Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Végeselem gyakorlat | |||
Finite element method seminar
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMIBMVG | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 0 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Kiss Rita Mária | ||
beosztása: | egyetemi tanár | |||
elérhetősége: | rita.kiss@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
https://www.mogi.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBMVG | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEMMAGM5, BMEGEMMAGMV |
Célkitűzés
A tantárgy célja a végeselemes módszer elméetei ismereteinek projektszerű gyakorlati példákon történő elmélyítése. A programot a tervezendő szerkezet szilárdsági mérétezéséhez, működés szempontjából lényeges tulajdonságainak optimalizációjához, valamint a dinmaikai vizsgálatokhoz használjuk. Elsősorban ANSYS programhoz kapcsolódó gyakorlati példákon bemutatjuk a modell előkészítést, a mechatronikai szerkezeti elemek statikus mechanikai elemzését, optimalizálását, a szimmetriafeltételek és a felületmodellek alkalmazását. A mechatronikai szerkezetek dinamikus analízise kitér a modál- és harmónikus analízisre egyaránt.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a modellalkotás lépéseit és felhasználható, kiegészítő programokat. Érti a statikus mechanikai analízis lépéseit, a anyagmodellek hozzárendelési szabályait. Tisztában van a hálózási szabályokkal, a peremfeltételek és a terhelések hozzárendelési módszereivel. Rendelkezik a szerkezetek optimalizálásához szükséges összefüggések definícióival. Átlátja a szimmetriafeltételeket mind negyed-, mind félmodellek esetén. Ismeri a különböző felületmodelleket és azok alkalmazási feltételeit. Érti az összeállítások analízisét, az alkatrészek közötti kapcsolatokat. Tisztában van a modelanalízis lépéseival eőfeszített és előfeszítés nélküli szerkezetek esetén. Átlátja különböző harmónikus gerjesztésre adott válaszokat. Rendelkezik a különböző gyakorlati példák elkészítéséhez szülkséges ismeretekkel.
Képesség
Képes egyszerű modellek geometria összállítására különböző segédprogramokkal. Elemzi az egyszerű szerkezeti elemek statikus mechanikai analízisének eredményeit. Használja a Solid Works-t alak- és egyéb optimalizálásra. Leírja a szimmetriafeltételeket különböző szerkezeti elemek esetén. Képes a felületmodellek, síkmodellek és héjmodellek alkalmazására. Elemzi a összeállítások statikus analízisének eredményeit. Használja a modálanalízist előfeszítés nélküli és előfeszített szerkezetek esetén. Különböző módon kritikusan elemzi a harmónikus analízis eredményeit. Képes a végeselemes módszert különböző mechatronikai szerkezetek elemzésére használni. Leírja a végeselemes módszer eredményeinek gyakorlati megvalósítási feltételrendszerét.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Törekszik végeselemes módszerrel kapcsolatos tudásának bővítésére. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a műszaki problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást a mérnöki precizitást szolgáló képességeit.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyé kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása laboratóriumi foglalkozásokon közösen és önállóan megoldott példák segítségével, valamint házi feladat elkészítésével történik. A géptermi foglalkozások hardware és különböző software használatával tükrözött osztályterem módszerével segítik a végeselemes módszer gyakorlati használatát. Az otthoni feladatok elsődleges célja az egyes részfeladatok önálló megoldása a tudás elmélyítéséhez.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Bojtár Imre-Gáspár Zsolt: Végeselemmódszer építőmérnököknek. Terc Kiadó , Budapest, 2003 340 oldal · ISBN: 9638630329
Tamás Péter, Bojtos Attila, Décsei-Paróczi Annamária, Fekete Róbert Tamás. Véges elem módszerek. 2013. http://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/handle/ 123456789/3594 ISBN 9789633131459
Manfred Kaltenbacher: Numerical Simulation of Mechatronic Sensors and Actuators Finite Elements for Computational Multiphysics, Spriner 2007 ISBN 9783642401695
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. július 15. |
Hatályosság vége: | 2027. július 15. |
Általános szabályok
A tantárgy célkitűzése során megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy kötelező évközi részteljesítménnyel (házi feladat) történik. A tantárgytudásés képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja házi feladat formájában. A házi feladat első része a félév első felének tudásanyagára építve a szerkezeti elemek és a összeállítások analíziére fókuszál, míg a házi feladat második része a dinamikus analízis témakör területéről választott példa.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A házi feladat tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja házi feladat formájában. A feladat alapvetően a megszerzett ismeretek gyakorlati hasznosítására, és alkalmazására fókuszál. A géptermi laboratóriumi foglalkozáson megismert módszereket kell egy-egy mechatronikai feladaton alkalmazni. A házi feladat témája mechatronikai szerkezeti elem és összeállítás statikus analízise és optimalizálása, valamint a mechatronikai szerkezeti elem dinamikus elemzése modál és/vagy harmónikus analízissel. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 18 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. július 15. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2027. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Mechatronikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Elméleti és gyakorlati felkészültsége, módszertani és gyakorlati ismeretei alapján ért a gépészetet az elektronikával, elektrotechnikával és számítógépes irányítással szinergikusan integrált berendezések, folyamatok és rendszerek tervezéséhez, gyártásához, modellezéséhez, üzemeltetéséhez és irányításához.
Képesség
- Képes összetett mechatronikai tervezése során felmerülő nem szokványos problémák megoldásához az elméleti ismereteit önállóan bővíteni és az új elméletet a probléma gyakorlati megoldásában alkalmazni.
Attitűd
- Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben végezze.
Önállóság és felelősség
- Kezdeményező szerepet vállal műszaki problémák megoldásában.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |