Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Fény- és világítástechnika | |||
Lighting and illumination technology
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMIBMFV | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Nagy Balázs Vince (71428949344) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | nagyb@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
http://www.mogi.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.mogi.bme.hu/oktatas/BMEGEMIBMFV | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEMIBMMO | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEFOAMO8 |
Célkitűzés
A fénytechnika (fotometria) alapelveinek, mennyiségeinek megértése és alkalmazása fénytechnikai feladatokban. Spektrális optika alapjainak, elektromágneses sugárzások optikai, energetikai és biológiai hatásainak megismerése. Fényforrások ismerete, jellemzése, mérése, értékelése. A fénytechnikai ismeretek alkalmazása világítástechnikai rendszerek vizsgálatában, minősítésében valamint tervezésében.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri az elektromágneses sugárzások fajtáit, azok hatásait, valamint a fotometria alaptörvényeit és a spektrális optika alapjait. Ismeri a fénytechnika alapmennyiségeit (fénysűrűség, megvilágítás, fényerősség, fényáram) és mértékegységeit. Ismeri a fénytechnikai mérések alapelveit és berendezéseit, valamint a fényforrások fajtáit és működési elvüket és a legújabb fejlesztési irányokat (LED, OLED, PLED). Átlátja a világítástervezés követelményeit és szempontjait, a különböző részterületek (járművilágítás, közvilágítás, belső téri világítás, sportvilágítás, színházi- és stúdióvilágítás, egyéb világítás) igényeit és előírásait. Ismeretekkel rendelkezik a világítástervező szoftvereket és azok használatát, valamint a fotometriai tervező szoftverek működését, a raytracing elveket és alkalmazásukat illetően. Tájékozott a vonatkozó fotometriai és világítástechnikai szabványokat (EN, CIE, IEC), a szabványosító testületek felépítését és aktuális kutatási témáit illetően. Érti a világítási környezet jellemzőit és méréstechnikai módszereit, a fotometria kalibrációs módszereit és eszközeit, etalonjait. Tisztában van a világítástechnikai biológiai és humán hatásaival. Tájékozott a fotometria és a világítástechnika orvostechnikai alkalmazásait illetően. Átlátja a világítástechnika környezetvédelmi szempontjait és szabályozását.
Képesség
Képes fénytechnikai számítások elvégzésére spektrális és energetikai összetevők figyelembevételével. Képes fénytechnikai alapmennyiségek mérésére, a mérőeszközök kezelésére. Megoldja a fénytechnikai mérőeszközök kalibrációjának feladatát. Képes a fényforrások jellemzőinek mérésére és szabványosított jegyzőkönyvek kiállítására. Világítástechnikai tervezést manuális és szoftveres módon egyaránt végez. Megoldja a világítási környezet műszeres vizsgálatát és az eredmények elemzését. Javaslatot tesz az emberi érzékelés és a környezetvédelem szempontjai alapján optimális világítási környezet tervezésére. Feltárja a világítási rendszerek problémáit, azok javítási lehetőségeit. Feltárja a világítási rendszerek környezeti és biológiai hatásait. Széleskörű megközelítéssel értelmezi fotometriai feladatait.
Attitűd
Törekszik fény- és világítástechnikai ismereteinek kibővítésére, a technika legújabb eredményeit is figyelembe véve. Rendszerbe szervezi a fény- és világítástechnikai elvek és eszközök alkalmazási lehetőségeit. Nem elégszik meg a legegyszerűbb megoldási ötlettel, törekszik a jobb, felelősebb megoldás megvalósítására. Törekszik a költséghatékony, fenntartható, emberi és környezetvédelmi szempontból megfelelő rendszerek kialakítására. Nyitott az új megoldásokra, valamint a folyamatos fejlődésre.
