Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Műszaki adatfeldolgozás és -megjelenítés | |||
Processing and Visualisation of Technical Data
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMIBVP1 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktóra nélküli, konzultációval segített önálló munkára épülő tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 2 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Fekete Róbert Tamás (71386571405) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | frt@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
https://www.mogi.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBVP1 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy fő célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a műszaki adatok és információk feldolgozásának és megjelenítésének módszereivel (szövegszerkesztés, táblázatkezelés és bemutatókészítés), továbbá képesek legyenek színvonalas műszaki dokumentációk és prezentációs anyagok elkészítésére, és az ezekhez szükséges adatok és információk előkészítésére, feldolgozására és ábrázolására. A félévben konzultációs segítséget biztosítunk a kijelölt oktatási anyagok és feladatok önálló feldolgozásához.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átlátja a műszaki adatfeldolgozásra használható táblázatkezelők működését. Érti a műszaki adatok elemzésének különféle gyakorlati módszereit. Ismeri a nyers adatok tisztításának és rendezésének alapelveit. Tisztában van a műszaki adatok megjelenítésének vizuális eszközeivel. Érti a műszaki dokumentumkészítés, dokumentáció készítés alapelveit. Meghatározza a műszaki dokumentumokban található szükséges építőelemeket. Megkülönbözteti a különféle célokra készített műszaki dokumentumok tartalmát. Átlátja a műszaki bemutatók készítésének alapelveit. Ismeri a megfelelő színvonalú műszaki bemutatóanyagok készítésének módszereit. Ismeri az adatfeldolgozási eredmények dokumentációba való beágyazásának technikáit.
Képesség
Alkalmazza a megfelelő adattisztítási alapelveket. Alkalmazza a megfelelő adatfeldolgozási technikákat. Használja a megfelelő adatábrázolási módszereket, technikákat. Használja a műszaki szövegszerkesztés alapvető elveit. Alkalmazza a dokumentációk készítésének tartalmi eszköztárát. Használja a műszaki dokumentumok összeállításának grafikai eszközeit. Képes műszaki dokumentumok színvonalas elkészítésére. Azonosítja a műszaki dokumentumokban és bemutatókban található hibákat. Képes műszaki bemutatóanyagok színvonalas elkészítésére. Képes az adatfeldolgozási eredményeket színvonalasan beépíteni a műszaki dokumentumokba.
Attitűd
Törekszik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival való együttműködésre. Folyamatos és elmélyült ismeretszerzéssel bővíti tudását. Nyitott az információtechnológiai és prezentációs eszközök használatára. Törekszik a különféle megjelenítési feladatokhoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a feladatok és problémák végig gondolását és adott források alapján történő megoldását. Nyitottan elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Támogatja a rendszerelvű megközelítést a gondolkodásában. Együttműködik az önálló ismeretszerzési feladatokban és saját tempóban bűvíti tudását.
Oktatási módszertan
A műszaki adatok és információk feldolgozásának és megjelenítésének módszereit a hallgatók önállóan, konzultációs segítséggel sajátítják el. Az önálló fejlődéshez a konzultáción kívül megfelelő oktatási anyagokat jelölünk ki, és a haladást segítő feladatsorokat bocsátunk a hallgatók rendelkezésére. A műszaki szövegszerkesztés, dokumentumkészítés, prezentációs anyag készítés és az ezekhez szükséges, az adatfeldolgozás eredményeképpen előállítható kimutatások, infógrafikák elkészítése az önállóan elkészített projektmunkák alapján értékelhetők.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Joan Lambert: Microsoft Word 2016 ISBN: 978-0-7356-9777-5
Curtis Frye: Microsoft Excel 2016 ISBN: 978-0-7356-9880-2
Joan Lambert: Microsoft PowerPoint 2016 ISBN: 978-0-7356-9779-9
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://www.coursera.org/specializations/microsoft-365-fundamentals
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. szeptember 5. |
Hatályosság vége: | 2027. július 15. |
Általános szabályok
A műszaki szövegszerkesztés, dokumentumkészítés, prezentációs anyag készítés és az ezekhez szükséges, az adatfeldolgozás eredményeképpen előállítható kimutatások, infógrafikák elkészítése az önállóan elkészített projektmunkák alapján értékelhetők. A hallgatóknak a félév során elsajátított ismereteket felhasználva, konzultációs segítséggel egy komplex adatelemzési és dokumentálási projektmunkát kell elkészíteniük egyénileg.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A teljesítményértékelés négy részből áll: Bizonyíték a tanulásról, Táblázatkezelés, Szövegszerkesztés és Bemutatókészítés. A négy részt egyben szükséges leadni félév végén (legkésőbb a 14. oktatási héten), az értékelés súlyozása a négy rész között 25-25-25-25%: Bizonyíték a tanulásról: A félév során tanultakról és megoldott feladatokról egy összefoglaló dokumentum, vagy videóanyag leadása szükséges a sikeres teljesítéshez. Táblázatkezelés: Meghatározott műszaki problémával kapcsolatos adatsorok tisztítása, rendezése, elemzése és kimutatásainak elkészítése. Szövegszerkesztés: Az adattisztítás és adatelemzés után létrehozott kimutatásokat felhasználva egy összefoglaló műszaki dokumentum elkészítése. Bemutatókészítés: A dokumentum tartalmának egy színvonalas bemutatóban való összefoglalása. Mindhárom részfeladathoz tartozik egy részletes minimum követelményjegyzék, amelynek meg kell felelni a sikeres teljesítéshez. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 95 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 95 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 18 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. szeptember 5. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2027. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
mechatronikai_mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki dokumentáció készítésének szabályait és eszközeit.
Képesség
- Képes a kreatív problémakezelésre és az összetett feladatok rugalmas megoldására, továbbá az élethosszig tartó tanulásra és elkötelezett a sokszínűség és az értékalapúság mellett.
Attitűd
- Törekszik az önművelésre, önfejlesztésre aktív, egyéni, autonóm tanulással.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |