Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Méréselmélet és technika I. (komplex vizsga) | |||
Metrology I.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMIDMT1 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Samu Krisztián (71958199786) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | samuk@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
http://www.mogi.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIDMT1 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | komplex vizsga tárgycsoport PhD tárgy | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja a műszaki rendszerekben jellemzően előforduló fizikai mennyiségek mérése és a mérési adatok feldolgozása. A hibák rendszerezése, jellegük, eredetük, és hatásuk csökkentésének módjai. Az időben változó, nemvillamos mennyiségek villamos mérése. A kutatási célra építhető mérőlánc felépítése, szenzorok és jelátalakítók kiválasztása, mérési eljárások. Dinamikus és frekvencia-átviteli hibák. Jelek frekvencia analízisének alapjai. Digitális méréstechnika és mintavételezés. A méréssel szerezhető műszaki információ szerepe a műszaki tudományos kutatásban (I). A mérés, mint modellezési folyamat. A mérés hagyományos és korszerű modelljei. A mérés információelméleti modellje. Információelméleti kérdések a méréstechnikában: a méréssel nyerhető információ mennyisége, a hiba entrópiája. Hibák eredetének rendszerezése, a hibák csökkentésének elméleti és műszaki lehetőségei.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri mérés és műszertechnika szerepét a kutatásban illetve a mechatronikában. Azonosítja a mérőlánc elemeit, illetve a szenzorok működésének - fizikai elvének és a mérhető mennyiségnek a kapcsolatát. Ismeri a mérési eredmény helyes meagadásának alakját, a mérési adatok feldolgozásának módszereit: mérési adatok csoportba sorolása, kerekítési szabályok, megbízhatósági szint megválasztása. Azonosítja a tapasztalati szórások és a hibaterjedés számításának módszereit. Ismeri a mérésügy szervezeteit és az SI-rendszert. Érti a hitelesítés és a kalibrálás fogalmát, illetve a visszavezethetőség és leszármaztathatóság szabályait, továbbá a mérési hibák elemzésének és osztályozásának elveit: eredet, jelleg és forma szerint. Tisztában van a magyar energetikai statisztikai adatgyűjtés rendszerének alapvető jellegzetességeivel. Érti az időben változó fizikai mennyiségek mérésének problémáit idő-és frekvencia tartományban. Megkülönbözteti a mérési hibákat (példákon keresztül is), illetve azok okát, tulajdonságait és megszüntetésük módját. Érti a jelek rendszerezését és alapvető jeltípusok spektrumát és a mintavételezést.
Képesség
Képes azonosítani a műszaki kutatással kapcsolatos méréstechnika területeket. Az adott feladathoz kiválasztja a statisztika megfelelő módszereit. Megtervezi az adott feladathoz szükséges adatgyűjtési stratégiát. Leírja a mechatronikai illetve méréstechnikai mérőlánc elemeit. Alkalmazza a mérési eredmény megadási szabályait és a hibaterjedés, illetve bizonytalanság számítási módszereit. Képes az időben állandó és változó mennyiségek mérési feladatait azonosítani és mérőszenzorokat hozzájuk rendelni. Leírja az alapvető jeltípusokat, illetve az első- és másodrendű mérőrendszer kalibrálásának feladatait. Kiválasztja a kutatási feladathoz legjobban illeszkedő statisztikai módszert. Statisztikai adatfeldolgozó szoftverek felhasználásával kiválasztja a mérési eredmények feldolgozásának módját. Képes kutatási mérési jegyzőkönyv, illetve dokumentáció szabatos és szakmailag kifogástalan formára készítésére.
Attitűd
Az ismeretek bővítése során törekszik az előadóval és kutató társaival való együttműködésre. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti méréselméleti tudását. Nyitott a szoftveres statisztikai adatfeldolgozórendszerek alkalmazására. Nyitott az automatizált mérőrendszerek alkalmazására. Nyitott a méréstechnikában megjelenő új szenzorok és mérőrendszerek megismerésére.
