Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Finommechanika terméktervezőknek | |||
Precision mechanics for design engineers
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMIBTFT | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Samu Krisztián | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | samuk@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
https://www.mogi.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBTFT | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGIBXGA, BMEGEGIBTS1 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja a kis méretek gépészeti/mechatronikai hatásainak, a finommechanikai konstrukció jellegzetességeinek és a finommechanika építőelemeinek megismerése. Célkitűzés az egyszerűbb finommechanikai építőelemek tervezésére és kevésbé összetett szerkezetek összeállítására való készségek elsajátítása. A tárgy kitekintést nyújt a finommechanikai szerkezetek projektszemléletű tervezésére és figyelembe veszi a szerkezetet terméktervezők számára kijelölt tervezési kompetenciák erősítését.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a finommechanikai szerkezetek sajátosságait és definícióját. Azonosítja a méret, a hatásfok, illetve a jel/zaj viszony prioritásait a finommechanikai tervezés során. Ismeri az alapvető finommechanikai géprajzi szabályokat. Ismeri a finommechanikai szerkezetekkel kapcsolatos méretezési alapelveket. Tájékozott a finommechanikai alapelemek/kötőelemek csoportosítására vonatkozóan. Azonosítja a különleges finommechanikai kötéseket (erővel, alakkal, alakváltozással záró típusokat). Azonosítja a finommechanikai energiatárolókat és hajtóműveket. Átlátja a finommechanikai vezetékeket és a kapcsolatos tervezési szempontokat (akadás, játék, Maxwell-elv) - a teljes és részleges akadályozásokat egyenes, illetve forgó mozgás esetén. Rendszerbe foglalja a finommechanikai mozgásátalakítókat/mechanizmusokat. Rendszerbe foglalja a finombeállítás (jusztírozás) technológiai és konstrukciós megvalósítási módozatait. Tisztában van a skála- és mutató elemek tervezésével kapcsolatos tervezési és konstrukciós alapelvekkel éa az alapvető finommechanikai szabályzóelemekkel.
Képesség
Képes azonosítani a finommechanika területeit a gépészeti tudományokon belül. Alkalmazza a hatásfok, illetve a jel/zaj viszony prioritásait a finommechanikai tervezés során. Azonosítja a finommechanikai alapelemeket (kötéseket) és szerkezeteket. Értelmezi a finommechanikai méretezések másodlagosságát és helyes alkalmazását. Alkalmazza a korszerű terméktervezés szempontjait a szerkezet termezése során. Képes csoportosítani és rendszerben kezelni a finommechanikai elemkészletet. Képes anyaggal-, alakkal- és erővel záró finommechanikai kötések tervezésére. Jusztírozások és mechanikus kijelző-elemek tervezését végzi. Kiszámítja az alapvető finommechanikai méretezési feladatokat. A konstrukciók kézi rajzolással történő felvázolásás és megtervezését végzi. Elkészíti a konstrukciók tervezési dokumentálását és az eredményeket rendezett formában, szóban prezentálja.
Attitűd
Folyamatosan bővíti az ismereteit az előadó, a laborvezető és hallgató társai segítségével. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti finommechanikai elméleti tudását. Nyitott a finommechanikai szerkezetek gyakorlati úton történő tanulmányozására és analízisére. Nyitott a finommechanikai alapelemek és szerkezetek mechatronikai rendszerekben történő alkalmazására. Nyitott az aktuális terméktervezési trendek finommechanikai szerkezetekbe integrálására. Kialakítja az együttműködést az ismeretek bővítése során az előadóval, a laborvezetővel és hallgató társaival. Törekszik a piacon kapható/elérhető finommechanikai alapelem-készlet folyamatos követésére. Törekszik a szabatos, pontos és hibátlan műszaki rajz elkészítésre. Törekszik kreatív, célszerű, esztétikus és ésszerű szerkezetek tervezésére. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti az energia- és költséghatékonyság, illetve a környezettudatosság elvének érvényesítését.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi el a finommechanikai konstrukciós feladatokat. Önállóan ellenőrzi a finommechanikai műszaki rajzokat és termékterveket. Gondolkodásában végrehajtja a „finommechanikai rendszer, mint információátviteli eszköz” elvű megközelítést. Felelősen végzi a tervezési/konstrukciós tevékenységet. Elkötelezett a tervezési/konstrukciós tevékenységre. Nyitottan elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket. Teljes körültekintéssel és határidőre végzi el a tervezési feladatait.