Önállóság és felelősség
Koncentrál tervezési feladatára, felismeri a munkája során elkövethető hibalehetőségeket – saját munkáját ellenőrzi. Lényeglátással különbözteti meg az egyes hibaokozókat, az elhanyagolásokat felelősséggel és ellenőrizve végzi. Fotometriai számításait nagy pontossággal végzi, elhanyagolásukat, kerekítéseket csak a számítások végén alkalmaz. Büszke a saját konstrukciójára, de elfogadja mások kritikáját is. Felelősséget vállal munkájáért, valamint elért eredményeiért.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során elválik egymástól az előadás, a tantermi gyakorlat és laboratóriumi gyakorlat, mind tartalmában, mind pedig módszertanában. Az előadások és a tantermi gyakorlatok alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott ismereteket. A laboratóriumi gyakorlatokon oktatói segítséggel, de elsősorban önálló munkával elvégzendő mérések zajlanak. Az előadások és a főbb (on-line) elérhető írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Simons, R.H., Bean, A.R. Ligthing Engineering: Applied Calculations. (2008) Routledge. ISBN 978-1-136-38736-4
Schanda, J. (2007) Colorimetry, understanding the CIE system. John Wiley and Sons, ISBN 978-0-470-04904-4
DiLaura, D.L. et al. The Lighting Handbook (2011) Illuminating Engineering. ISBN 78-0-87995-241-9
Jegyzet
Ábrahám György, Wenzelné Gerőfy Klára, Antal Ákos, Kovács Gábor: Műszaki optika. tankönyvtár.hu, 2014.
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBMFV
http://mogi.bme.hu/TAMOP/muszaki_optika/index.html
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2023. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények évközi értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző teljesítményértékelések - 1ZH és 2ZH), egy darab házi feladat (részteljesítmény értékelés - HF), valamint a laboratóriumi gyakorlatok elvégzése és jegyzőkönyvek elkészítése (részteljesítmény értékelés - JKV) alapján történik. A félévközi érdemjegy megszerzésének feltétele mindkét összegző teljesítményértékelés, a házi feladat, valamint az összes jegyzőkönyv egyenkénti sikeres teljesítése.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Az összegző teljesítményértékelések (zárthelyi dolgozatok - 1ZH, 2ZH) célja a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelése 2 db zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozatok alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszálnak, így a problémafelismerést és -megoldást helyezik a középpontba, feleletválasztós, szöveges választ igénylő, vagy számpéldát megoldó típusú feladatokból állnak. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 45-45 perc. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 7. és 13. heti előadások időpontjában kerül sor. Az eredményes teljesítéshez egyenként minimum 40%-ot el kell érni. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés (házi feladat - HF) a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája egy 2-3 fős csoportban elvégzett műszaki feladat kidolgozása és dokumentálása. Az eredményeket a hallgatótársak és a tantárgy oktatói előtt prezentálni kell, a dokumentációt a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontig, előreláthatólag a 14. hét végéig kell beadni. Az eredményes teljesítéshez minimum 40%-ot el kell érni. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés (jegyzőkönyv - JKV) a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája a laboratóriumi foglalkozásokon való aktív részvétel és a laboratóriumi mérések eredményei alapján jegyzőkönyv elkészítése. A méréseket és a jegyzőkönyveket 2-4 fős csoportokban kell elkészíteni. Az eredményes teljesítéshez jegyzőkönyveknént minimum 40%-ot el kell érni. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 100 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 70 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 8 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 19 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2023. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
mechatronikai_mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Összefüggéseiben ismeri és alkalmazza a mechatronikai mérnöki szakmához kötött természettudományos és műszaki elméleti ismereteket és ok-okozati összefüggéseket.
- Elsajátította az elméletileg megalapozott, rendszerszemléletű gyakorlatorientált mérnöki gondolkodásmódot.
- Ismeri a szakterületéhez kapcsolódó információs és kommunikációs technológiákat.
Képesség
- Képes eredeti ötletekkel gazdagítani a szakterület tudásbázisát.
- Képes a kreatív problémakezelésre és az összetett feladatok rugalmas megoldására, továbbá az élethosszig tartó tanulásra és elkötelezett a sokszínűség és az értékalapúság mellett.
- Felkészült, hogy szakterületén, anyanyelvén és legalább egy idegen nyelven publikációs, prezentációs tevékenységet és tárgyalásokat folytasson.
Attitűd
- Törekszik szakmai kompetenciái fejlesztésére.
- Törekszik a feladatait szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani.
- Törekszik az önművelésre, önfejlesztésre aktív, egyéni, autonóm tanulással.
Önállóság és felelősség
- Kezdeményező szerepet vállal műszaki problémák megoldásában.
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |