Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Számítástechnikai és dokumentumkezelési alapismeretek | |||
Basics of computer skills and document editing
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMIBXSZ | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Aradi Petra Katalin | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | aradi.petra@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
https://mogi.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://mogi.bme.hu/subjects.php | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tárgy célkitűzése a mérnöki munka során felmerülő alapvető számítógépes és dokumentumkezelési alapismeretek elsajátítása. A hallgatók megismerkednek a dokumentumszerkesztéssel főleg a LaTeX segítségével, kitekintve elterjedt "szövegszerkesztőkre" (pl. MS Word, LibreOffice Writer, Google Dokumentumok). A prezentációkészítés lehetősége LaTeX környezetben, túllépve a MS Powerpoint, LibreOffice Impress és Google Diák alkalmazásokon. A táblázatkezelő programok (pl. MS Excel, LibreOffice Calc, Google Táblázatok) mellett a LaTeX kapcsolódó lehetőségeinek megismerése. A tanulmányok és a későbbi szakmai munka során használható "nyomdakész" műszaki dokumentációk előállítása a LaTeX lehetőségeinek kihasználásával. Betekintés a verziókezelő rendszerek használatába.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Érti a verziókezelő rendszerekhez szükséges alapismereteket, azok felhasználhatóságát. Ismeri az MS Word (és/vagy LibreOffice Writer) szerkesztő alapvető szövegszerkesztési funkcióit. Ismeri az MS Word (és/vagy LibreOffice Writer) lehetőségeit az irodalomjegyzék, kereszthivatkozások és ábrák terén. Tájékozott a LaTeX-ben történő szövegszerkesztés alapjaiban, a rendszer előnyeit, hátrányait illetően. Tájékozott a LaTeX során alkalmazott BibTeX irodalomjegyzékek használatában. Érti a LaTeX szövegszerkesztés során az egyenletek, táblázatok, ábrák szerkesztéséhez szükséges alapvető ismereteket. LaTeX használata során érti a sablonok készítésének folyamatát. Birtokában van a prezentációkészítés alapvető elveinek a technikai részleteinek LaTeX-ben és MS Powerpoint-ban (és/vagy LibreOffice Impress-ben).. Ismeri az MS Excel (és/vagy LibreOffice Calc) táblázatkezelő alapvető funkcióit, leggyakrabban használt függvényeit. Tudással rendelkezik a lineáris programozás és a MS Excel (és/vagy LibreOffice Calc) Solver használatához.
Képesség
Feladata során, amennyiben szükséges, használja a verziókezelő rendszereket. Dokumentációkészítés során alkalmazza az MS Word (és/vagy LibreOffice Writer és/vagy Google Dokumentumok)szövegszerkesztési lehetőségeit. Képes dokumentumkészítés során irodalomjegyzék, kereszthivatkozások és ábrák szerkesztésére. LaTeX-ben történő dokumentumok készítésekor alkalmazza a rendszer előnyeit. Dokumentumkészítés során BibTeX fájlok készítését végzi a forrásoknak megfelelően. LaTeX-ben egyenletírást, táblázatkészítést, ábrák beillesztését végzi. LaTeX-ben sablonok készítését végzi a feladatának megfelelően. Alkalmazza a prezentációkészítés során annak alapvető technikai elveit. Adatait az MS Excel (és/vagy LibreOffice Calc) alapvető funkciói és függvényei segítségével kezeli. MS Excel (és/vagy LibreOffice Calc) segítségével lineáris programozási feladatokat és optimalizálási (Solver) feladatokat végez.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a kapcsolódó tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az érintett területek problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szavatosságot szolgáló képességeit.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csoport részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt.
Oktatási módszertan
Az oktatás során a hallgatók gyakorlati tudásra tesznek szert. Az órákon az oktató vagy előzetesen jelentkező hallgatók ismertetik az aktuális témakört, majd egyszerű példákon, saját tapasztalatokon keresztül mutatják be a kapcsolódó feladatok megoldását. A hallgatók ezt a folyamatot követik és az esetlegesen felmerülő kérdéseket az oktatóval és hallgatótársaikkal megbeszélik. A hallgatók más tantárgyaikban is előforduló vagy szabadon választott feladatokat oldanak meg a félév során az egyes témakörökhöz kapcsolódva. Az egyes részterületeken való elmélyedés és az így megszerzett tudás megosztása a hallgatótársakkal és oktatókkal elősegíti a tudás és a hozzá kapcsolódó (valamint a kommunikációs) készségek fejlesztését.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2024. július 1. |
Hatályosság vége: | 2028. július 15. |
Általános szabályok
A féléves feladatban a hallgatók igényeiknek megfelelő, más tantárgyakban hasznosítható részfeladatokat oldanak meg az érintett témakörökből. Ezen feladatok elősegítik a tudás megszerzéséhez kapcsolt képességek kialakulását, miközben az önálló feladatmegoldási készséget is fejlesztik. A részfeladatok értékelése a hallgatókkal közösen megállapított mérföldkövekhez igazodva az oktató és a hallgatótársak közreműködésével folyamatosan történik. A félév során elvégzett munkát, a tapasztalatokat és az új ismeretek értékelését mindenkinek 5-10 oldalas LaTeX dokumentumban és 5-10 percben előadható LaTeX prezentációban kell összefoglalni. A két LaTeX dokumentumot az utolsó óra végéig kell leadni, értékelésük az oktató feladata. A félévközi jegy megállapításában az oktató értékelését a hallgatótársak véleménye pozitívan befolyásolhatja, ha a hallgató a prezentációját elő is adja (vagy videófelvételt készít róla, amit megoszt az oktatóval és hallgatótársaival).
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A féléves feladatban a cél, hogy minden hallgató megismerkedjen az összes témakörrel, eleget téve a tudás és a képesség kompetenciában foglaltaknak. A feladat (vagy részfeladatok) témáját mindenki saját igényeihez illesztve választja ki (pl. elkészítheti más tantárgy feladatának dokumentációját, prezentációját), majd ezt a feladatot dolgozza ki a LaTeX rendszer használatával. A LaTeX mellett más -- célszerűen szabad szoftver kategóriájú, vagy a hallgató számára legálisan elérhető -- programok használata is szükséges lehet. Ezek felhasználási lehetőségeit, a "jó gyakorlatot" a hallgatók megosztják hallgatótársaikkal és az oktatóval. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 30 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 25 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2024. július 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2028. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Részletesen ismeri a műszaki dokumentáció készítésének szabályait.
Képesség
- Képes információs és kommunikációs technológiákat és módszereket alkalmazni műszaki problémák megoldására.
Attitűd
- Törekszik arra, hogy mind saját, mind munkatársai tudását folyamatos ön- és továbbképzéssel fejlessze.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Alapvető számítógépes ismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Önáló feladatmegoldóképesség |