Önállóság és felelősség
Elfogadja kutatási célú mérésekkel és jegyzőkönyvekkel kapcsolatos útmutatásokat. Felelősséget érez a kollégái munkája iránt a mérőcsapatban végzett mérési tevékenység során. Felelősséget vállal a mérési tevékenység körültekintő végrehajtására. Teljes körültekintéssel és határidőre értékeli a mérési feladatokat. Szakmai problémák megoldása során ellenőrzi a mérések törvényes előírásoknak megfelelését.
Oktatási módszertan
Előadások, mérőműszer bemutatók, laboratóriumi mérések, elektronikus adatfeldolgozás, szakirodalom kiválasztása és feldolgozása, a kutatáshoz kapcsolódó mérési jegyzőkönyvek és projekt feladat elkészítése. Tanulmány vagy projektfeladat készítése a méréstechnika tudományos acélú felhasználása kapcsán - alapmérések elvégzésével, dokumentálásával, kiértékelésével. A mérési hibák és bizonytalanságok feltárása és szímítása.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Hütte: A mérnöki tudományok kézikönyve - H fejezet. Springer, ISBN: 9637775501, 2012.
Hunyadi L. - Vita L.: Statisztika I.-II. Alua Kiadó 2008. ISBN 9789639698246
Jegyzet
Dr. Halász Gábor, Dr. Huba Antal: Műszaki mérések. Műegyetemi Kiadó, 2005
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0029_2A_Merestechnika - Czifra, Drégelyi-Kiss, Galla, Huba, Kis, Petróczky: Műszaki mérések, 2012.
http://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIDMT1
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 10. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A szorgalmi időszakban a tanulási eredmények értékelése egy évközi összegző írásbeli teljesítményméréssel (projekt beszámolóval) történik, amely az aláírás feltétele. Ez az összegző teljesítményértékelés a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja beszámoló dokumentáció formájában, amely a szükséges elméleti ismereteket és alkalmazási készségeket, képességeket kéri számon. A tantárgy vizsgajeggyel zárul. A kredit megszerzésének feltétele, hogy az évközi teljesítményértékelést a hallgató 40%-os szinten teljesítse az esetleges ismétléssel, javítással, potlással együtt;
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelés alapvető célja a tudás, képesség, attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy szakirodalmi elemzési feladat. A feladat célja, hogy a hallgatók egy, a kutatásukból szereplő adatbázis estében keressék meg és mutassák be a szakirodalomban fellelhető adatfeldolgozási módszereket. A vizsga időpontjáig a projekt feladat statisztikai elemzéssel és értékeléssel is kiegészítendő! A feladat sikeres teljesítésével 100 pont szerezhető és legalább 40 pontot kell elérni az eredményes teljesítéshez; |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az évközi összegző teljesítményértékelés keretében elkészült projektfeladat prezentációjának, illetve dokumentációjának a benyújtása. Elektronikus és nyomtatott formában. A dokumentáció vagy tanulmány tartalmazza egy méréselméleti feladat vagy tudományos kutatás teljes méréstechnikai folyamatleírását. A hozzá tartozó rajzokkal, számításokkal és adatkiértékelésekkel. Tartalmaz hibaszámítást és továbbfejlesztési lehetőségeket; | |
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | opcionális (rész)vizsgaelem, csak a hallgató számára kedvezőbb esetben vehető figyelembe | |
Leírás: | Az évközi összegző teljesítményértékelés keretében elkészült projektfeladat prezentációjának, illetve dokumentációjának a benyújtása - majd prezentálása szóbeli formában. A prezentációs dokumentáció vagy tanulmány tartalmazza egy méréselméleti feladat vagy tudományos kutatás teljes méréstechnikai folyamatleírását. A hozzá tartozó rajzokkal, számításokkal és adatkiértékelésekkel. Tartalmaz hibaszámítást és továbbfejlesztési lehetőségeket; |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 95 % |
Szóbeli részvizsga | 5 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 22 |
összesen | 94 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 10. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki_tudományok_PhD_képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
kutatás statisztikai ismeretek, műszertechnika és matematikai ismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
kutatási mérési dokumentáció készítése |