Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Méréselmélet és technika II. (komplex vizsga) | |||
Metrology II.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMIDMT2 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Samu Krisztián (71958199786) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | samuk@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
http://www.mogi.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.mogi.bme.hu/otantargyak/BMEGEMIDMT2 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | komplex vizsga tárgycsoport PhD tárgy | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja a műszaki rendszerekben jellemzően előforduló fizikai mennyiségek mérése és a mérési adatok kutatási célú feldolgozása. A méréssel szerezhető műszaki információ szerepe a műszaki tudományos kutatásban (II.). Válogatott példák statikus és dinamikus gépészeti mennyiségek mérésének korszerű eljárásaiból. MEMS és MEOMS eszközök a gépészeti mérésekben, villamos és optikai elvek, különös tekintettel a száloptika, az interferometria és a lézertechnika alkalmazására. A mérések kivitelezésének módjai. Tipikus műszaki jelek rendszerezése. Jel, hír, információ fogalmai. Jelanalízis matematikai és műszertechnikai eszközei. Mérőláncok felépítése, feladatai és illesztése a mérendő jelekhez. A jelfeldolgozás elektronikus eszközeinek használata a gépészeti kutatásban. Korszerű száímtógépes adatfeldolgozás és statisztikai értékelés.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri kutatás méréselméleti alapjait és méréstechnikai / műszertechnikai hátterét. Azonosítja a mérőlánc elemeit, illetve a szenzorok működésének - fizikai elvének és a mérhető mennyiségnek a kapcsolatát. Tisztában van a statisztika és adatgyűjtés alapvető módszereivel. Ismeri a mérési eredmény (A és B típusú) alakját, a mérési adatok feldolgozásának módszereit: mérési adatok csoportba sorolása, kerekítési szabályok, megbízhatósági szint megválasztása. Ismeri a tapasztalati szórások és a hibaterjedés számításának módszereit (példákon keresztül is). Leírja a dinamikus kalibrációt első- és másodrendű rendszerrel modellezhető mérőláncokon. Érti a hitelesítés és a kalibrálás fogalmát, illetve a visszavezethetőség és leszármaztathatóság szabályait, továbbá a mérési hibák elemzésének és osztályozásának elveit: eredet, jelleg és forma szerint. Érti az időben változó fizikai mennyiségek mérésének problémáit idő-és frekvencia tartományban. Megkülönbözteti a mérési hibákat (példákon keresztül is), illetve azok okát, tulajdonságait és megszüntetésük módját. Átlátja a jelek rendszerezését és alapvető jeltípusok spektrumát és a mintavételezést.
Képesség
Azonosítja a kutatásában előforduló gépészeti, illetve mechatronikai mérések területeit. Alkalmazza a kutatásához szükséges szakirodalomban fellelhető méréselméleti módszereket. Képes felismerni, azonosítani és kezelni a mérési hibaokokat, illetve a mérési eredményben megjelenő hibákat. Alkalmazza a matematikai statisztika méréstechnikai jellegű módszereit. Leírja az alapvető jeltípusokat, illetve az első- és másodrendű mérőrendszer kalibrálásának feladatait. Képes az időben állandó és változó mennyiségek mérési feladatait azonosítani és mérőszenzorokat hozzájuk rendelni. Korszerű adatfeldolgozó szoftverek felhasználásával kiválasztja a mérési eredmények feldolgozásának módját. Kezeli a mechatronikai mérőláncok a kalibrálási, illetve a hitelesítési folyamatait. Megtervezi a kutatási feladataihoz tartozó mérőláncot és a jegyzőkönyvezési metodikáját. Képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
Az ismeretek bővítése során törekszik az előadóval ill. kutató társaival való együttműködésre. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti méréselméleti tudását. Nyitott a korszerű szoftveres statisztikai adatfeldolgozórendszerek alkalmazására. Nyitott az automatizált mérőrendszerek alkalmazására. Nyitott a méréstechnikában megjelenő új szenzorok és mérőrendszerek megismerésére. Törekszik a szabatos, hibátlan, könnyen értelmezhető és formailag megfelelő mérési jegyzőkönyvek elkészítésre. Törekszik a szabatos, hibátlan, könnyen értelmezhető és formailag megfelelő mérési jegyzőkönyvek elkészítésre.
Önállóság és felelősség
Elfogadja laboratóriumi mérésekkel és jegyzőkönyvekkel kapcsolatos útmutatásokat. Felelősséget érez a kollégái munkája iránt a mérőcsapatban végzett mérési tevékenység során. Felelősséget vállal a mérési tevékenység körültekintő végrehajtására. Teljes körültekintéssel és határidőre értékeli a mérési feladatokat. Szakmai problémák megoldása során ellenőrzi a mérések törvényes előírásoknak megfelelését.
Oktatási módszertan
Prezentációk, mérőműszer bemutatók, laboratóriumi mérések, elektronikus adatfeldolgozás, szakirodalom kiválasztása és feldolgozása, a kutatáshoz kapcsolódó mérési jegyzőkönyvek és projekt feladat elkészítése. Olyan méréstechnikai megoldás kidolgozása, amely a tudományterületen újszerű megközelítésben segíti a kutatás folyamatát. Mérőláncok illesztése a feladathoz. Statisztikai metodikák keresése és hibaelemzés készítése a mérési eredményhez.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Hütte: A mérnöki tudományok kézikönyve - H fejezet. Springer, ISBN: 9637775501, 2012.
Hunyadi L. - Vita L.: Statisztika I.-II. Alua Kiadó 2008. ISBN 9789639698246
Jegyzet
Dr. Halász Gábor, Dr. Huba Antal: Műszaki mérések. Műegyetemi Kiadó, 2005
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0029_2A_Merestechnika - Czifra, Drégelyi-Kiss, Galla, Huba, Kis, Petróczky: Műszaki mérések, 2012.
http://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIDMT2
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 10. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A szorgalmi időszakban a tanulási eredmények értékelése egy évközi összegző írásbeli teljesítményméréssel (projekt beszámolóval) történik, amely az aláírás feltétele. Ez az összegző teljesítményértékelés a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja beszámoló dokumentáció formájában, amely a szükséges elméleti ismereteket és alkalmazási készségeket, képességeket kéri számon. A tantárgy vizsgajeggyel zárul. A kredit megszerzésének feltétele, hogy az évközi teljesítményértékelést a hallgató 40%-os szinten teljesítse az esetleges ismétléssel, javítással, potlással együtt;
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelés alapvető célja a tudás, képesség, attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy szakirodalmi elemzési feladat. A feladat célja, hogy a hallgatók egy, a kutatásukból szereplő adatbázis estében keressék meg és mutassák be a szakirodalomban fellelhető adatfeldolgozási módszereket. A vizsga időpontjáig a projekt feladat statisztikai elemzéssel és értékeléssel is kiegészítendő! A feladat sikeres teljesítésével 100 pont szerezhető és legalább 40 pontot kell elérni az eredményes teljesítéshez; |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az évközi összegző teljesítményértékelés keretében elkészült projektfeladat prezentációjának, illetve dokumnetációjának a benyújtása. Elektronikus és nyomtatott formában A projekt dokumentáció tartalmazza az új - kutatást segítő méréselmélet leírását, a mérőlánc kiválasztásának a folyamatát. A mérési adatok gyűjtésének, kiértékelésének módszereit, illetve a hibaanalízis metodikáját és a mérés eredményeit; | |
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | opcionális (rész)vizsgaelem, csak a hallgató számára kedvezőbb esetben vehető figyelembe | |
Leírás: | Az évközi összegző teljesítményértékelés keretében elkészült projektfeladat prezentációjának, illetve dokumnetációjának a benyújtása - majd szóbeli prezentálása. Kérdések megválaszolása a projekt feladattal kapcsolatosan. A projekt prezentáció tartalmazza az új - kutatást segítő méréselmélet leírását, a mérőlánc kiválasztásának a folyamatát. A mérési adatok gyűjtésének, kiértékelésének módszereit, illetve a hibaanalízis metodikáját és a mérés eredményeit; |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 95 % |
Szóbeli részvizsga | 5 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 22 |
összesen | 94 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 10. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki tudományok PhD képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
kutatás statisztikai ismeretek, műszertechnika és matematikai ismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
kutatási mérési dokumentáció készítése |