Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Humán és állati anyagok biomechanikája | |||
Biomechanics of biomaterials
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMINMHB | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 2 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Kiss Rita Mária | ||
beosztása: | egyetemi tanár | |||
elérhetősége: | rikiss@mail.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
http://www.mogi.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMINMHB | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEMIMMBA |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy átfogó ismereteket adjon a biológiai anyagok (csontok, érfal, inak stb.) biomechanikai vizsgálati módszereiről. A tárgy kitér a biológiai anyagok vizsgálata során alkalmazott mechanikai anyagmodellek ismertetése mellett az egyes anyagok kísérletes vizsgálati módszereire és modellezési lehetőségeire is. Cél, hogy a tárgyat teljesítő hallgatóknak biztos alapot adjon a későbbi biomechanikai feladatok során.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Alapismeretekkel rendelkezik a csontok, inak és az érfal anatómiai felépítéséről, alkotó elemeiről. Tisztában van a végeselem módszer matematikai alapjaival. Különbséget tesz a biológiai anyagok viselkedését leíró anyagmodellek között. Tájékozott a reológiai anyagmodellek és az anizotrop anyagi viselkedés leírása terén. Ismeri a csont alapvető mechanikai tulajdonságait. Tájékozott a csont biomechanikai vizsgálatának mérési módszerei terén. Rendelkezik az érfal alapvető mechanikai tulajdonságainak ismeretével. Tájékozott az érfal biomechanikai vizsgálatának mérési módszerei terén. Tisztában van a biomechanikai mérések munkavédelmi és etikai vonatkozásaival. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a biológiai anyagok modellezési lehetőségeiről.
Képesség
Képes kísérleti adatsorokból mechanikai anyagmodellek paramétereinek meghatározására. Képes elsajátítani a szükséges anatómiai és élettani szakkifejezéseket. CT vagy MR felvételek alapján érfalszegmentálást végez. Különböző módszerekkel meghatározza a vektorhalmaz másodrendű váztenzorát. Fejleszti ismereteit a humán minták kezelésével kapcsolatosan. Kiszámítja az ortotróp anyagok merevségi mátrixának elemeit. Különbséget tesz a szivacsos csont szerkezeti és mechanikai anizotrópiája között. Értelmezi a csont terheléstől függő szerkezeti átalakulásait és azok matematikai leírási módszereit. Képalkotó eljárások adatállományának felhasználásával elkészíti a végeselemes modellt. Fejleszti ismereteit a nemlineáris végeselem alapú számítások során.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a biomechanikával kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a mechanika újszerű elméleteinekmegismerésére és használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez az energetika, az energiagazdálkodás problémái, valamint a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy elméleti és gyakorlati kurzusokból áll, melyek kimérete azonos. Az előadáson közölt elméleti anyagok megértését segítik a gyakorlatokon megoldott numerikus mintapéldák. Az elméleti kurzusokon kivetített animációk és mintapéldák segítik a tananyag elsajátítását. Az előadásokon és gyakorlatokon felhasznált anyagokat a hallgatók letölthetik. A félév során több kisebb kötelező házi feladat biztosítja a hallgatóknak az elméleti tudás elmélyítését és a problémamegoldó képesség fejlesztését. A félév során rendszeres konzultációkat biztosítunk.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
G.A. Holzapfel. Nonlinear solid mechanics. Wiley. 2000. ISBN: 978-0-471-82319-3.
Bronzino J.D.: The Biomedical Engineering Handbook, CRC Press Inc., USA (1995). ISBN: 978-1-439-82533-4.
Cowin S. C.: Bone Mechanics Handbook, CRC Press, USA (2001). ISBN: 978-0-849-39117-0.
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2020.
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMINMBH
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése hat évközi írásbeli teljesítménymérés (négy rész- és két összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajátítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Egy-egy összegző értékelés 70%-ban az elméleti ismeretekre, 30%-ban az alkalmazói készségekre fókuszál. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 8. és 14. oktatási héten kerül sor. A két összegző teljesítményértékelésen egyenként 100-100 pont szerezhető. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 4 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az attitűd, valamint az autonómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja négy darab egyénileg készítendő házi feladat dokumentáció elkészítése. A feladatok témája a kiadás előtt elmondott anyagrészekre alapozott. Az elkészített házi feladat tartalmi és formai követelményeit, értékelési elveit a feladatkiírás egyértelműen tartalmazza. Egy feladattal legfeljebb 25 pont szerezhető. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 67 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 33 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 80 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 80 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 60 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 60 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 16 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 32 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Minden mesterszakon közös
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri szakterülete általános és specifikus jellemzőit, határait, legfontosabb fejlődési irányait, a szakterület kapcsolódását a rokon szakterületekhez.
Képesség
- Feladatai ellátása során együttműködik a kapcsolódó szakterületek képviselőivel.
Attitűd
- Hitelesen közvetíti szakmája összefoglaló és részletezett problémaköreit.
Önállóság és felelősség
- Bekapcsolódik kutatási és fejlesztési projektekbe, a projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |