Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Kutatásmódszertan | |||
Reseach methodology
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMIDKMD | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Kiss Rita Mária (71957806243) | ||
beosztása: | egyetemi tanár | |||
elérhetősége: | rita.kiss@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
http://www.mogi.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIDKMD | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | választható PhD tárgy | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tárgy oktatásának célja a hallgatók megismertetése a kutatásmódszertan elméleti hátterével, gyakorlati alkalmazásokkal. Aa kutatásmódszertan alapfogalmainak, történetének összefoglalása után részletesen elemezzük a kutatás témaválasztását és lépéseit, módszereit, kitérve a gondolkodási módszerekre. A tantárgy keretein belül külön hangsúlyt kap kutatáshoz tartozó irodalomkutatás, a irodalmak kritikai elemzése, a különböző adatbázisok, bibliográfiai programok használata. Kitérünk a kutatás két alapvető, szimulációs és kísérleti, megismerési módszerére, a tervezési, felépítési és dokumentálási, kiértékelési lépések azonosságára, különbözőségére, a két módszer kapcsolatára. Összefoglaljuk a doktori követelményeket, a szükséges adatlapok kitöltésének súlypontjait, a tézisek összeállításának ajánlott formáit, kitérünk a MTMT használatára, a publikációs követelményekre. A tárgy keretén belül foglalkozunk a kutatásetikával.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a kutatásmódszertan alapfogalmait, történetét. Ismeri a különböző irodalmi áttekintések típusait. Tájékozott a különböző adatbázisok, bibliográfiai programok használatában. Tisztában van különböző kutatási típusokkal, azok feltételeivel. Tájékozott a kutatás két alapvető (szimulációs és kísérleti) megismerés módszereiben. Összekapcsolja a szimulációs és kísérletes megismerési módszerekhez tartozó tervezési, felépítési és dokumentálási lépéseket. Tisztában van a eredmények kiértékelési módszereivel, különösen az alapvető leíró statisztikai módszerekkel. Tájékozott a kutatásetika legfontosabb elveivel, kérdésköreivel. Tisztában van az MTMT használatával, a publikációs jegyzékek összeállításával, a publikációs követelményekkel. Ismeri a tézisek összeálíltásának ajánlott formáit.
Képesség
Alkalmazza a különböző adatbázisokat, bibliográfiai porgramokat. Képes a különböző kutatások osztályba sorolására, értékelésére. Megtervezi a kutatásához szükséges megismerési módokat, módszereket. Alkalmazza a tervezési, megismerési módszereket, dokumentálási lépéseket. Használja az eredmények kiértékeléséhez az alapvető statsztikai programokat. Képes kutatási eredményeit az irodalomban található megállapításokkal összehasonlítani, a kutatás folyamatában elhelyezni. Elkészíti kutatási eredményeit összefoglaló publikációt. Képes az etikus és etikátlan kutatás meghatározására, alkalmas az etikus kutatás végzésére. Használja a MTMT programot publikációinak nyilvántartására, értékelésére, a publikációs jegyzék összeállítására. Felhasználja a kari ajánlást a tézisek összeállítására.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a tudását a kutatásmódszertan területén is. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a kutatásmódszertan szükséges eszközrendszerénekmegismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét a kutatásai során. Figyelemmel követi a tudományban, a gazdasági és társadalmi rendszerekben bekövetkező változásokat. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során a hallgatók az előadáson a frontális oktatás módszerével szereznek ismereteket a kutatásmódszertan fogalomrendszeréről, jellegzetes sajátosságairól, módszereiről. A valóságot modellező példákon ezek alkalmazásait bemutatjuk, az ismereteket elmélyítjük. Az ismeretek alkalmazását segíti továbbá a két házi feladat, amelynek készítése során a hallgatók a saját kutatási témájuknak megfelelően egy irodalomkutatás kiindulási feltételeit (kulcsszavak, irodalmak szeparálási módszerei, értékelő táblázat) bemutató dolgozatot, és a doktori kutatás folyamatábráját, fontosabb lépéseit és időbeli ütemezését összefoglaló előadást készítenek.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Csermely P., Gergely P., Koltay T., Tóth J.: Kutatás és közlés a természettudományokban.Osiris kiadó Budapest, 1999. ISBN 9633795281
Leedy P.D., Ormrod, J.E.: Practical Research: Planning and Design, New York:Prentice Hall, 2004. ISBN 978-0134775654
Jegyzet
Jelenleg nem áll rendelkezésre jegyzet, az legkorábban 2024-ben várható.
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIDKMD
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 1. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli részteljesítmény. A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyedileg elkészíthető két házi feladat. A tantárgy félévközi érdemjeggyel zárul. A kredit megszerzésének feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseket a hallgató legalább 50%-os szinten teljesítse az esetleges ismétléssel, javítással, pótlással együtt.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja a tudás, képesség, attitűd, valamint az autonómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy kizárólag egyedileg készíthető elemzési feladat. A feladat célja, hogy a hallgatók egy, a saját kutatási témájuknak megfelelően irodalomkutatás tervet készítsenek, amely tartalmazza a kutatás kulcsszavait, az irodalmak szeparálási, feldolgozási módszereit, az egyes irodalmak kritikai elemzését segítő táblázat elkészítését. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja a tudás, képesség, attitűd, valamint az autonómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy kizárólag egyedileg készíthető előadás. A feladat célja, hogy a hallgatók egy, a saját doktori kutatási témájuknak megfelelően elkészítsék kutatásuk folyamatábráját az elágazási és döntési pontokkal, ismertessék a kutatásuk fontosabb lépéseit az időbeli ütemezéssel. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 30 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 70 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 34 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 25 |
összesen | 87 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki tudományok PhD képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
statisztikai alapfogalmak |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
mérnöki dokumentáció készítése |