| Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Képelemzési és szimulációs eszközök | |||
|
Tool of Image Analysis and Simulation
|
||||
| Tantárgykód | BMEGEMIBMKS | |||
| Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
| Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
| óraszám (heti): | 2 | 0 | 2 | |
| jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
| Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
| Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
| Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Kiss Rita Mária | ||
| beosztása: | egyetemi tanár | |||
| elérhetősége: | rita.kiss@mogi.bme.hu | |||
| Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
| https://www.mogi.bme.hu | ||||
| Tantárgy weblapja | https://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBMKS | |||
| Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
| Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
| Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEMIBMGP | ||
| Gyenge előkövetelmény | BMEGEMIBMSA | |||
| Párhuzamos előkövetelmény | ||||
| Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
| Kizáró feltétel | BMEGEMIBMKV | |||
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy a hallgatók összetett mechatronikai problémák megoldását segítő gyakorlati képfeldolgozási, modellalkotási és végeselem (VEM) ismeretekre tegyenek szert, megismerkedjenek a mechatronkiai szerkezetek modellezésének, szilárdsági méretezésének, optimalizációjának, valamint dinamikai vizsgálatának alapvető lépéseivel egy végeselem szoftver használatával. Az előadások áttekintő jellegűek, a képfeldolgozás és a végeselem módszer alapvető komponenseit mutatják be, a laboratóriumi gyakorlatok célja ismerkedés az objektumok térbeli modellezésének és két- és háromdimenziós leképzésének feldolgozásával, annak alapvető módszereivel, képfeldolgozó függvénykönyvtár (OpenCV) használatával és végeselem programmal (ANSYS Workbench).
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átfogó ismeretekkel rendelkezik a képelemzési és szimulációs eszközök célját és szintjét illetően. Pontos ismeretekkel rendelkezik a képelemzési és szimulációs eszközök alkalmazásához tartozó számításokról. Tisztában van a képelemzési és szimulációs eszközöknél használt fontosabb fogalmakkal és kategorizálásokkal. Tájékozott a képelemzési és szimulációs eszközöknél alkalmazható hibaszámítások módszerei tekintetében. Ismeri a képelemzési és szimulációs eszközök esetén a modellezési és végeselem módszerek korlátait. Alapvető ismeretekkel rendelkezik a képelemzési és szimulációs eszközök felhasználása során alkalmazható tervezőprogramok használatával kapcsolatosan. Tisztában van a képelemzési és szimulációs eszközök alkalmazásához szükséges egyszerűsító módszerekkel és eljárásokkal. Ismeri az alapvető módszereket a képelemzési és szimulációs eszközök alkalmazására mechatronkiairendszerek tervezése során. Tudomása van a képelemzési és szimulációs eszközök és eljárások algoritmusairól. Tájékozott a képelemzési és szimulációs eszközök más területeken történő alkalmazása tekintetében. Tudomása van a képelemzési és szimulációs eszközök alkalmazására épülő komplex analízis és szintézis alapvető eljárásairól. Átlátja a képelemzési és szimulációs eszközök elmélete és a korszerű mechatronikai tervezés közötti kapcsolatrendszert és azt alkalmazni is tudja.
Képesség
Kiválasztja a képelemzési és szimulációs eszközök tekintetében alkalmazandó számításos vizsgálatok szintjét és módszereit. Meghatározza a specifikációk alapján a képelemzési és szimulációs eszközök alkalmazására épülő tervezési feladat lépéseit. Elemzi a képelemzési és szimulációs eszközökkel tervezett rendszerek előállításához szükséges technológiai és tervezési eszközöket. Javaslatot tesz új típusú, adott feladatra alkalmas a képelemzési és szimulációs eszközre. Különbséget tesz a képelemzési és szimulációs eszközök között azok alkalmazástechnikai jellemzői alapján. Megválasztja a leginkább költséghatékony a képelemzési és szimulációs eszközökkészletet, figyelembe véve a helyi adottságokat. Alkalmazza a képelemzési és szimulációs eszközök típusának kiválsasztásához kapcsolódó értékelő és elemző módszereket, különös tekintettel a specifikációk kielégítésére. Adott a képelemzési és szimulációs eszköz alkalmazása esetében meghatározza a technológiai és gazdálkodási jellemzőket. Alkalmazza a képelemzési és szimulációs eszközöket a megtervezett rendszer optimális alkalmazásához. A képelemzési és szimulációs eszközök tulajdonságait értékelve rangsorolja az alternatívákat. Megoldja az egyszerűbb képelemzési és szimulációs eszközökhöz kapcsolódó illesztési feladatokat. Elemzi a képelemzési és szimulációs eszközök komplex rendszerek tervezésének folyamatába történő illeszthetőségének kérdéseit.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a képelemzési és szimulációs eszközökkel kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét a képelemzési és szimulációs eszközökök alkalmazásához kapcsolódó feladatok megoldása során. Figyelemmel követi a társadalmi, gazdasági és politikai rendszerben bekövetkező változásokat. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során elválik egymástól az előadás és gyakorlat, mind tartalmában, mind pedig módszertanában. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadásokhoz előzetesen közzétett diasorok tartoznak, így a hallgatók azokat az előadáson saját jegyzeteikkel ki tudják egészíteni. Az előadások az főbb (on-line) elérhető írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez. Az önálló gyakorlati foglalkozások az előadásoktól eltérő tematikával és a tükrözött osztályterem módszerével segítik elő az ismeretek alkalmazását és készségszintű elsajátítását. A gyakorlatok során az előzetesen otthon, önállóan elsajátított ismereteket a gyakorlatvezető segítségével részben közösen, részben egyénileg oldják meg. A csoportmunka-készségek fejlesztését szolgálják a kizárólag csoportosan elkészíthető feladatok.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Szabó József, Berke József, Hegedűs Gy. Csaba, Kelemen Dezső: Digitális képfeldolgozás és alkalmazásai, Pictron Kft, 1996, ISBN: 963-04-7466-2