Oktatási módszertan
Előadások a szükséges elmélet és tervezési ismeretek elsajátításának elősegítésére. Finommechanikai alkatrész és műszertechnikai bemutatók. Laboratóriumi vezetett projektgyakorlatok, finommechanikai tervezési projektfeladat megoldása, finommechanikai projektfeladat prezentálása, finommechanikai projektfeladat diszkutálása a tárgy elméleti megfontolásait figyelembe véve. A finommechanikai műszaki rajz szabályainak megismerése és gyakorlása.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Werner Krause: Konstruktionselemente der Feinmechanik. Carl Hanser Verlag, ISBN: 978-3-446-44796-7, 2004
Siegfried Hildebrand: Finommechanikai építőelemek. Műszaki Könyvkiadó Budapest, ISBN: 978-3-999-99999-7, 1990
Jegyzet
Valenta László (szerk.): Finommechanika, 2010., http://www.mogi.bme.hu és Teams könyvtár
Halmai Attila (szerk.): Finommechanikai építőelemek, 2012., http://www.mogi.bme.hu Finommechanikai_epitoelemek.pdf
Halmai Attila (szerk.): Finommechanikai szerkezetek, 2012., http://www.mogi.bme.hu Finommechanikai_szerkezetek.pdf
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2010-0017_37_finommechanikai_epitoelemek - Dr. Halmai Attila: Finommechanikai elemek, 2012.
http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2010-0017_38_finommechanikai_szerkezetek - Dr. Halmai Attila: Finommechanikai szerkezetek, 2012.
http://www.mogi.bme.hu „eloadas” könyvtár és Teams könyvtár
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. szeptember 2. |
Hatályosság vége: | 2027. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése egy év végi nyilvános projektprezentáció – hozzá tartozó dokumentáció - és diszkusszió (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), illetve az előadásokon és a laboratóriumi gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (2 darab részteljesítmény értékelés) alapján történik. A félév során a részteljesítmény értékelések és az összegző tanulmányi teljesítményértékelésnek is el kell érni a 40%-os tanulmányi teljesítményt.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Részteljesítmény értékelés 1. (aktív részvétel): a tantárgy képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és aktív részvétel az előadásokon; Az oktató katalógust vezet a hallgatói részvételről; A hallgató az előadásokon való aktív részvétellel a félév folyamán max. 7x3=21 pontot érhet el; A 40%-os eredményességet el nem érő részteljesítmény értékelés esetén a tantárgy teljesítése sikertelen; | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Részteljesítmény értékelés 2. (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés, tevékeny részvétel a laboratóriumi projekt feladat konzultációkon; A laboratóriumi gyakorlatokon az oktató katalógust vezet a hallgatói részvételről; A hallgató a laboratóriumi gyakorlatokon való aktív részvétellel max. 7x1=7 pontot, illetve a projektfeladatban a félév során való egyenletes haladással max. 7x2=14 pontot szerezhet; A 40%-os eredményességet el nem érő részteljesítmény értékelés esetén a tantárgy teljesítése sikertelen; | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, szóbeli értékelési módja a pótlási héten nyilvános projekt prezentáció, illetve diszkusszió formájában; A hallgatói prezentáció az elkészült projektfeladat bemutatására fókuszál; A projektfeladat leadási határideje az utolsó laborgyakorlat. Az oktatóval folytatott nyilvános szóbeli diszkusszió az előadáson elhangzott és a letölthető prezentációk tartalmát képező tananyag és a projektfeladat kapcsolatának elemzésére irányul; A projekt prezentációval és dokumentációval max. 40, a diszkutálással pedig max. 18 pont érhető el. A 40%-os eredményességet el nem érő összegző tanulmányi teljesítményértékelés esetén a tantárgy teljesítése sikertelen; |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 21 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 21 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 58 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás összevont formában lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 12 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 20 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. szeptember 2. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2027. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Ipari terméktervező mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Részletesen ismeri és érti a termékfejlesztéshez és -tervezéshez kötött elméletet és gyakorlatot.
- Részletesen ismeri és érti a korszerű tervezési elveket és módszereket, a hagyományos és különleges gyártástechnológiai eljárásokat és működési folyamatokat.
Képesség
- Képes a tervezésmódszertan eljárása szerint, önállóan, alkotó módon a teljes termékéletpályát megtervezni, figyelembe véve az esztétikai, használati, piaci, környezetvédelmi, időtállósági, üzembiztonsági, kivitelezhetőségi és etikai szempontokat.
- Képes összetett, innovatív termékek formai és konstrukciós tervezésére a gyártástechnológiai korlátok, az elvárt költségek és környezeti hatások figyelembevételével.
Attitűd
- Az innovációra való nyitottság jellemzi.
Önállóság és felelősség
- Felelősséget vállal a szakvéleményében közölt megállapításokért és szakmai döntéseiért, az általa, illetve irányítása alatt végzett munkafolyamatokért.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |