Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Finommechanikai szerkezetek | |||
Precision Instruments
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMIDFSZ | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Samu Krisztián (71958199786) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | samuk@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
http://www.mogi.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIDFSZ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | választható PhD tárgy | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A finommechanikai szerkezeti elem. A kis méretek hatása. Oldható és oldhatatlan kötések. Sajtolásos kötések. Csúszó és gördülő egyenes vezetékek. Vezetékek akadása. Finommechanikai csúszócsapágyak. A vízszintes és a függőleges csúcságyazás. Torziós csapágyak. Energiaközlő elemek: a hajtórugó és a törpemotor. Egyenáramú szervo, léptető motor, elektronikusan kommutált motor. Lineáris motorok. Piezoelektromos és elektrosztatikus mikromotorok. Tengelykapcsolók. Fogaskerekes, vonóelemes, karos és bütykös mozgástovábbítók. Akadályozások. Csillapító szerkezetek. Kezelő és működtető elemek. Skála és mutató elemek. Jusztírozás. Szakirodalom kutatási célú alkalmazása.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a finommechanikai szerkezetek sajátosságait és definícióját. Ismeri az finommechanikai géprajzi és konstrukciós szabályokat. Ismeri a finommechanikai szerkezetek méretezési alapelveit. Tájékozott a finommechanikai alapelemek/kötőelemek tekintetében és csoportosítani tudja azokat. Tudomása van a különleges finommechanikai technológiáról és szerkezetekről. Rendszerezi az anyaggal záró finommechanikai kötéseket. Rendszerezi az erővel záró alapvető finommechanikai kötéseket. Rendszerezi az alakkal záró alapvető finommechanikai kötéseket. Tájékozott a skála és mutató elemek tervezésével kapcsolatos tervezési és konstrukciós alapelveivel kapcsolatosan. Tájékozott a finommechanikai szerkezetek típusait és felépítését tekintve (vezetékek, mozgásátalakítók, szabályozók, energiatárolók). Tudomása van a finombeállítás (jusztírozás) technológiai és konstrukciós megvalósítási módozatairól.
Képesség
Azonosítja a finommechanika területeit a gépészeti tudományokon belül. Azonosítja a hatásfok, illetve a jel/zaj viszony prioritásait a finommechanikai tervezés során. Képes csoportosítani és rendszerben kezelni a finommechanikai elemkészletet. Képes felismerni a finommechanikai méretezések másodlagosságát és helyes alkalmazását. Képes csoportosítani és rendszerben kezelni a finommechanikai elemkészletet. Azonosítja finommechanikai szakirodalom alapján berendezések szerkezeteit. Elkészíti finommechanikai alapelemek/szerkezetek konstrukciós szerkesztését a szakirodalom alapján. Kiszámítja az alapvető finommechanikai méretezési feladatokat. Elkészíti a konstrukciók tervezési dokumentálációját és az eredményeket rendezett formában, szóban prezentálja. Jusztírozások és mechanikus kijelző-elemek tervezését végzi. Elkészíti a finommechanikai szerkezetek számára a korszerű villamos energiatároló rendszereket tervezését.
Attitűd
Kialakítja az együttműködést az ismeretek bővítése során a kutatásban részt vevő társaival. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti finommechanikai elméleti és gyakorlati tudását. Nyitott a finommechanikai szerkezetek gyakorlati úton történő tanulmányozására és analízisére. Nyitott a finommechanikai alapelemek és szerkezetek mechatronikai rendszerekben történő alkalmazására. Nyitott a villamos- és informatikai-mérnöki ismeretek finommechanikai szerkezetekbe integrálására. Törekszik a piacon kapható/elérhető finommechanikai alapelem-készlet folyamatos követésére. Törekszik a szabatos, pontos és hibátlan műszaki rajzok elkészítésre. Törekszik a kreatív és ésszerű szerkezetek tervezésére.
Önállóság és felelősség
Felelősséget vállal és teljes körültekintéssel és határidőre készíti el tervezési feladatait. Elfogadja a műszakilag és gazdasági szempontból megalapozott kritikai észrevételeket. Ellenőrzi a „finommechanikai rendszer, mint információátviteli eszköz” tervezési paradigmát.. Felelősséget érez a kollégái munkája iránt és együttműködő a tervezőcsapatban végzett tevékenységek során. Elkötelezett a tervezési/konstrukciós tevékenységre.
Oktatási módszertan
Előadások, műszer bemutatók, egyéni kutatáshoz kapcsolódó szakirodalom kiválasztása és feldolgozása. Kutatáshoz kapcsolódó finommechanikai jellegű feladatok konzultálása, illetve a kutatáshoz kapcsolódó mérési jegyzőkönyvek és projekt feladat elkészítése. Projektfeladatok konzultálása. Best practice példák a tervezésben. Géprajzi és konstrukciós problémák megoldása. Az általános finommechanikai eszközkészlet megismerése.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Werner Krause: Konstruktionselemente der Feinmechanik. Carl Hanser Verlag, ISBN: 978-3-446-44796-7, 2004
Jegyzet
Valenta László (szerk.): Finommechanika, 2010., http://www.mogi.bme.hu/finommechanika/fm1.htm "jegyzet - regi" könyvtár
Halmai Attila (szerk.): Finommechanikai építőelemek, 2014., http://www.mogi.bme.hu/finommechanika/fm1.htm "jegyzet – uj/Finommechanikai_epitoelemek.pdf" könyvtár
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2010-0017_37_finommechanikai_epitoelemek - Dr. Halmai Attila: Finommechanikai elemek, 2012.
http://www.mogi.bme.hu/finommechanika/fm1.htm geprajzi_alapismeretek.pdf
http://www.mogi.bme.hu/finommechanika/fm1.htm „eloadas” könyvtár
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 10. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A szorgalmi időszakban a tanulási eredmények értékelése egy évközi összegző írásbeli teljesítményméréssel (projekt beszámolóval) történik, amely az aláírás feltétele. Ez az összegző teljesítményértékelés a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja beszámoló dokumentáció formájában, amely a szükséges elméleti ismereteket és alkalmazói készségeket, képességeket kéri számon. A tantárgy vizsgajeggyel zárul. A kredit megszerzésének feltétele, hogy az évközi összegző teljesítményértékelést a hallgató 40%-os szinten teljesítse az esetleges ismétléssel, javítással, pótlással együtt.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelés alapvető célja a tudás, képesség, attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy szakirodalmi elemzési feladat. A feladat célja, hogy a hallgatók egy, a kutatásukban szereplő finommechanikai konstrukció estében keressék meg és mutassák be a szakirodalomban fellelhető forrásokat. A vizsga időpontjáig a projekt feladat tovább folytatódik a kutatásukban szereplő finommechanikia konstrukció működési és tervezési dokumentéciójának elkészítésével. A feladat sikeres teljesítésével 100 pont szerezhető és legalább 40 pontot kell elérni az eredményes teljesítéshez. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az évközi összegző teljesítményértékelés keretében elkészült projektfeladat prezentációjának, illetve dokumentációjának a benyújtása. Elektronikus és nyomtatott formában. Elektronikus dokumentáció CAD vagy kézi rajzokkal. Szerkezetanalízis és konstrukciós tervezési folyamatok leírása. Számítások dokumentálása és kiválasztási folyamatok ismertetése. Esetleges mérési eredmények dokumentálása és értékelése; | |
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | opcionális (rész)vizsgaelem, csak a hallgató számára kedvezőbb esetben vehető figyelembe | |
Leírás: | Az évközi összegző teljesítményértékelés keretében elkészült projektfeladat prezentációjának, illetve dokumentációjának a benyújtása - majd szóbeli prezentálása. Kérdések megválaszolása a projekt feladattal kapcsolatosan. Értékelés a dokumentáció terjedelme, tartalma és prezentálása tekintetében. Különös tekintettel a műszaki rajzok minőségére és az alkalmazott konstrukciók választékosságára és funkcionalitására; |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 95 % |
Szóbeli részvizsga | 5 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 22 |
összesen | 87 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 10. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki tudományok PhD képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Gyakorlott módon ismeri géprajzi szabályokat, konstrukciós elveket és a gépelemeket. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a konstrukciós tervezési módszerektől. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Képes önálló gépészeti konstrukciós feladatok megoldására. |