Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Okos eszközök laboratórium | |||
Smart laboratory
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMINMOL | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 0 | 3 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Budai Csaba | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | budai@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
http://www.mogi.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMINMOL | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy bevezesse a kurzus hallgatóit az okos eszközök fő alkotóelemeinek ismeretébe, bemutassa számukra az eszközöket és azok alkalmazási területeit és az alkalmazáshoz szükséges legfontosabb elméleti és gyakorlati ismereteket. A hallgatók a tantárgy teljesítése során összetett mechatronikai méréseket végeznek el főként az szenzor és aktuátor technika illetve a robotika témaköréből.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átfogó ismeretekkel rendelkezik a különféle érzékelőket illetően. Tájékozott az érzékelők jeleinek feldolgozási lehetőségeiről. Tisztában van a különböző beavatkozók típusaival és működési elvével. Különbséget tesz a különböző méréstechnikai módszerek között. Tisztában van a mechatronikai rendszerekben található hajtáslánc elemek működési elveivel. Ismeri a kefés motorok és az elektronikusan kommutált motorok működési elvét. Alapvető ismeretekkel rendelkezik a kefés motorok és az elektronikusan kommutált motorok üzembehelyezését illetően. Tudomása van a kefés motorok és az elektronikusan kommutált motorok főbb paramétereiről és azok mérési lehetőségeiről. Tájékozott a nyílt és zárt láncú robotok alkalmazási lehetőségeiről. Ismeri a nyílt és zárt láncú robotok alkalmazási lehetőségeit.
Képesség
Képes kiválasztani a feladat szempontjából releváns mérőeszközöket. Meghatározza a mérési feladat szempontjából releváns jelfeldolgozási módszert. Képes döntéseiben figyelembe venni a bevatkozók előnyeit és hátrányait. Kiválasztja a feladat szempontjából megfelelő méréstechnikai módszert. Különbséget tesz a mechatronikai rendszerekben előforudló hajtáslánc elemek között. Különbséget tesz a motorok konstrukciós felépítéséből eredő tulajdonságai között. Képes megalkotni a vizsgált mechatronikai rendszer matematikai modelljét. Következtet a mérési eredmények segítségével a vizsgált rendszer működésére és domináns paramétereire. Alkalmazza az Euler-Lagrange egyenleteket a robotok mozgásánának leírására. Következtet az időkésés hatására a mérési és jelfeldolgozási feladatokban.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a mechatronikai rendszerekkel kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a mechatronika újszerű elméleteinek megismerésére használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást szolgáló képességeit.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során a laborítóriumi méréseket a hallgatói mérőcsoportok az előre kiadott mérési segédletek alapján, otthoni felkészülés után, alapvetően önállóan, de oktatói támogatással végzik. A mérési eredmények kiértékelése és dokumentáklása otthoni munka keretein belül készülnek el, szükség esetén oktatói konzultációk alapján. A tantárgy elvégzéséhez az összes laboratóriumi mérés legalább 40%-os teljesítése szükséges.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2020.
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMINMOL
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése tíz darab részteljesítménymérés (laboratóriumi mérés, jegyzőkönyv) alapján történik. A részteljesítmény értékelések alapvető célja a képesség és tudás, valamint az attitűd, az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja 10 darab, csoportos laboratóriumi mérés elvégzése, és az eredmények mérései jegyzőkönyv formájában történő dokumentálása. Az elkészített jegyzőkönyvek tartalmi és formai követelményeit, értékelési elveit a mérési útmutatók tartalmazzák. A feladatokkal egyenként 10 pont, összesen legfeljebb 100 pont szerezhető.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 10 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja a képesség és tudás, valamint az attitűd, az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja csoportos laboratóriumi mérések elvégézése, és az eredmények mérései jegyzőköny formájában történő dokumentálása. Az elkészített jegyzőkönyvek tartalmi és formai követelményeit, értékelési elveit a mérési útmutatók tartalmazzák. A feladatokkal egyenként legfeljebb 10 pont szerezhető. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 40 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 24 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Minden mesterszakon közös
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri szakterülete általános és specifikus jellemzőit, határait, legfontosabb fejlődési irányait, a szakterület kapcsolódását a rokon szakterületekhez.
- Részletekbe menően ismeri az adott szakterület összefüggéseit, elméleteit és az ezeket felépítő terminológiát.
- Ismeri szakterületének sajátos kutatási (ismeretszerzési és problémamegoldási) módszereit, absztrakciós technikáit, az elvi kérdések gyakorlati vonatkozásainak kidolgozási módjait.
Képesség
- Elvégzi az adott szakterület ismeretrendszerét alkotó különböző elképzelések részletes analízisét, az átfogó és speciális összefüggéseket szintetizálva megfogalmazza és ezekkel adekvát értékelő tevékenységet végez.
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- Szakterületének egyes résztémáiról önálló, szaktudományos formájú összefoglalókat, elemzéseket készít.
Attitűd
- Törekszik arra, hogy szakterülete legújabb eredményeit saját fejlődésének szolgálatába állítsa.
- Magáévá teszi azt az elvet, hogy a folyamatos szakmai szocializáció és a személyes tanulás a közjó szolgálatában áll.
- Vállalja azokat az átfogó és speciális viszonyokat, azt a szakmai identitást, amelyek szakterülete sajátos karakterét, személyes és közösségi szerepét alkotják.
Önállóság és felelősség
- Különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontextusokban a módszerek és technikák széles körét alkalmazza önállóan a gyakorlatban.
- Önállóan tervezi meg és végzi tevékenységeit.
- Kialakított szakmai véleményét előre ismert döntési helyzetekben önállóan képviseli.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |