Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Vizualizációs eszközök | |||
Visualization devices
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMINMVE | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Antal Ákos | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | antal.akos@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
http://www.mogi.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMINMVE | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja megismertetni a hallgatókat a vizualizációval és annak eszközeivel. A vizualizáció alapvető célja, hogy az emberi látás és érzékelés ingereit előállítsa, így szükséges az emberi szem optikájának és szenzorainak részletes ismerete, valamint a neurális jelfeldolgozás bemutatása. Hasonlóan, a képfelvevő rendszerek alapelemeinek tárgyalása és azok tulajdonságainak a képmegjelenítéshez való megadása is a tárgy tartalmát képezi. A képi megjelenítők paramétereinek, azok méréstechnikájának, kalibrációjának ismerete is alapvető része a tematikának. A tárgy fő célja, hogy a képi vizualizációs ismeretek komplex modelljét és annak részeit integrálja.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átfogó ismeretekkel rendelkezik az emberi szem és látórendszer felépítését és működését illetően. Pontos ismeretekkel rendelkezik az emberi látás vizsgálata szempontjából fontos fogalmakról, mennyiségekről valamint a látásvizsgáló eszközökről és módszerekről. Alapvető ismeretekkel rendelkezik a képi megjelenítők és a képfelvevó rendszerek műszaki paraméteriről. Ismeri a különböző megjelenítési technológiák közötti különbségeket. Ismeri az egyes megjelenítők és képfelvevő rendszerek fő paramétereit, jellegzetességeit. Tisztában van az alapvető radiometriai és fotometriai fogalmakkal és összefüggésekkel. Rendszerbe foglalja a képi megjelenítők vizsgálati módszereit. Tájékozott a képi megjelenítők fő paramétereinek vizsgálata során alkalmazandó eszközöket és azok működését illetően. Különbséget tesz a képfeldolgozás eszköztárának elemeivel, azok felhasználási lehetőségeivel kapcsolatban. Tisztában van az alapvető képfeldolgozó algoritmusok implementálására szolgáló különféle megoldásokkal.
Képesség
Képes értelmezni az emberi látórendszer működését. Alkalmazza az alapvető látásvizsgáló módszereket és az eredmények alapján döntést hoz. Képes vizuális tesztek kidolgozására és eredményeinek kiértékelésére. Azonosítja a képi megjelenítők és képfelvevő rendszerek jellemző paramétereit. Műszeres mérések eredményei alapján elemzi a képi megjelenítőket és képfelvevő rendszereket. Azonosítja egy adott vizuális feladat elvégzéséhez vagy ellenőrzéséhez szükséges eszközöket és módszereket. Elemzi egy adott vizuális feladat elvégzéséhez szükséges környezetet. Kiválasztja egy adott vizuális feladat elvégzése szempontjából optimális képi megjelenítőt. Következtet a képalkotó rendszerek jellemzőinek a képre gyakorolt hatására, figyelembe tudja az venni egy képfeldolgozó rendszer tervezésekor. Következtet a bonyolultabb modern rendszerek létrehozásához szükséges lépésekre és szükséges további ismeretanyagokra.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Nyitott változatos implementációs lehetőségek megismerésére. Törekszik a képfeldolgozó rendszerek tervezéséhez szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Figyelemmel követi a tudományterület modern irányvonalait és legújabb fejlesztéseit. Eredményeit a szakma szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során elválik egymástól az előadás és laboratóriumi gyakorlat, mind tartalmában, mind pedig módszertanában. Az előadások alapvetően a interaktív oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadásokhoz közzétett diasorok tartoznak, és a hallgatók azokat saját jegyzeteikkel ki tudják egészíteni. Az előadások és a főbb (on-line) elérhető írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez. A laboratóriumi gyakorlati foglalkozások az előadásokhoz igazodó tematikával segítik elő az ismeretek alkalmazását és készségszintű elsajátítását. A laboratóriumi gyakorlatok során az előzetesen otthon, önállóan elsajátított ismereteket a laboratóriumi gyakorlat vezetője segítségével de elsősorban egyénileg oldják meg. A csoportmunka-készségek fejlesztését szolgálja a javasoltan csoportosan elkészíthető házi feladat (projekt), melyhez prezentáció is tartozik.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Optika, McGraw Hill, 1998, Budapest, ISBN 963 545 144 X
Gonzalez & Woods, Digital Image Processing, Pearson, 2018,US, ISBN 9780133356779
Jegyzet
Ábrahám, György ; Wenzel, Gottfriedné ; Antal, Ákos ; Kovács, Gábor: Műszaki Optika, Budapest, 2015
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://mogi.bme.hu/TAMOP/muszaki_optika/math-index.html
http://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMINMVE
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. május 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
Az aláírás megszerzésének feltétel a 14. oktatási héten beadandó csoportosan elkészített projekt feladat elfogadása. A projekt feladat eredménye 50%-os súllyal számít bele a vizsgaérdemjegybe. A féléves eredmény másik 50%-át maga a vizsga eredménye adja. A tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban végzett írásbeli összegző teljesítménymérés (vizsga) alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja vizsa formájában, a dolgozat egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és megoldást helyezi a középpontba, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az attitűd, valamint az autonómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy javasoltan csoportosan készíthető projektfeladat elkészítése, majd a gyakorlati csoport előtti prezentációja. A feladatok témája előre megadott listából választható, de lehetőség van egyedi témaválasztásra is előzetes egyeztetés útján. A választott témákat és az azokat készítő legfeljebb három fős csoportok beosztását legkésőbb a feladatválasztáskor véglegesíteni kell. Az elkészített projekt követelményeit, értékelési elveit a feladatkiírás tartalmazza. Törekedni kell a feladat kidolgozásakor a csapattagok megfelelő mértékű szerepvállalására. A projektfeladat elkészítésében és prezentációjában való részvétel feltétele a vizsgára bocsáthatóságnak. Az eredmény meghatározásakor az évközi munka, a feladat megoldásának minősége, a dokumentáció és a prezentáció egyaránt szerepet játszik. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A vizsga írásbeli része a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja dolgozat formájában. A dolgozat egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, másrészt a szükséges lexikai ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során. A dolgozat megírására a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. | |
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az évközi részteljesítmény értékelés (projekt feladat) eredménye a vizsgaérdemjegy megállapítása során 50%-os súllyal kerül beszámításra. Az évközi teljesítményértékelésen szerezhető pontszám legalább 40 %-os eredmény elérése egyben az aláírás megadásának feltétele is. Az eredmény meghatározásakor az évközi munka, a feladat megoldásának minősége, a dokumentáció és a prezentáció egyaránt szerepet játszik. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 50 % |
Évközi eredmények beszámítása | 50 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 6 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Mechatronikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Elsajátította az elméletileg megalapozott, rendszerszemléletű gyakorlatorientált mérnöki gondolkodásmódot.
- Ismeri a szakterületéhez kapcsolódó információs és kommunikációs technológiákat.
- Ismeri a hazai és nemzetközi szabványokat, előírásokat, azokat munkája során alkalmazza, ezt munkatársaitól is megköveteli.
Képesség
- Képes eredeti ötletekkel gazdagítani a szakterület tudásbázisát.
- Képes összetett mechatronikai tervezése során felmerülő nem szokványos problémák megoldásához az elméleti ismereteit önállóan bővíteni és az új elméletet a probléma gyakorlati megoldásában alkalmazni.
- Képes a kreatív problémakezelésre és az összetett feladatok rugalmas megoldására, továbbá az élethosszig tartó tanulásra és elkötelezett a sokszínűség és az értékalapúság mellett.
Attitűd
- Törekszik szakmai kompetenciái fejlesztésére.
- Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben végezze.
- Elkötelezett a magas színvonalú, minőségi munkavégzés iránt és törekszik e szemléletet munkatársai felé is közvetíteni.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Új, komplex megközelítést kívánó, stratégiai döntési helyzetekben, illetve nem várt élethelyzetekben is törekszik a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével dönteni.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |