokumentáció készítésének szabályait.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes integrált ismeretek alkalmazására a gépek, a gépészeti berendezések, rendszerek és folyamatok, a gépipari anyagok és technológiák, valamint a kapcsolódó elektronika és informatika szakterületeiről.
- Képes a kreatív problémakezelésre, az összetett feladatok rugalmas megoldására, továbbá az élethosszig tartó tanulásra és elkötelezettségre a sokszínűség és az értékalapúság mellett.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
- Törekszik arra, hogy mind saját, mind munkatársai tudását folyamatos ön- és továbbképzéssel fejlessze.
- Törekszik a minőségi követelmények betartására és betartatására.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
- Döntéseit körültekintően, más szakterületek (elsősorban jogi, közgazdasági, energetikai és környezetvédelmi) képviselőivel konzultálva, önállóan hozza, melyért felelősséget vállal.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
műszaki rajz értelmezése és forgácsolástechnológiai alapok ismerete |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Képes önállóan jegyzetelni és aktívan részt venni az órákon |