Jegyzet
Dr. Tamás Péter, Bojtos Attila, Décsei-Paróczi Annamária, Dr. Fekete Róbert Tamás: Végeselem módszerek tan-konyvtar.hu, 2014, (http://mogi.bme.hu/TAMOP/vegeselem modszerek/book.html)
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBMKS
http://www.ozeninc.com/downloads/PRESENTATION-Mulitiphysics_Simulation_for_MEMS_Using_Workbench.pdf
https://developer.microsoft.com/hu-hu/windows/kinect
A tantárgyleírás hatályossága
| Hatályosság kezdete: | 2022. május 15. |
| Hatályosság vége: | 2026. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése az évközi teljesítménymérés (két összegző tanulmányi teljesítményértékelés és egy részteljesítmény értékelés) alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
| 1. Évközi teljesítményértékelés | ||
| Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
| Darabszáma: | 2 | |
| Célja, leírása: | Az összegző értékelés vizsgálja és méri a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Teljesítésére a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 13. oktatási héten kerül sor. | |
| 2. Évközi teljesítményértékelés | ||
| Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
| Darabszáma: | 1 | |
| Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy kizárólag csoportosan készíthető esszé (cikk) típusú írásmű elkészítése, majd a gyakorlati csoport előtti prezentációja. A feladatok témája előre megadott listából választható, de lehetőség van egyedi témaválasztásra is előzetes egyeztetés útján. A választott témákat és az azokat készítő legalább két, legfeljebb három fős csoportok beosztását az negyedik oktatási hétig kell véglegesíteni. Az elkészített esszé tartalmi és formai követelményeit, értékelési elveit a feladatkiírás tartalmazza. | |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
| Azonosítója | Részarány |
|---|---|
| 1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
| 2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
| Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
|---|---|---|
| jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
| jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
| jó (4) | Good [C] | 73 % - 85 % |
| közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 73 % |
| elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
| elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
| Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
| igen | ||
| Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
| NEM | ||
| Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
| az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
| Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
| az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
| Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
| az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
| Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
| a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
| El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
| az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
| Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
| a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető | ||
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Tevékenység | óra / félév |
|---|---|
| részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
| felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
| felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
| részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
| további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 18 |
| összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
| Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. május 15. |
| Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Mechatronikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Összefüggéseiben ismeri és alkalmazza a mechatronikai mérnöki szakmához kötött természettudományos és műszaki elméleti ismereteket és ok-okozati összefüggéseket.
- Ismeri a hazai és nemzetközi szabványokat, előírásokat, azokat munkája során alkalmazza, ezt munkatársaitól is megköveteli.
Képesség
- Képes rendszerszemléletű, folyamatorientált, elméletileg megalapozott gondolkodásmód alapján komplex mechatronikai rendszerek globális tervezésére.
Attitűd
- Elkötelezett a magas színvonalú, minőségi munkavégzés iránt és törekszik e szemléletet munkatársai felé is közvetíteni.
Önállóság és felelősség
- Munkatársait és beosztottjait felelős és etikus szakmagyakorlásra neveli.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
|
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
|
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |